Derfor bør du som brand owner være på Amazon

Når du ejer dit eget brand, har du en række fordele på Amazon, som ikke ellers gør sig gældende for diverse resellers. Det betyder, at Amazon kan være det sted, der fører dig mod yderligere succes med dit brand,  og derfor kan det også være den salgskanal, der hjælper dig med at vækste i markedet og udvide kendskab.

Du bør først og fremmest gøre dig nogle tanker ift., om dit brand er stærkt nok til at skille sig ud fra den store mængde af produkter og produktkategorier, du finder på Amazon - en lille adskillelse kan gøre den helt store forskel. Ellers bliver det en meget hård konkurrence om især pris.

 

Men med den fulde kontrol over prisen vil du være rustet til at bygge dit brand op. Og med Amazon kan du hurtigt og nemt blive eksponeret for hele verden uden at skulle oprette webshops i de forskellige lande. 

 

Først og fremmest skal du dog have registreret dit brand via Amazon Brand Registry. 

kontakt01_smal

Få din egen Brand Store

En af de helt klare fordele, Amazon tilbyder brands, er en Brand Store. En Brand Store svarer til, at du kan åbne din egen shop-in-shop på Amazon. Det betyder, at du i stedet for at ligge blandt alle andre produkter og forhandlere, får din egen side til salg af dine varer. Så kan du bevare din brandidentitet og selv opbygge det look and feel, der gør sig gældende for netop dit brand. 

 

Med din Brand Store kan du også tage kontrol over dit brands varedata hos andre sælgere på Amazon. Det betyder, at du får mulighed for at styre varernes udtryk via deres præsentation og dermed din brandværdi alle steder, hvor de er repræsenteret på Amazon. Du kan nemlig overskrive content, som dine forhandlere benytter sig af og dermed lave om i fx titler eller produktbeskrivelser, så der sikres en ensartet stil. 

 

Du får desuden også din egen URL til din Brand Store, så du får ekstra mulighed for at markedsføre den.

Giv den bedste service

På dine produkters varekort har du også mulighed for at tilføje mere information som registreret brand. Det betyder, at du ikke længere er begrænset af blot titel, beskrivelse og 5 bulletpoints. I stedet kan du give dine kunder en meget bedre service ved at sørge for, at de får alt den relevante viden og information, de bør kende til i forbindelse med dit produkt. Det kan du bl.a. gøre via videoer, udvidede tekniske betegnelser, mere tekst eller flere billeder. 

 

På den måde bibeholder du også det udtryk, der passer til dit produkt, da du giver den bedste oplevelse i købsøjeblikket samtidig med, at du adskiller dig fra andre. 

 

Og så sænker du også risikoen for, at en vare returneres, fordi kunderne ved, hvad de får for deres penge.

Fordele som brand owner

–  Få en god placering i Amazon-søgninger 
–  Oplev udvidede muligheder for annoncering
–  Opret din egen Brand Store
–  Skab og behold din brandidentitet
–  Giv dine kunder en bedre service
–  Slip for kopister
–  Gør brug af Wine-reviews

Ulemper som brand owner

Som brand owner er der næsten kun fordele. 2 ting skal du dog være opmærksom på:

–  Der er stor konkurrence
–  Amazon tager et større cut

Andre fordele

På Amazon kan frygten for kopivarer være stor. Når først du lægger et produkt ud, kan det nemlig hurtigt kopieres af bl.a. kinesiske firmaer. De tager bare dine produktbilleder og laver så et tilsvarende produkt, som de kan udbyde til en meget billigere pris. Når du har registreret dit brand, har du heldigvis mulighed for at få indsigt i og gøre indsigelser mod kopister.

 

Som brand owner kan du også gøre brug af funktionen Wine. Med Wine kan du anmode om at få lavet reviews af udvalgte Wine-testere fra Amazon. Du sender dem bare dit produkt, og herefter vil de komme med en udførlig anmeldelse og bedømmelse af, hvad de synes om dit produkt - det er dog ikke garanteret, hvor mange stjerner testerne giver dig. Derfor kan du risikere, at de bare giver 1 enkelt stjerne, hvis ikke de synes om produktet.

 

Dine Wine-reviews bliver vist på dine produktsider sidestillet med anmeldelser fra dine rigtige kunder. Det fremgår tydeligt, om en anmeldelse kommer fra Wine-tester eller en betalende kunde.

Har du spørgsmål?

Lars Friis Hansen
Afdelingsleder