HVAD ER GROWTH-DRIVEN DESIGN?

Et website skal vedligeholdes. 

Men fordi det er både dyrt og tidskrævende, er det noget, der måske kun bliver gjort 1 gang om året - måske sjældnere.

Nikker du genkendende?

Så bør du kende til teknikkerne bag Growth-Driven Design (GDD). Med dem er det nemlig både hurtigt, nemt og effektivt at opbygge og vedligeholde dit website. Og så kan det være en praktisk del af din inbound-strategi.

 

At designe et website bør ikke være et projekt med en deadline, men en vedvarende proces uden ende.

Den proces har den amerikanske software platform, Hubspot udviklet under navnet Growth-Driven Design (GDD), som en del af en inbound marketing strategi. Og den kan bruges, hvad end du skal opbygge et helt nyt website, eller du gerne vil vedligeholde dit nuværende. 

Er det bare over 6 måneder siden, du sidst har været dit website igennem, er der nemlig god grund til, at det trænger til en kærlig hånd.

Processen er meget forskellig fra den metode, webdesignere normalt bruger, når de skal opbygge et website. Den handler nemlig om at designe og publicere et website meget hurtigere, end vi er vant til - og der må gerne være fejl! Bagefter udvikles der løbende på baggrund af bl.a. test som splittests og andet data.

Det vil sige, at du lancerer dit website, længe før det egentlig er færdigt.

Og så skal vi huske…

Det bliver aldrig færdigt.

 

 

 

Sådan kommer du i gang med Growth-Driven Design


Du skal starte med den uperfekte version. Og altså se bort fra den æstetisk pæne løsning, som ofte bliver lavet, når du benytter dig af traditionelt webdesign. Her laves en indledende plan, den godkendes og designet udføres med en forhåbning om, at det vil give online succes. 

Sådan er virkeligheden bare ikke altid.

I stedet skal du med GDD lancere en miniudgave af dit website med mange små elementer, som du kan teste, lære og reagere på, før du går i gang med de mere komplekse løsninger. Du kan derfor finde ud af, hvad der tiltrækker dine besøgende, hvad de er interesseret i, og hvilke sider, funktioner eller features de reagerer bedst på. 

Dit nye websitet konverterer altså som det gamle, fordi det beholder det vigtigste indhold.

Og så kan du lære af dine fejl og blive ved med at udvikle på din miniudgave, som løbende bliver mere brugervenlig og mere interessant for dine besøgende. 

Lad os tage et eksempel:

Du er vild med overskuelighed. Derfor vil du også gøre det muligt for dine besøgende konstant at se din menulinje uafhængigt af, hvilken side de befinder sig på. Du forventer altså, at de får den bedste oplevelse med en navigation til andre områder.

Du tester det af og sørger for, at menulinjen altid er synlig.

I dit data kan du nu se, at der er et vigtigt punkt i menulinjen, der aldrig bliver klikket på. Kontakt-muligheden. Og det betyder, at du ikke får de leads i hus, du drømmer om. 

Derfor prøver du noget nyt.

Du fjerner alle andre muligheder i menulinjen end kontakt-knappen på bestemte undersider, så den fremstår tydelig og giver et klart signal om, at du kan hjælpe.

Og nu får du leads!


Du guider nu dine besøgende mod det mål, du har i sigte, og du gør det både let og intuitivt for dem at reagere, som du håber.

Kort fortalt ville vi med traditionel design skulle re-designe knappen, for at få den til at virke. Med GDD flytter vi den bare, så den giver det bedste resultat. 

Det betyder, at i stedet for at bruge 4-6 måneder og masser af penge på at udvikle noget, der måske virker. Så bruger du kun nogle få uger på at få et website i luften, der kontinuerligt forbedres og giver dig en større viden om dine brugere.

Og det er værdifuldt!

 

 

 

Det videre arbejde med Growth-Driven Design


For at opleve den fulde værdi med GDD ift. at reducere risikoen sammenlignet med traditionelt webdesign og konstant få ny læring og viden, bør du også forstå metodikken bag.

Den kan opdeles i 3 områder:

  1. Strategi (strategy)
  2. Lancering (launch pad)
  3. Forbedring (continuous forbedring)

Growth Driven Design af MCB

 

 

Strategi

Strategifasen adskiller sig ikke meget fra den traditionelle tankegang. Her handler det om at bygge et godt fundament for projektet, så du får indblik i, hvem der bruger dit site, hvordan de bruger det, og hvilke behov og ønsker brugerne har.

