Brugen af Facebook Business Manager

Synes du også, at Facebook Business Manager er uoverskuelig? Så er du ikke alene. Og vi forstår dig godt.

 

Lad os tage den korte version.

 

Business Manager er et Facebook værktøj, som samler alt det, der har med Facebook at gøre. Det kan fx være din annoncekonto, dine produktkataloger og meget andet.

 

Med Business Manager får du således det fulde overblik over alt det, du laver i Facebook. Og det er skønt, overskueligt.

 

Derudover er det derfor også lettere at tildele rettigheder til ansatte i din forretning eller samarbejdspartnere som fx et bureau.

Nyttige værktøjer i Business Manager

Da Facebook Business Manager har et stort udvalg af gode værktøjer, og der hele tiden kommer nye til, får du her en gennemgang af de få udvalgte, vi synes er særligt interessante.

 

Du kan se hele oversigten af muligheder i Facebook Business Manager herunder.

Design uden navn (8)

Annonceadministrator

Hvis du vil annoncere på Facebook, kommer du ikke udenom Annonceadministrator. Med dette værktøj kan du køre annoncer på Facebook, Instagram, Messenger og i Audience Network på én gang og uden, at du skal opsætte dem til hvert enkelt medie hver gang. Det betyder, at du får et overblik over alle dine kampagner, annoncesæt og enkelte annoncer.

 

Det er desuden også her, du opretter, gennemgår og justerer dine annoncer. 

 

 

 

Design uden navn (7)

 

 

 

 

Mødebooking - mcb

Katalogadministrator

I katalogadministrator kan du oprette kataloger med dine produkter. Du kan oprette kataloget manuelt, men du kan også overføre dine produkter fra dit website. Et katalog har oplysninger om de produkter, du vil annoncere på eller sælge på fx Instagram og Facebook.  

 

Med et katalog kan du promovere dine produkter sammen med forskellige typer af annoncer eller tagge dine produkter på dine opslag på Facebook og Instagram. 

 

Har du et katalog, kan du også gøre brug af Samarbejdsannoncer.

 

Samarbejdsannoncer er særlig interessante for dig, der sælger produkter gennem forhandlere. Denne form for annonce gør det nemlig muligt at køre kampagner med direkte salg.

 

Din forhandler deler et segment af sit katalog med din virksomhed, og du kan herefter lave dynamiske annoncer med det valgte katalogsegment, når du vælger målsætningen “Katalogsalg”. Du kan herefter målrette dine produkter mod personer, der allerede har interageret med produkterne på forhandlerens website.

 

Du kan også måle salg og andre konverteringshændelser på dit forhandlers website.

 

 

YUMMII_katalogadministrator

 

Handelsadministrator

Ønsker du at sælge gennem Facebook og Instagram? Så bør du se nærmere på Handelsadministrator i Business Manager.


Med en forretning på Facebook eller Instagram kan folk opdage dit brand og udforske dine produkter uden overhovedet at forlade Facebook eller Instagram.

 

Du kan designe din forretning, som du har lyst og tilpasse dine samlinger efter dit brands behov.

 

Samlinger gør det muligt at inddele dine produkter i grupper, så det er nemt for dine kunder at finde det, de leder efter.

 

Brug fx forretningen til at opbygge eller styrke din brandidentitet og inspirér folk til at opdage dine produkter på Facebook og Instagram. 

 

Handelsadministrator gør det også muligt at administrere din forretning og dine produktsamlinger på ét sted. Shopping på Instagram og Facebook giver derfor dine kunder en samlet onlinekøbsoplevelse på tværs af apps. 

 

En forretning på Facebook og Instagram kan bruges af forskellige størrelser og typer af virksomheder, da dine kunder kan afslutte købet på dit website, i appen eller gennem en direkte besked - det er helt op til dig.

 

Og hvem elsker ikke den frihed?

Kreativt Center

I Kreativt Center kan du oprette Mockups til brug i Annonceadministrator. Mockups udformes i Kreativt Center og gemmes, så de kan bruges til oprettelse af annoncer i annonceadministrator.

 

Så hvornår bør jeg bruge mockups?

 

Mockups kan være relevante for dig, hvis din virksomhed har et marketing bureau til at opsætte annoncerne, men hvor annoncens indhold skal udarbejdes af din virksomhed. Du kan derfor oprette mockups med det rette content i form af tekst og billeder, som herefter er klar til brug, når marketing bureauet skal oprette den tekniske del af annoncen.

Mockups kan også være relevante, hvis flere medarbejdere arbejder sammen om annonceringen, hvor én medarbejder står for den tekniske opsætning og en anden for udarbejdelse af indholdet.

 

 

Kreativt center

 

Samarbejdsadministrator for brands

“Samarbejdsadministrator for brands” er en nyere funktion/underside i Business Manager, som fungerer som et mødested (dating, om man vil) mellem annoncører og indholdskreatører.

 

Du indgår derfor her partnerskaber med kreatører, hvis følgere matcher din målgruppe, så din annoncering kommunikeres direkte fra din partnerkreatør til målgruppen på Facebook og Instagram.

 

Konceptet kan sammenlignes med brugen af influencers, hvor bl.a. offentlige personer reklamerer for diverse brands.

 

Din virksomhed ansøger som annoncør og kan derefter filtrere alle indholdskreatørerne på forskellige parametre som køn, antal følgere, land og meget mere. Med Samarbejdsadministrator for brands kan du derfor nemt indgå partnerskaber med kreatører, som matcher dit brand.

 

På den måde kan du annoncere til målgrupper, som er relevante for dig og din virksomhed ved at gør brug af andres gode evner - det er smart!

 

Samarbejdsadministrator er stadig nyt i Danmark, men har et stort potentiale, da det letter arbejdet med influencers. Og vi ved jo alle, at influencers er vejen frem. Go Social Proof!

Har du brug for hjælp til Facebook Business Manager?

Martin Christiansen
Marketing Manager