Hvordan fungerer Amazon?

Amazon er et website, der fungerer som en online markedsplads, hvor både professionelle og private kan sælge nye og brugte varer. Til en lav pris og med hurtig leveringstid.

 

Det er en international tjeneste, og derfor byder den også på et væld af forskellige varer i forskellige prisklasser og kvaliteter. 

Fordi så mange led i kæden kan skæres fra, er Amazon i stand til at presse priserne på de solgte produkter langt under den normale netpris. Og det er netop den lave pris, den hurtige leveringstid og det store udvalg, der gør Amazon attraktiv for forbrugerne og rigtig svær at konkurrere mod som virksomhed - derfor er det bedre at samarbejde med platformen.

 

Det er en platform, hvor du som virksomhedsejer kan sælge de produkter, du vurderer, at der er god fortjeneste ved og også det sted, hvor du kan øge din kundebase markant uden for landets grænser.

Sådan bruger du Amazon som forhandler

Hvis du gerne vil sælge produkter via Amazon, skal du først og fremmest have oprettet en Amazon konto. Den koster et mindre gebyr hver måned, men gør det både hurtigt og let for dig at komme i gang med at sælge dine produkter.

Læs mere om det her.

 

Men konkurrencen er hård! 

 

For at få solgt dine varer er det vigtigt, at du ligger blandt de billigste og bedst ratede hos Amazon. 

Du skal derfor være grundig, når du udvælger de produkter, du vil sælge via din Amazon konto. Det er de færreste, der kan få succes med alle deres produkter, og derfor er det bedre at udvælge dem, der fx kan sikres en lav fragtpris, men samtidig høj fortjeneste på. Det betyder, at det ofte er en fordel med små og lette produkter, der dog har en høj værdi.

 

Gode anmeldelser er også afgørende for, hvor stor succes din Amazon konto får. 

Det er derfor også vigtigt, at du sørger for at have gode og detaljerede produktbeskrivelser på dine produkter, da det så er gennemskueligt for en kunde, hvad du tilbyder, og hvad der kan forventes af den enkelte vare. Det er også det arbejde, der kan sikre dig en gode rangering i søgningerne. 

 

Du kan også vælge at købe dig til annoncer på Amazon og på den måde trække mere opmærksomhed mod dine egne produkter. 

kontakt01_smal

Skal du være FMB- eller FBA-bruger?

Før du går i gang med at handle via Amazon, skal du belsutte, hvordan du vil bruge platformen. Det kan du nemlig gøre på 2 forskellige måder:

 

  • FBM-bruger
  • FBA-bruger

 

Det betyder, at du enten kan stå for dit lager og distribution af dine varer selv som FMB-bruger. Eller du kan være FBA-bruger og sende dine varer til et af Amazons lagre, få dem opbevaret der, og så vil Amazon stå for distributionen, kundeservice og den hjælp, du behøver for at opleve øget salg.

 

Du skal altså som leverandør til Amazon vælge, om du vil anvende markedspladsen som en salgsplatform (FBA), eller du vil beholde dit varelager og selv stå for pakning og forsendelse af dine produkter (FMB). 

 

Der er fordele og ulemper ved begge metoder, hvad der er rigtigt for dig, afhænger af målene for din virksomhed.

Læs mere om det her.

FBM

Du uploader dine produkter til Amazons database og øger dit salg herigennem. Foretages et køb, står du selv for alt fra lagerstyring og forsendelse til kundeservice og returnering - præcis som du kender det fra din almindelige webshop.

FBA

Du bruger Amazon som en fuld salgskanal ved at sende dine varer til et af Amazons lagre fx i Tyskland. Herfra står Amazon for håndteringen af dine produkter, og det betyder, at de overtager både plukning, pakning, forsendelse, kundeservice og returnering.

Derfor vælger forbrugerne Amazon

Som virksomhedsejer er det vigtigt, du forstår, hvor attraktiv en platform Amazon er for forbrugerne. 

 

Primært er Amazon populær, da platformen er nem at bruge, tilbyder forskellige betalingsløsninger, og så er det muligt at spare en stor sum penge. Uanset hvilket produkt der søges efter, kommer der en lang række hits, der kan vælges mellem bl.a. ud fra de forskellige forhandleres priser og anmeldelser.

 

Dog er der ofte en længere leveringstid, der kan være en told via handel uden for EU, og det kan være svært at gennemskue, om en forhandler er reel eller ej. Og derfor er det vigtigt med gode kundeanmeldelser og indsigt i de salg, som hver Amazon forhandler har lavet. Det giver nemlig et indtryk af sælgerens troværdighed.

 

Og så skal du også være opmærksom på, at der findes forskellige løsninger ift. fragt. Leveringstiden afhænger nemlig af, om forbrugeren har en Premium konto eller en normal konto. En Premium konto sikrer, at varerne kommer hurtigere frem.

 

Et Amazon Prime abonnement gør det også muligt at gøre brug af de musik- og film streamingstjenester, Amazon råder over. Og så giver det fri fragt på alle køb.

Har du spørgsmål?

Lars Friis Hansen
Afdelingsleder