Du bør derfor:

  • Afdække målene med det nye website (fx leadgenerering)
  • Finde ud af hvad dine brugere forventer med dit website (jobs to be done)
  • Identificere dine brugere (buyer persona)
  • Identificere brugerrejsen for hver persona ud fra user stories (customer journey mapping)
  • Lave en ønskeliste


Især ønskelisten er et vigtigt værktøj. Den indeholder alle de ønsker, der er til websitet, og derfor bruges den fra dag 1 og flere år frem. Det er den, du kan vende tilbage til, når du begynder din forbedringsproces.

Ideerne på listen bør rates fra 1-3, hvor 1 er den ide, der kan skabe mest mulig værdi for virksomheden lige nu og her. De ideer, der skaber mest værdi, bør selvfølgelig implementeres først.

Brug gerne 80/20-reglen. Her handler det om at genere de 20%, der skaber 80% af værdien for dine brugere. 

 

Lancering

Normalt betyder en lancering afslutningen på et projekt. Men med GDD er det lige omvendt. Det er nemlig først her vi starter…

Ideen bag GDD er at få lanceret hurtigst muligt, så der indsamles data, der kan optimeres ud fra. Det gøres ud fra tankegangen bag ‘need to have’ i stedet for ‘nice to have’. Derfor er sitet heller ikke perfekt - og det kan måske være svært at sluge. Det står nemlig i klar modsætning til alt, hvad vi er vant til.

Dog vil størstedelen af kompleksiteten selvfølgelig stamme fra prioriteringen fra ønskelisten, som også tager udgangspunkt i 80/20-reglen.

Herefter skal alt content deles op i 4 områder:

  1. Det, der skal skrives på ny
  2. Det, der kan genbruges eller bruges dele af
  3. Det, der kan bruges, som det er
  4. Det, som skal kasseres


Ud fra de 4 områder kan vi danne os et overblik over størrelsen på det nye website og hurtigt sætte i gang med forbedring, hvor der er behov for det. Og med prioriteringen fra ønskelisten kan et launch pad-website lanceres med fokus på budskaber og content, UX, SEO osv. hurtigt efter.

 

Forbedring

Når strategien er lavet og dit launch-pad website er i luften, kan du begynde den kontinuerlige forbedringsproces. 

Her anbefales det, at der nedsættes et team bestående af 4 personer:

  1. Strategien, som holder fokus på, hvad vi laver, hvad vi skal i gang med, og om timerne bliver brugt bedst muligt
  2. UX’eren, som står for alt deisgn, herunder også brugeroplevelse, research, test og indhold
  3. Udvikleren, som implementerer de enkelte dele på websitet
  4. Kunden (dig), som altid bør være i tæt kontakt med teamet


Teamet bør mødes 1 gang om måneden for at følge op på resultater fra den forgangne måned. Herefter lægges en plan for brugen af denne måneds ressourcer med udgangspunkt i ønskelisten. Fokus er altid på hurtig eksekvering, og derfor bliver ressourcerne altid brugt på noget, der giver værdi. 

Growth Driven Design - Martin Mensbo

 

 

Kan Growth-Driven Design betale sig?


Hvis du gerne vil spare både tid og penge på at få et forbedret website, der altid er i konstant udvikling mod det mere effektive, og du samtidig vil sikre, at du bruger dine ressourcer de steder, hvor det skaber mest værdi, så er svaret simpelt; ja!

Mange har ikke råd til at lancere et nyt website, som måske kun performer sporadisk, og derfor er GDD med til at reducere de mange risici, der er forbundet hermed.

Lad os tage et eksempel:

Du overvejer at invitere til en workshop, der giver de deltagende en større viden og dig mulighed for nye leads i din forretning. Der er dog et stort arbejde forbundet hermed - og derfor har du hverken tid eller penge til, at det ikke bliver en succesfuld indsats.

Derfor opretter du et punkt på din hjemmeside eller andet stykke content, der netop fortæller om emnet, du vil gennemgå under din workshop. Du giver nogle små godbidder, og du gør det muligt at kontakte dig for at få yderligere viden.

Her er målet dog ikke at skabe nye leads, men at se, hvordan dine brugere reagere på dit content. Bliver der klikket på det? Hvor lang tid bruges der på siden?

Det giver et godt overblik over, om det er værd at opsætte din workshop. For er interessen der egentlig?

Alle ideer bliver altså testet ud fra et lille og hurtigt budget. Du bygger den mindste udgave og ser på data herfra, før du tager den endelige beslutning.

 

På den måde er det sikret at du bruger dine penge de steder, hvor de giver dig mest værdi. 

GDD er desuden i familie med inbound marketing, som mange virksomheder er allerede i gang med en strategi inden for. 

Skal du bruge hjælp til dit projekt?

Martin Mensbo Christiansen
Marketing Manager