Hvilke systemer kan Amazon integreres med?

Nogle CMS-systemer tilbyder standardmoduler til integration til Amazon, mens andre gør det nødvendigt for dig at bruge fx. PIM-systemer eller DataFeedWatch. Men du kan også oprette dine produkter manuelt eller bruge en skabelon til upload. 

 

For at komme godt fra start med dit salg på Amazon er det vigtigt, du beslutter dig for, hvordan du vil oprette dine produkter på markedspladsen. Det valg har nemlig indflydelse på de efterfølgende arbejdsprocesser bl.a. ift. den integration, der kan blive behov for til dit nuværende varesystem.

kontakt_smal02

Hvordan vil du oprette produkter?

Grundlæggende har du 3 valgmuligheder:

 

  1. Du kan oprette dine varer manuelt
  2. Du kan importere dine varer via en fil
  3. Du kan integrere Amazon med din webshop, dit PIM-system og/eller dit ERP-system

 

Vælger du den første mulighed, præsenteres du for en lang række felter, du manuelt skal udfylde hver gang, du opretter et nyt produkt. Det er derfor en mere eller mindre tidskrævende proces, der hurtigt kan blive omfattende, hvis du forventer salg af mange produkter.

 

Med den anden mulighed får du fra Amazon en Excel skabelon for hver kategori på markedspladsen. Den udfylder du med dine relevante produktdata, og når filen uploades, oprettes dine produkter på Amazon. 

Her skal du være opmærksom på, at det kan være svært at redigere i de allerede oprettede produkter, og det er også en krævende proces at udfylde skabelonen korrekt, så den går igennem uden fejlmeddelelser. 

Derfor anbefales det, at du søger professionel hjælp

 

Vælger du at integrere Amazon med din webshop, dit PIM-system og/eller dit ERP-system, bevarer du det fulde overblik over dine produktdata. De er nemlig samlet ét sted og alt, hvad der har med opdatering at gøre, foregår automatisk. Det sparer derfor dig for et stort vedligeholdelsesarbejde.

Manuel oprettelse

Opret dine produkter manuelt på din Amazon-bruger ved at udfylde en lang række felter korrekt og slip på den måde for at skulle integrere din Amazon shop med din nuværende webshop.

Vær forberedt på, at det er en krævende proces, men med lidt træning kan den fungere!

Importer fil

Brug Amazons Excel-skabelon til import af filer og upload dine produktdata til din Amazon-bruger. 

Vær opmærksom på, at der er mange felter, der skal udfyldes helt korrekt, hvis din import skal fungere uden besværlige fejlmeddelelser. Men det kan lade sig at gøre!

Integration

Tilbyder dit CMS-system integration til Amazon? Så benyt dig af muligheden og spar en masse besvær. Integrer også gerne din Amazon-bruger med dit PIM-system eller vedligehold dit data gennem DataFeedWatch.

Derfor bør du integrere Amazon

Udvalgte webshop-systemer har standardmoduler til integration med Amazon. Det er fx noget, der gælder Shopify og Magento, som derfor nemt integreres direkte med markedspladsen. Det er også muligt at udvikle egne moduler til integrationen - det er dog en helt anden snak.

 

Med en integration til Amazon får du automatisk håndteret og opdateret begge platforme, hver gang der sker et salg eller en ændring på et produkt et af stederne. Derfor er det en god løsning, når du gerne vil sørge for en så glidende proces som muligt, hvor du kan have dine hænder fri til andre opgaver. Det sørger desuden også fuld gennemskuelighed ift. dit lager, og derfor er det sikret, at du altid har et godt overblik.

 

Husk i den forbindelse også at tjekke op på mulighederne for integration til dit betalingssystem, så du også har det økonomiske overblik. 

 

Med en integration til din webshop er det vigtigt, at du er opmærksom på, at der er behov for specifikke produktinformationer, før Amazon godkender. Her er der tale om en titel, en projektbeskrivelse og 5 udfyldte bulletpoints. Du skal derfor evt. ændre i din nuværende opsætning på din webshop for at kunne lave den fulde integration. 

 

Vælger du et af de større abonnementer hos Amazon, får du også yderligere mulighed for at vise produktinformation. Det betyder, at du fx kan skrive mere om produktet, du kan vise specielle anmeldelser fra udvalgte brugere osv.

 

Du kan også vælge at gøre brug af 3. partssystemet, DataFeedWatch. Her beholder du dine grunddata i din webshop, trækker dem over i DataFeedWatch, hvor du beriger dem, og via en standardskabelon kan du så lave integrationen til Amazon. Det kan være en fordel, hvis ikke du vil ændre i din nuværende opsætning på din webshop.

 

Alternativt kan du have dine produktdata i et PIM-system, som du så i stedet trækker data ud fra over i Amazon.

 

Har du spørgsmål?

Lars Friis Hansen
Afdelingsleder