Bør jeg sælge på Amazon?

På en online markedsplads som Amazon, der har flere millioner produkter på hylderne, kan det være svært at afgøre, om dit produkt og dit brand er stærkt nok til at skille sig ud i mængden. Gør det ikke det, skal du være forberedt på stor konkurrence om især pris.

Der kan der ligge et stort arbejde i at sælge på Amazon, så du skal være klar på at prioritere dine ressourcer fx ift. kundeservice, så du kan servicere flere kunder - måske endda verden over.

 

Med det sagt er Amazon helt sikkert en stor del af fremtiden. Tager vi et kig på det amerikanske eller tyske marked, er der nu allerede flere, der søger efter produkter på Amazon, end der er på Google - derfor er spørgsmålet bare, hvordan du vil gribe platformen an og få mest muligt ud af den?

Sådan bruger du Amazon som brand owner

Ejer du dit eget brand, så ved du alt om, at det også er dig, der har den ultimative kontrol over produktet. Du kan fx styre prisen på tværs af alle dine kanaler. 

 

Og det er en fordel i samspil med Amazon. Det betyder nemlig, at du er gearet til at lægge en masse energi i at bygge dit brand yderligere op, så efterspørgslen også stiger - og hvorfor ikke gøre det via Amazon? Her kan du hurtigt blive eksponeret for hele verden uden at skulle oprette webshops i de forskellige lande.


Du har også yderligere fordele som brandejer på Amazon bl.a. ift. til din egen shop-in-shop og mulighed for mere produktinfo.

 

Læs mere om det her.

kontakt_smal02

Sådan bruger du Amazon som B2C-virksomhed

Har du en forretning, hvor du sælger en lang række forskellige varer - måske helt op til flere tusinde forskellige produkter via en normal webshop, kan Amazon være en god løsning. Her er det bare vigtigt, at du udvælger de helt rette produkter til din Amazon Shop. 

 

Det er nemlig de færreste, der kan få succes med alle deres produkter, og derfor er det bedre at udvælge dem, der fx kan sikres en lav fragtpris, men samtidig høj fortjeneste på. Det betyder, at det ofte er en fordel med små og lette produkter, der dog har en høj værdi.

Sådan bruger du Amazon som B2B-virksomhed

Amazon er født som en handelsplatform for B2C-segmentet, men efterhånden tilbydes også salg mellem virksomheder. B2C-salg og B2B-salg er ikke adskilt på Amazon, men foregår samme sted på én samlet platform.

 

Når først du har etableret en konto på Amazon, kan du tilvælge B2B-salg, og det giver en lang række muligheder for at etablerer bl.a. differentierede priser og fastprisaftaler. Og samtidig kan du tilbyde dine B2B-kunder bedre fragt- og betalingsvilkår.

Fordele ved Amazon

Du kan sælge dine produkter i en lang række markeder på ingen tid. Derfor kan du fra den ene dag til den anden sælge til store dele af verden. Og det foregår let. Du kan nemlig slippe for administrationen og lade Amazon klare alt fra plukning og pakning til forsendelse og returnering.

Ulemper ved Amazon

Du kan komme i priskrig, da dine produkter bliver listet ved siden af hundredvis af andre lignende produkter. Du skal derfor sørge for at have en god prisstrategi. Og så skal du arbejde for gode anmeldelser og et højt antal stjerner.

Hvad betyder Amazon for dansk detailhandel?

Der går i forvejen meget snak om, hvad Amazon vil betyde for den danske detailhandel - og mens nogle forholder sig skeptiske og endda negative overfor Amazons indtog, er der andre, der ser det som en god mulighed for at udvide med endnu en salgskanal. 

 

Måske kan Amazon komme til at betyde stor konkurrence på markedet, og det er især noget, som mindre webshops kan have svært ved at stå imod over for. Det skyldes, at Amazon har en stor fordel, når det kommer til det store udvalg, de skarpe priser og den gode leveringstid. Derfor kan det bedre betale sig at samarbejde med Amazon i stedet for at modarbejde platformen.

 

Det betyder, at du kan nyde godt af mange fordele, hvis du vælger at hoppe med på trenden med Amazon. Udover at du bliver en del af en ny salgskanal i vækst, så du pludselig kan opleve øget salg til store dele af verden, så findes der også enorme mængder af data på hver kunde på Amazon. Det betyder, at du får rig mulighed for at målrette din markedsføring.

Har du spørgsmål?

Lars Friis Hansen
Afdelingsleder