Marketing

Sådan fik Søvn & Comfort en åbningsrate på +48% og en klikrate på +16% i sit e-mail velkomstflow

Søvn og Comfort er svaret på god kvalitet til både søvnen og soveværelset. Derfor finder du alt til det gode, rolige, sunde, slidstærke og behagelige miljø både online og i butikken i Holstebro.

Søvn & Comfort er Vestjyllands største specialbutik med senge i den bedste kvalitet. Den fornemmeste opgave for de ansatte i butikken er at finde den rigtige seng til kunderne. Og idet ikke to mennesker er ens, finder du et bredt udvalg af senge.

 

Hos Søvn & Comfort finder du fx en Hästens afdeling med det komplette sortiment fra Hästens. Men du kan også lede i det brede udvalg af elevationssenge, kontinentalsenge og boksmadrasser fra b.la. Wonderland, Vispring, Viking Beds of Sweden og Röwa J. Marshall.

 

Udover senge tilbyder Søvn & Comfort tilbehør til soveværelset. Udvalget spænder fra sengeborde, sengerammer, lagner, sengetøj, dyner og hovedpuder. Og selvfølgelig er alt sammen i den bedste kvalitet og i gode materialer.

"Gennem mange år har vi samarbejdet med MCB, omkring vores online forretning, og haft stor glæde af deres store kompetencer ud i det online univers."

Flemming V. Kristensen, Indehaver af Søvn & Comfort

Derfor var der behov for et velkomstflow

Forestil dig at du tager på besøg hos nogle bekendte. Du banker på, går ind ad døren og forventer at blive mødt af et ‘velkommen til’, et håndtryk og et smil. Sker det ikke, er det en MEGET flad fornemmelse, og det føles næsten forkert at være gået ind ad døren.

 

Derfor er det vigtigere end nogensinde at have et godt velkomstflow til sine e-mail subscribers. For ligesom i det virkelig liv, er der ingen, der vil mødes af overdøvende tomhed, når de træder ind over dørtærsklen.

 

Et velkomstflow er den første interaktion, du har en-til-en med dine potentielle kunder - og derfor er det også et must-have. Sørger du for at tage godt imod dine nye subscribers, har du nemlig allerede startet deres langvarige kunderejse med en god service. Og præcis det engagement højner sandsynligheden for, at modtagerne engagerer sig med din webshop fx via et køb, gentagende besøg og stigende aktivitet på dine mails. 

 

Og når det handler om tilbehør til soveværelset og den gode søvn, kan det være svært at fange og fastholde interessen hos potentielle kunder, for hvor tit har man behov for en ny seng? Og hvor mange dyner og hovedpuder kan man egentlig bruge?

 

Søvn & Comfort har derfor haft svært ved at engagere nye subscribers - men det lavede et velkomstflow om på. 

 

 

unnamed-Dec-04-2020-10-32-47-81-AM

 

 

Og det endda helt uden at love de nye leads en fordel fx i form af en rabatkode, som i dag er en taktik, der er ivrigt brugt. Det beviser, at man med den rette opsætning og det rigtige indhold kan skabe loyale leads - for vi ved alle, at de leads der kommer til af ren og skær interesse er meget mere værd end dem, der tilmelder sig et nyhedsbrev pga. en rabatkode.

Sådan fik Søvn & Comfort gode resultater

Via 3 aktiverende og inspirerende mails med fokus på content, der taler til målgruppen, har Søvn & Comfort nemlig formået at opleve en åbningsrate på +48% og en klikrate på +16%. Det beviser, at det i høj grad handler om at ramme plet med sine tekster og sit grafiske materiale i sine mails, så det stemmer overens med de ønsker og behov, som findes hos målgruppen.

 

Velkomstflowet trigges, hver gang der kommer en ny subscriber til nyhedsbrevet. Kort tid efter udsendes den første mail, der byder pænt velkommen uden at have fokus på købsknapper og andet salgsrelateret. I bunden inspireres blot via nogle smukke billeder til det udvalg af kvalitetsrige produkter, der findes på webshoppen og i den fysiske butik.

 

3 dage efter sendes den anden mail. Denne fokuserer på at fortælle om det brede udvalg af produkter, der findes hos Søvn & Comfort, og derfor varmes den nye subscriber her op til et fremtidigt køb. Dog er det stadig uden, at der nævnes specifikke produkter og priser, eller at der er angivet en købs-knap.

 

I begge mails er det derfor modtagerens behov for et luksuriøst soveværelses-miljø, som indgyder til en god søvn, der er i fokus frem for køb, køb, køb og atter køb. Og det virker!

 

Den tredje og sidste mails udsendes først 1 år efter, at subscriberen har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Mailen er derfor et klap på skulderen og en tak til den enkelte modtager for, at denne stadig følger med. Det er med til at øge loyalitetsfølelsen og dermed også fornemmelsen af, at man er vigtig, husket og værdsat hos Søvn & Comfort.

 

Alle tre mails holdes i et lyst, let og luftigt miljø, der leder tankerne mod det rene og rolige soveværelse. Hele tiden fastholdes derfor en rød tråd, der emmer af en bevidsthed om god kvalitet og muligheden for ikke at gå på kompromis med den søvn, der skal være både behagelig, sund og energigivende.

 

 

 

Skærmbillede 2020-12-01 kl. 14.05.33

 

 

 

Og selvom at flowet består af 3 mails, tyder intet på, at interessen daler efter den første. Faktisk ser det nærmere ud som om, at den stiger. Hvis der tages et kig på hver enkelt mail, stiger både åbningsraten og klikraten nemlig fra den første til den tredje mail. 

 

Den første mail har en åbningsrate på +34% og en klikrate på +9%, mens den tredje mail har en åbningsrate på +50% og en klikrate på +10%.

Hvorfor valgte Søvn & Comfort MCB?

Samarbejdet mellem Søvn & Comfort og MCB går langt tilbage i tiden, og derfor var det også naturligt at det var MCB’s marketingafdeling, der skulle stå for indsatsen med at få godt gang i de automatiske e-mailflows. 

 

.Marketing oprettede derfor et forslag til velkomstflowet, hvorefter der blev udarbejdet mails i tråd med Søvn & Comforts miljø og målgruppe. Løbende er der blevet justeret på de 3 mails, og grafikker er blevet opdaterede, så der altid stiles efter det bedst mulige resultat.

Annemette Rosenkilde Lucas
Digital Marketingskonsulent

Søvn & Comfort

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Se alle cases