HURTIG OG LET WEBSITE-OPTIMERING

Mange mener, at det er både tids- og ressourcekrævende at optimere deres website - og det kan det også sagtens være! Men heldigvis kan små ændringer, der er både hurtige og lette at lave give gode resultater og dermed højne din konverteringsrate.
hubspot-platinum-horizontal-white

5 METODER TIL HURTIG OG LET WEBSITE-OPTIMERING

Lyder det spændende?
Så få herunder 5 metoder til hurtig og let website-optimering.

 

Lad os starte med et tænkt eksempel. 

Du har en hjemmeside - og den er god. Umiddelbart virker den for dig, for folk besøger den og finder vej via bl.a. SEO, Sociale medier og Google Ads. Men der er noget helt galt!

Du får nemlig ingen konverteringer. Dine formularer, Call to Actions (CTA’er) og frie downloads bliver ikke brugt. Dine besøgende finder altså din hjemmeside, men så stopper det også, og de gør ikke, som du håber.

Øv!

Men hvad så? Kan hjemmesiden reddes? 

Det kan den heldigvis ofte. Du skal bare bruge nogle simple teknikker hentet ind fra CRO (konverteringsoptimering). Her er der nemlig tale om at imødekomme dine besøgendes forventninger og behov ved at præsentere dem for relevant information og indhold, så du giver dem de bedst tænkelige muligheder for at foretage en ønsket handling.

Derfor indeholder konverteringsoptimering en række forskellige elementer såsom visuelt design, brugeroplevelse, content, psykologi og customer journey mapping.

 

 

 

Kast dig ud i det

 

At lave om i fx det visuelle design eller content virker som en stor proces. Og derfor stopper mange allerede her. Men det er der ingen grund til.

For med tankerne bag Growth-Driven Design (GDD) skal du bare kaste dig ud i rettelserne. Her handler det om hurtigt at lave ændringer for også at få nogle resultater, der fortæller, om det er værd at lave yderligere rettelser.

At designe et website bør derfor ikke være et projekt med en deadline, men en vedvarende proces uden ende.

Den proces har den amerikanske software platform, HubSpot udviklet som en del af en inbound marketing strategi. Og den kan bruges, hvad end du skal opbygge et helt nyt website, eller du gerne vil vedligeholde dit nuværende. 

Er det bare over 6 måneder siden, du sidst har været dit website igennem, er der nemlig god grund til, at det trænger til en kærlig hånd.

 

 

Inbound Kampagne beregner

 

 

Processen er meget forskellig fra den metode, webdesignere normalt bruger, når de skal opbygge et website. Den handler nemlig om at designe og publicere et website meget hurtigere, end vi er vant til - og der må gerne være fejl! Bagefter udvikles der løbende på baggrund af bl.a. test som splittests og andet data.

Det vil sige, at du lancerer dit website, længe før det egentlig er færdigt.

Og så skal vi huske…

Det bliver aldrig færdigt.

Derfor er der ingen grund til at vente flere år på at omstrukturere dit website. Det er noget, du kan gøre inden for få dage, og om bare kort tid kan du høste stor viden fra dit data. Og herudfra udvikle videre på dit website. I løbet af processen forbedrer du således dit website kontinuerligt.



 

 

Og så de 5 metoder

 

Først og fremmest skal du huske, at det er meget forskelligt, hvad der virker fra website til website. Og måske er du allerede godt i gang med nogle af de 5 metoder eller flere andre? De 5 er nemlig blot et lille udpluk af de mange ting, du kan ændre på - med stor gevinst.

 

1. Skriv for at konvertere

Når du laver content til dit site, med hvilket formål sætter du dig så til tasterne? Er det ikke med flere konverteringer for øje, så bør du måske slet ikke bruge tiden på det.

Det, at skrive gode, inspirerende og spændende tekster har en stor indflydelse på konverteringen. Derfor bør du først og fremmest gøre dig nogle tanker om, HVEM du skriver til. Og her kan det være en fordel at udarbejde en eller flere personaer. Med sådanne har du nemlig altid din forbruger for øje, når du skal skrive, og det betyder, at du får lettere ved at tilpasse dit indhold og dermed oprette en god forbindelse til dit publikum. Og det giver flere købsklare leads.

 

 

Du kan hente din persona-skabelon her

 

 

Herefter bør du være klar, præcis og måske også en smule åbenlys i den måde, du skriver på. Ingen gider bruge tid på lange og indviklede tekster. Bare fordi du synes, det er interessant, så kan sagen sagtens være en anden hos din bruger. 

Skriv derfor også så personligt som muligt. Det betyder, at du skal bruge ord som ‘du’ og ‘dig’ og ikke ‘man’. Det har du sikkert hørt før. 

Men undersøg også dine muligheder for at lave segmenteret og personligt indhold ud fra data. Det er noget, der er muligt med fx et CMS system som HubSpot hvor du via Smart Content kan bestemme, hvem der ser hvad på baggrund af data - det er smart.

 

2. Strategisk placering af formularer

Vi har en tendens til at placere noget af det absolut vigtigste på vores website helt nede i bunden. Og det er en dårlig vane!

