Hvordan kommer jeg i gang på Amazon?

Hvis du har et ønske om at ekspandere ud på flere markeder og dermed udvide din kundekreds til store dele af verden, så kan Amazon meget vel være den helt rette løsning for dig - og det er, hvad end du er B2B’er, B2C’er eller brand owner.

Amazon gør det muligt for dig at gøre brug af markedspladsen som et verdensomspændende udstillingsvindue til de produkter, du udvælger til din Amazon konto. Og du har endda mulighed for at lade Amazon stå for alt ift. administrationen, så de tager sig af alt fra plukning og pakning til forsendelse og returnering. Selvfølgelig kan du også vælge en løsning, hvor du selv har styringen over dit varelager, som du kender det fra din normale webshop. 

Kom i gang i 3 trin

Typisk er der 3 trin, du skal have styr på:

 

  1. Oprettelse af konto
  2. Oprettelse af produkter
  3. Markedsføring

 

Hver især dækker hvert trin over en lang række belsutninger og valg, du skal forholde dig til.

Kontakt Lars

Trin 1 - Opret en konto på Amazon

For at komme i gang med at sælge på Amazon skal du oprette en sælgerkonto, og her har du to muligheder:

 

  • Vendor Central
  • Seller Central 

 

Vendor Central dækker over en metode, hvor du ikke selv er i kontakt med kunden, men sælger dine produkter til Amazon. Fra Amazon modtager du en eller flere gange om ugen en ordre på dine produkter, dem sender du til Amazon, som så står for hele kundehåndteringen. På den måde bliver Amazon din forhandler. 

 

Vælger du Seller Central sælger du selv dine produkter direkte til kunden. Du opretter også selv dine produkter og har ansvar for at sende dem til kunden efter, at Amazon har sendt en ordre videre til dig. Du er derfor ansvarlig for selve håndteringen lige fra kundeservice og returnering til den generelle ordrehåndtering.

Under din Seller Central skal du igen afgøre, om du vil anvende markedspladsen som en salgsplatform (FBA), eller du vil beholde dit varelager og selv stå for pakning og forsendelse af dine produkter (FMB). 

Læs mere om det her.

 

Når din konto er oprettet skal du sende forskellige dokumenter til Amazon, der identificerer og verificerer dig som den reelle ejer af virksomheden. Den proces kan desværre være krævende - også ift. tiden.

Vendor Central

Til dig der ejer et større brand, som Amazon har vist særlig interesse for, idet det kan være rentabelt for dem at sælge dine produkter. Du skal inviteres til at bruge denne mulighed, som åbner op for en række fordele bl.a. ift. Amazons annoncesystem, AMS.e alt fra plukning og pakning til forsendelse og returnering.

Seller Central

Til dig der ikke ejer et større brand, og som gerne vil hurtigt i gang med at sælge på Amazon, så du kan skabe dig en større kundekreds i en lang række lande. Du opretter varerne i dit eget login-system, og så er du klar til at sælge, som du kender det fra din egen webshop.

Trin 2 - Opret produkter på Amazon

Før du begynder at oprette produkter via din Amazon konto, skal du vurdere, om du vil sælge i hele Europa eller starte med nogle få lande. Mange nye sælgere vælger at starte ud med ét land.

 

Og så skal du vide, at selvom det lyder simpelt at oprette produkter, så er det en kompliceret proces, hvor der bl.a. følger en masse faktorer med, som du skal være opmærksom på. Det er dog en vigtig proces, da den giver dig god indsigt i, hvad der har betydning for, om dine produkter når de ønskede salgstal.

 

Du skal bl.a. forholde dig til labels. Her kan du vælge mellem to forskellige:

 

  • Private Label
  • Wholesale

 

Privat Label er for dig, der har dit eget produkt eller brand. Metoden giver ofte en højere profit, da du ikke konkurrerer med andre. Mens Wholesale er for dig, der videresælger produkter fra bl.a. en B2B-virksomhed. Her er efterspørgslen tit større, fordi kunderne i forvejen kender brandet.

 

Herefter er der en lang række felter, du skal udfylde korrekt for at sikre, at dit produkt bliver godkendt af Amazon og får lov at blive vist for de mange millioner af forbrugere.

 

Produkterne kan du oprette på 3 forskellige måder.

Læs mere her.

Trin 3 - Markedsføring på Amazon

Når du sælger via Amazon har du mulighed for at markedsføre dig selv via SEO, som sørger for synlighed i søgeresultaterne og Amazon PPC Ads, som er den betalte form for annoncering.

 

Når det handler om SEO-optimering, bruger Amazon rigtig mange faktorer i sin algoritme. Til forskel fra Google har søgeord ikke så stor værdi, i stedet fokuserer Amazon på salg af dit produkt. Så jo flere salg og jo bedre bedømmelser dit produkt har, jo bedre rangeret bliver det. 

 

Og det samme gælder prisen og tid, der bruges på dine produktsider. Her er det de laveste priser, og de produktsider folk bruger mest tid på, der rangerer højest.

 

Amazon AMS er Amazons svar på Google Ads. AMS er derfor Amazons interne annoncesystem, der dog ikke tilbyder lige så mange muligheder som Google Ads. Du kan målrette dine annoncer søgeord, interesser og lignende produkter. 

Har du spørgsmål?

Lars Friis Hansen
Afdelingsleder