FOKUS:
Umbraco
Migrering
Opgradering

En flyvende overgang til en ny teknisk partner på Umbraco

De handler, de rejser og de drømmer. De drømmer om snedækkede pister, pulserende storbyer og langstrakte sandstrande. På alle tider af døgnet klikker de besøgende sig rundt på bll.dk, og derfor er det for Billund Lufthavn vigtigt med en teknisk partner til håndtering af driften på Umbraco.

 

Rejsen startede tilbage i 1964. Siden er den gamle hangar, det enkelte kontroltårn og den 1.660 meter lange start- og landingsbane blevet til en passagerterminal designet til at ekspedere 3,5 millioner passagere om året. Billund Lufthavn har oplevet massiv vækst og løbende udvidelser, og i dag skabes en let adgang til og fra hele verden med flyvninger til mere end 120 forskellige destinationer.

 

Smut derfor til Paris og nyd udsigten fra Eiffeltårnet, bad i det azurblå hav på Gran Canaria, oplev ensomme vidder på Island eller besøg verdens største ø, Grønland.

 

Flyet letter fra Billund.

 

Det er en oplevelse at bruge Billund Lufthavn - Vestdanmarks internationale lufthavn.

Her skabes optimale betingelser for den rejsende. Og der tilbydes ud over de mange afgange i døgnet til et utal af destinationer også mulighed for nem og billig parkering samt ægte tax-free shopping-stemning med produkter, der er prisdygtige ift. grænsepriser.

 

Som rejsende kan du gå på opdagelse i butikkerne i Billund Lufthavn. Og du kan shoppe online i webshoppen - lige når det passer dig. Webshoppen minder om enhver anden online shop. Den fungerer bare via et Shop & Collect-koncept, hvor du bestiller dine varer online og henter dem, når du fysisk er checket ind i lufthavnen. Du kan derfor få dine varer med dig på din rejse, eller du kan bestille dem til afhentning efter din rejse, så du fra en pakkeboks kan afhente dem, når rejsefeberen har lagt sig. 

 

Med de mange måder at servicere passagererne på var der behov for en ny teknisk samarbejdspartner til drift og videreudvikling. Bll.dk er bygget på Umbraco, og med MCB’s store erfaring med systemet samt vores ISAE 3000 godkendelse er der et perfekt match mellem Billund Lufthavn og MCB.

Billund Lufthavns mål er ikke blot at være en port mellem Danmark og resten af verden, men også at sikre, at hver passagers rejse starter og slutter på den bedst mulige måde. Vores beslutning om at vælge MCB som vores nye web bureau blev truffet med en dyb forståelse for, hvad vores kunder forventer af os i en digital tidsalder. MCB forstår den konstante forandring i digital teknologi, og hvordan man forbliver relevant i et landskab, der udvikler sig dag for dag. De bragte en kombination af kreativ vision, teknisk ekspertise og en forståelse for vores brand, som var uovertruffen af andre bureauer.

 

Vores hjemmeside er ofte det første mødepunkt mellem lufthavnen og vores passagerer. Derfor var det afgørende for os at finde en partner, der kunne reflektere vores værdier, vores engagement i kundeservice, og som kunne skabe en intuitiv og indbydende brugeroplevelse. MCB demonstrerede en unik evne til at lytte og omdanne vores vision til en digital realitet, der ville tjene både vores passagerer og vores forretningsbehov.

 

Valget af MCB handler om mere end bare en hjemmeside; det handler om at skabe en digital oplevelse. Det handler om at sikre, at vores passagerer har adgang til den information, de har brug for, når de har brug for den, og på en måde, der er så gnidningsfri som selve rejsen gennem vores terminaler. Med MCB ved roret føler vi os sikre i, at vores digitale fodaftryk vil afspejle den kvalitet, pålidelighed og innovation, som Billund Lufthavn altid har stået for.

 

Vi ser frem til denne nye æra i vores digitale rejse med MCB som vores guide.

Morten Flæng Andersen, Webmaster hos Billund Lufthavn

Forbedringer og opgraderinger med den seneste version af Umbraco

Da Billund Lufthavn afsøgte markedet efter en ny teknisk samarbejdspartner, der kunne hjælpe med videreudvikling på Umbraco, vandt den vestjyske charme. At være i stand til at mødes ansigt-til-ansigt inden for ganske kort tid har også senere vist sig at være kilden til rigtig mange gode ideer.

 

Målet var indledningsvist at foretage et 1:1 skifte af hele sitet. Driften skulle overgå fra en tidligere samarbejdspartner til MCB. Og det gik gnidningsfrit. På ganske kort tid formåede Billund Lufthavn i tæt samarbejde med MCB’s Umbraco udviklere at flytte sitet - uden nedetid, uden problemer, uden bekymring og uden, at en eneste besøgende nogensinde har lagt mærke til, at der er sket en stor ændring i backend.

