Hvad koster det at sælge på Amazon?

Din pris afhænger af din sælgerkonto, dit abonnement og dit produkt.

Og så skal du også huske de ekstra funktioner, du måske vælger at købe til. Din endelige pris er derfor svær at fastsætte, før du kommer i gang med Amazon.

Når du vil i gang på Amazon, er der først og fremmest et abonnement på ca. 300 kr. pr./md., som du skal forholde dig til og efterfølgende diverse afgifter, du også skal have med i dine beregninger. 

 

Derfor skal du beslutte dig for, om du vil handle på Amazon via en Vendor Central eller en Seller Central. De fleste vælger en Seller Central, som betyder, at du skal vælge, om du vil sælge som FBM- eller FBA-bruger, og herunder skal du igen bestemme dig for forskellige planer bl.a. ift. abonnement.

Skal jeg oprette en Vendor Central eller en Seller Central?

Vendor Central dækker over en metode, hvor du ikke selv er i kontakt med kunden, men sælger dine produkter til Amazon. Fra Amazon modtager du en eller flere gange om ugen en ordre på dine produkter, dem sender du til Amazon, som så står for hele kundehåndteringen. På den måde bliver Amazon din forhandler. 

 

Vælger du Seller Central sælger du selv dine produkter direkte til kunden. Du opretter også selv dine produkter og har ansvar for at sende dem til kunden efter, at Amazon har sendt en ordre videre til dig. Du er derfor ansvarlig for selve håndteringen lige fra kundeservice og returnering til den generelle ordrehåndtering.

Læs mere her.

 

Under din Seller Central skal du vælge, om du vil være FMB- eller FBA-bruger.

Skal jeg være FBM- eller FBA-bruger?

Som FMB bruger står du selv for dit lager og distribution af dine varer, hvorfor du også beholder dit varelager hos dig selv. Du uploader derfor bare dine produkter til Amazons database og øger dit salg herigennem. Foretages et køb, står du selv for alt fra lagerstyring og forsendelse til kundeservice og returnering - præcis som du kender det fra din almindelige webshop. 

 

Som FBA-bruger sender du dine varer til et af Amazons lagre i fx Tyskland, hvor de efterfølgende opbevares og varetages af Amazon. Det betyder, at du lægger en stor del af ansvaret fra dig, idet Amazon overtager alt fra plukning, pakning og forsendelse til kundeservice. Derfor vil Amazon fungere som en fuld salgskanal.

kontakt01_smal

Din pris som FMB-bruger

Vælger du at blive FMB-bruger, betaler du et referral fee ved hvert solgte produkt. Her er altså tale om et gebyr Amazon pålægger dine ordrer som betaling for, at de har skaffet dig et salg gennem deres platform. 

 

Størrelsen af et referral fee afhænger af det produkt, som du sælger. Jo mere populær produktkategori dit produkt findes under, jo større et fee skal du regne med. Normalt ligger det mellem 5-45% af varens pris + fragtpris. 

 

Som FMB-bruger er der et ekstra valg, du skal forholde dig til. Du skal nemlig vælge mellem to forskellige løsninger:

 

  • Basic
  • Pro

 

Basic-løsningen er for dig, der ikke regner med at sælge over 35 produkter pr. måned. Og det er altså for de små og evt. nystartede virksomheder, der lige skal opdage mulighederne på Amazon. Det er også for dig, der har startet et nyt brand, som du nu skal at skabe en interesse for. På en Basic-løsning er der ikke noget fast abonnement, der skal betales til Amazon. I stedet er der et højere referral fee, der pålægges hvert produkt.

 

Pro-løsningen er omvendt for dig, der forventer at sælge over 35 produkter pr. måned, og derfor kommer til at gøre mere brug af Amazons funktioner. Med en Pro-løsning skal du betale et fast månedligt abonnement til Amazon + et referral fee pr. solgte produkt.

Basic

For dig der forventer at sælge under 35 produkter pr. måned på Amazon.

Pro

For dig der forventer at sælge over 35 produkter pr. måned på Amazon.

Din pris som FBA-bruger

Som FBA-bruger er det gjort lettere for dig at sælge gennem Amazon. Men prisen kan være kompliceret at beregne. Den afhænger nemlig af tre ting:

 

  • Fulfillment fee
  • Storage fee
  • Ekstra services

 

Dit fulfillment fee har med forsendelse og håndtering at gøre. Derfor er det en fast pris, du betaler pr. solgte produkt, som afhænger af bl.a. produktets størrelse, type og vægt.

 

Storage fee tager udgangspunkt i dine lageromkostninger. Og derfor dækker prisen helt simpelt over den plads, du bruger på Amazons lager i kubikfod. Her er det dog vigtigt, at du opmærksom på, at prisen kan svinge alt efter højsæson og lavsæson. 

 

Som FBA-bruger kan du også tilvælge ekstra services. De omfatter bl.a. returnering, som sørger for, at en returneret vare sendes direkte retur fra Amazons lager til dig, afskaffelse af produkter, labels, ekstra polstring under forsendelse til særligt skrøbelige produkter og gennemsigtig indpakning, som især er anvendt, når en pakke skal sendes på tværs af toldgrænser.

 

Din endelige pris er derfor svær at fastsætte, før du kommer i gang med Amazon.

Har du spørgsmål?

Henrik Jensen
Head of Amazon