Sådan måler du succes for din annoncering på Facebook

Du har planlagt din kampagne, oprettet dine annoncer, og nu vil du se, om de klarer sig godt. Men hvordan gør du det?

Når du har fået gang i annoncering på Facebook, er du selvfølgelig interesseret i at vide, om det har været en succes. 

 

Succeskriterierne for din Facebook annoncering kræver det rette forarbejde, men samtidig er det også vigtigt, at du er klar over, hvilke mål du har for din annoncering.

 

Herunder får du 3 tips til, hvordan du kan blive klogere på, om dine annoncer har været succesfulde.

 

 

1# Vælg den rette kampagnemålsætning

Først og fremmest er det vigtigt, du har valgt den rigtige målsætning for din kampagne.

 

Annonceadministrator har 11 kampagnemålsætninger at vælge imellem, og før du kan vurdere, om din annonce har været succesfuld, skal dit valg af målsætning matche de resultater, du ønsker at se for kampagnen.

 

Lyder 11 målsætninger uoverskueligt?

 

Pust ud...

 

Du finder en oversigt over dem og deres betydning her:

 

Oversigt over facebooks annoncemålsætninger

 

De 11 målsætninger er inddelt i 3 hovedgrupper; kendskab, overvejelse og konvertering.



Kendskab til brand

  • Vis dine annoncer til de personer, der har størst sandsynlighed for at huske dem

Rækkevidde

  • Vis din annonce til så mange personer, som muligt

 

Trafik

  • Send folk til en destination såsom et website, en app, en Facebook-begivenhed eller en Messenger-samtale

 

Interaktion

  • Få flere 'Synes godt om', begivenhedssvar, opslagsreaktioner, kommentarer eller delinger

 

Installation af App

  • Vis din annonce til de personer, der med størst sandsynlighed vil downloade og interagere med din app

 

Videovisninger

  • Vis personer videoannoncer

 

Leadgenerering

  • Indsaml leads til din virksomhed eller brand

 

Beskeder

  • Vis personer annoncer, som giver dem mulighed for at interagere med din virksomhed på Messenger, WhatsApp, eller Instagram Direct

 

Konverteringer

  • Vis dine annoncer til de personer, der har størst sandsynlighed for at foretage værdifulde handlinger. Det kan fx være at foretage et køb eller tilføje betalingsoplysninger på dit website, din app eller i Messenger

 

Salg fra katalog

  • Brug din målgruppe til at vise personer annoncer med varer fra dit katalog

 

Forretningstrafik

  • Vis din annonce til de personer der med størst sandsynlighed vil besøge dine fysiske forretninger, når de er i nærheden

 

Når du ved, hvad du ønsker at opnå med dine kampagner, skal du selvfølgelig også vide, hvordan du ser, om du har nået dit mål og fået succes.

 

Facebook har store mængder data og kan ud fra din målsætning for kampagnen se, hvad du ønsker at opnå med din kampagne. Hvis du har valgt den målsætning, som matcher dine ønsker og mål, vil Facebook derfor også bedre kunne hjælpe dig med at nå dem og få mest muligt ud af dine annoncekroner. 

 

Sikke en god partner!

 

 

 

Hvordan vælger jeg den målsætning, der passer til min virksomhed?

 

 

Hvis dit brand er forholdsvis nyt, og du ønsker at nå ud til så mange i din målgruppe som muligt, kan det være relevant for dig at anvende målsætningen 'Rækkevidde'.

 

Er dit brand derimod veletableret, og ønsker du, at få flere til at besøge din webshop kan du med fordel vælge kampagnemålsætningen 'Trafik', hvor du vil nå ud til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at klikke sig videre til det, annoncen linker til - i dette tilfælde din webshop. 

 

Er dit brand kendt, og har du en god trafik til dit website, er du måske mere interesseret i at få flere konverteringer på din webshop. Så vil målsætningen 'Konvertering' være det rette valg. Dine annoncer dermed vil blive vist for personer i din målgruppe, der fx har besøgt din webshop eller vist interesse for dine produkter og dermed opfordre dem til at foretage den ønskede handling som fx at gennemføre et køb.

 

Godt, så fik vi styr på det..

2# Sammenlign resultatet med prisen

Når du har valgt din målsætning, er det tid til at kigge på kolonnen 'Resultat' i Annonceadministrator. 

Resultatet af din annonce vil variere alt efter, hvilken målsætning du vælger. Har du valgt målsætningen 'Trafik', vil du se, at resultatet for din annonce vil være antallet af kliks. Kliks er derfor i dette eksempel en af succesparametrene for din annoncering. Antallet af kliks skal du herefter sammenligne med prisen. 

 

Prisen pr. resultat, i dette tilfælde kliks til website, fortæller, hvor omkostningseffektivt du har nået kampagnens målsætninger. Det er forholdet mellem det beløb, der er brugt i alt og antallet af resultater. 

 

Simpel matematik!

3# Eksperimentér og optimér 

Kommer du også til at tænke på fysiktimerne i gymnasiet nu?

 

GISP... Lad os skynde os videre...

 

Ikke desto mindre, så er det nu din opgave at definere, hvad du oplever som succes for kampagnen.

 

Når målsætningen er 'Trafik', og der måles på antallet af kliks, bør du definere, hvor mange kliks din annonce skal have, før du anser det som en succes.

 

Husk, at din definition af succes også skal stemme overens med dit annoncebudget og størrelsen på din målgruppe.

 

Så vær realistisk!

 

For nogle virksomheder vil 200 kliks være en succes og for andre virksomheder slet ikke. Det afhænger også af din type virksomhed. 

 

 

Hvad så nu?



Lad os sige, at du denne gang har fastsat målet som værende 200 kliks til website. Næste gang en lignende kampagne køres, skal du forsøge at sætte målet til et højere antal kliks eller en lavere pris pr. klik for det samme antal kliks, så du hele tiden forsøger at forbedre dine annoncer.

 

Det er vigtigt, at du udfordrer dig selv - og dine kunder.

 

Derfor bør du eksperimentere med forskellige målsætninger, målgrupper og andre indstillinger for de enkelte annoncer. Du kan fx prøve at målrette din annonce en ny eller bredere målgruppe eller måske eksperimentere med de kreative værktøjer, når du opsætter din annonce.

 

Du har sikkert allerede mange gode ideer.

 


Husk også lige...

 

 

... at bruge dine tidligere kampagner som rettesnor og se, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde.

Brug den viden til at forbedre dine fremtidige annoncer.

 

Definitionen på succes vil altid variere afhængigt af dine overordnede målsætninger samt målsætningerne for de enkelte annoncer. Du vil opleve succes, når du begynder at eksperimentere og hele tiden forsøger at forbedre dig på baggrund af erfaringer fra tidligere annoncer.

 

Snart er du eksperten!

Vil du have hjælp til digital markedsføring? Kontakt os her

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)