 

Og sådan skal det være. Uden nogen synlig ændring fungerer det hele - bare bedre.

 

I dag driftes bll.dkUmbraco 8 - en version der snart melder End-Of-Life, og som skal opdateres inden for den nærmeste fremtid. En opdatering, der varetages af MCB, og som bestemt ikke afskrækker Billund Lufthavn. Med den kan der nemlig tilføjes nye ideer og udviklingsforslag. Og det er dermed en opdatering, der kan løfte sitet yderligere med en lettere tilgang til tekniske opgraderinger og forbedring af UX.

 

Billund Lufthavn ønsker at fortsætte med det nuværende udseende og den velkendte funktionalitet - men er klar til en opgradering. Det gælder særligt for webshoppen, som i dag driftes på Ucommerce. I fremtiden kan det være en fordel, at den overgår til Umbracos egen platform, Umbraco Commerce
Umbraco Commerce matcher de behov, Billund Lufthavn har til en webshop. Og så er den et ideelt valg ift. prissætning, drift, udvikling, opdateringer og ikke mindst sikkerhed.

 

Med brugen af Umbraco Commerce vil Billund Lufthavn opleve en mere sammenhængende online arbejdsgang. Og at have en integreret online tilstedeværelse med webshop og website kan være afgørende for en positiv kundeoplevelse og en succesfuld forretning.

Integrationen mellem Umbraco Commerce og Umbraco CMS er gnidningsfri, mens en lige så sammenhængende oplevelse med Ucommerce vil kræve mere udvikling.

 

Når Umbraco Commerce integreres med Umbraco CMS, vil arbejdet i systemerne blive lettere. Commerce fungerer ligesom Umbraco CMS, og derfor vil redaktøren opleve brugervenlighed, mens udvikleren vil være hjemmevant i de mange forskellige funktioner.

Billund Lufthavn vil derfor få nemmere ved at administrere sin online tilstedeværelse og tilpasse den efter specifikke behov ved hjælp af Commerce's muligheder.

 

Og så er det værd at nævne, at Ucommerce ikke kan køre på Umbraco Cloud. Det kan Umbraco Commerce selvfølgelig. Billund Lufthavn bruger endnu ikke Cloud, men det kan være spændende at kigge ind i mulighederne.

 

Billund Lufthavn, Umbraco Cloud og Umbraco Commerce er på mange punkter et rigtig godt match.

 

For nu er fokus dog to-delt. Først skal driften føres up-to-date med den seneste Umbraco opdatering, og efterfølgende kan der med opdateringen kigges ind i yderligere udvikling, tilpasning og forbedring. Med den nyeste version af Umbraco får Billund Lufthavn naturligt flere muligheder, og de skal afsøges, før yderligere ønsker sættes i værks.

 

Eller skal de? Næste skridt er nemlig allerede blevet taget.

Billund Lufthavn kigger ind i en fremtid med øget fokus på passagerfastholdelse og -loyalitet

Måske var forventningerne for beskedne. Men siden afslutningen på Corona-nedlukningen er salget af rejser og antallet af passagerer eksploderet - noget, der særligt ses på cargo-delen. Billund Lufthavn forventede først en ‘normal’ hverdag igen i løbet af 2025 og 2026, men allerede i år (2023) må der meldes udsolgt på en lang række afgange.
Vi hungrer efter at rejse, at opleve og at komme ud i verden - og det kan mærkes.

 

Billund Lufthavn arbejder derfor dagligt på at skabe tryghed, fra man træder indenfor - hvad end det er på den online shop eller ad den fysiske svingdør i lufthavnen. Som rejsende skal man føle en ro og få den gode start på rejsen, der giver tid og overskud til at handle tax-free fra hylderne i lufthavnen eller på webshoppen.

 

Og for at tage den tryghed skridtet videre udvikles der nu i samarbejde med MCB’s Umbraco team på en loyalitetsapp. Først vil den blive tilgængelig for erhvervs- og forretningsrejsende, der med sine jævnlige afgange til og fra Billund Lufthavn kan se en fordel i bl.a. fast track, bedre tilbud i tax-free og adgang til loungen.

Og bliver det en succes, kan det være, at samme koncept skal rulles ud til øvrige rejsende. Overvejelserne omhandler især familier, der kan opleve øget ro ved at blive taget yderligere i hånden.

 

For Billund Lufthavn er kundeloyalitet fremtiden, og et udvidet loyalitetsområde på webshoppen kan derfor også være den virkelighed, vi kan glæde os til.

Michael Almstrup
Director

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores Umbraco cases.