Her er der tale om de forskellige former for formularer, som vi bruger. Det kan være fx tilmeldingsformularer og kontaktformularer. De indikerer præcis det, som vi gerne vil have vores besøgende til at gøre - så hvorfor giver vi dem ikke en mere vigtig placering? 

Så før dine formularer længere op på dine landingssider.

Og sørg så også for, at de er lette og intuitive at udfylde. Har du fx via dit CMS system mulighed for at pre-udfylde nogle felter for dine besøgende såsom navn og virksomhed, så gør endelig det. Det gør det nemlig bare meget mere tiltalende at plotte de sidste få oplysninger ind for dine brugere.

Husk også at gøre dem så korte som muligt. Der er fx ingen grund til at spørge efter ‘erhverv’, hvis det alligevel ikke er noget, du aktivt vil bruge. Jo færre felter, jo flere tilmeldinger - så simpelt er det. Her skal du altså tænke meget i ‘nice to have’ og ‘need to have’.

 

3. Udnyt Call to Actions

Bruger du Call to Actions - det gør du sikkert. Ellers er det med at komme i gang.

Men at bruge CTA’er og at bruge sine CTA’er strategisk er to helt forskellige ting. 

En CTA kan være fx en knap eller et billede, der opfordrer vores besøgende til at gøre noget - klikke på dem. Derfor skal de også skille sig ud på en landingsside. Det kan de fx gøre ved at fremgå i en anden farve, font eller størrelse. Især størrelsen er vigtig. For hvis ikke din CTA er større end den resterende tekst, vil den blot drukne heri. Men tænk også over sproget.

Intet er mere u-charmerende end den sædvanlige ‘Klik her’. Prøv dig i stedet frem med et mere spændende sprog. ‘Klik her’ kan fx blive til ‘Vis mig mere’. Og vil du have dine modtagere til at downloade fx en whitepaper, så skriv ikke bare ‘Hent nu’, men prøv dig frem med mere personlige sætninger. Det kan være ‘Du kan hente din gratis whitepaper her’.

Placeringen af dine CTA’er er også vigtig. Brug derfor tools som fx Hotjar, der via heat maps kan fortælle dig, hvor dine besøgendes øjne drages hen på dine sider. De steder er ideelle for dine CTA’er.

 

4. Vær mobilvenlig

Flere og flere af os foretrækker at søge et website frem fra vores mobil frem for vores computer. Det er nemlig hurtigere, og derfor også mange gange lettere at få den viden og information, vi mangler. Faktisk ser det ud til, at helt op til 50% af alle søgninger i dag bliver foretaget fra en mobil. Og det skal du selvfølgelig omfavne.

Derfor bør dit website have et responsivt design. Det vil sige, at det tilpasser sig den skærmstørrelse, som det tilgås fra. I nogle systemer kan du blot vælge, at dine sider skal være i et responsivt design, mens det andre gange betyder, at du skal designe de forskellige visninger.

Uanset hvad, er det altid en fordel at tjekke din mobile visning ud og evt. foretage nogle strategiske justeringer. Måske er der behov for en lettere navigation på mobilen, eller måske skal CTA’er kortes ned.

 

5. Husk overskueligheden

Mange sidder og fjerner den luft og de hvide områder, der er på deres website. ‘Det er jo bare spildplads’. Sandheden er bare en anden.

Den hvide luft og de mellemrum, du har i dine tekster og mellem dine elementer generelt, er nemlig med til at skabe masser af overskuelighed, fordi den bliver lettere for øjet at afkode og overskue. Og det lader dig også lettere fremhæve de vigtigste områder på dit site.

Så luft er godt. Og derfor er det noget, du bør gøre aktivt brug af i dit overordnede website-design. Samme overskuelighed kan du også skabe ved at sørge for, at dine elementer er velorganiserede - og her er det også en fordel at huske en rød tråd gennem alle dine landingssider. Forsøg dig også gerne frem med bulletpoints, som generelt skaber et godt overblik.

Tænk dog også på ting som typografi og størrelser. Er din tekst i fx dine overskrifter for knudret i fonten at læse og dermed svære hurtigt at afkode, vil øjet blive irriteret, og så har den ikke den tilsigtede effekt. Og det samme gælder, hvis størrelsen er voldsom stor, så en simpel sætning fylder flere linjer, eller den er så lille, at man skal have hovedet helt hen til skærmen for at læse den.

 

 

 

Og så får du lige lidt ekstra


Der er mange flere metoder, og vi er selvfølgelig klar til at hjælpe dig med dit site, så du får det godt optimeret.

Én ting, der dog også bør nævnes, er en nem navigation. Der er ingen, der gider at bruge tid på websites, som de ikke kan finde rundt på. Gør derfor dit site brugervenlig og intuitivt. Og sørg også for at have en søgefunktion der vejleder og guider, så du giver den absolut bedste online service.

Og vil du fx gerne have flere til at klikke på et bestemt område i din menubjælke fra en given landingsside, så sørg for at fremhæve det punkt. Eller måske helt fjerne de andre punkter.

Du skal altså gøre det synligt, hvad du vil have dine besøgende til og ikke bare forvente, at ‘det finder de nok ud af’.

Brug for hjælp til optimering?

Martin Mensbo Christiansen
Head of HubSpot