FOKUS:
Shopify
Migrering

Øget omsætning og brugervenlighed med et skifte til Shopify

BIKEWORLDs platform var blevet en for låst løsning, der med især mange udviklertimer spændte ben for ændringer og nye tiltag. Derfor skiftede cykelshoppen til Shopify for på den måde selv at blive i stand til at arbejde med shoppen og indholdet. Og det har vist sig at være en rigtig god beslutning.

 

BIKEWORLD er med sine 1800 kvm butik og 1100 kvm lager en af Danmarks største cykelbutikker - beliggende i Silkeborg. Den familieejede virksomhed (som består af parret, Peter og Anika og deres 2 sønner, Kasper/webansvarlig og Mikkel/mekaniker) har i 25 år tilbudt et stort sortiment, gode priser, høj kvalitet og en professionel service.

 

Og så der er god plads.

 

Plads til Danmarks bredeste udvalg af cykler, cykeltøj og cykeludstyr, plads til at fordybe sig, plads til børn og voksne, plads til hverdagscyklister og halvproffe motionister, plads til en god cykelsnak og plads til at gøre en rigtig god handel af det veluddannede personale.

 

Besøg fx det store, åbne værksted hvor alle former for cykler servicers, sæt dig til rette i loungeområdet med børnehjørne, bordfodbold og mulighed for at købe en forfriskning eller klik dig inden for i den online shop på bikeworld.dk.

 

Oplevelsen er nemlig lige så god online, hvor du kan finde en cykel, søge rådgivning og gøre dig en god handel hjemme i stuen. Her forhandles den cykel, du søger, hvad end du hopper med på bølgen og op på en elcykel, eller gør som så mange Sjællændere og køber en racercykel.

 

Du finder ligesom i butikken både cykler, tøj og udstyr fra alle de kvalitetsmærker, du kender og elsker, og derfor er udvalget altid sammensat, så det møder dine behov.

 

Fysisk i butikken kan varerne ses og prøves, hvilket ofte er en fordel for cykelentusiasten, som har øje for enhver detalje og familien med børn, der skal sikre sig den rigtige størrelse. Online er stedet for alle - særligt dem med en længere køretur til Silkeborg og dem, der godt ved, at prisen også skal være fair.

Vi har oplevet et rigtig godt samarbejde med Mads fra MCB. Han har gennem hele processen bidraget med en masse god viden, og han har været i stand til at finde en løsning på alt det, som vi har efterspurgt.

 

Fra BIKEWORLD har vi nemlig stillet en helt masse krav, og har løsningen ikke fandtes, så har Mads udviklet den.

 

Derfor har der kun været brug for nogle få justeringer gennem processen - og så blev vi alle enige om webshoppes design og funktionalitet.

Kasper Bøgelund, e-commerce manager hos BikeWorld

Et platformsskifte var nødvendigt for at få mere simple, online arbejdsgange

BIKEWORLD blev tidligere drevet på en gammel version af Magento, som efterhånden var blevet en for låst løsning med for få muligheder. Opdateringer og justeringer var for besværlige, for omkostningstunge og for langvarige, og det betød, at shoppen trængte til en overhaling.

 

Derfor blev markedet afsøgt efter et andet system. Kravet var, at det skulle være mere frit, mindre låst og dermed give mulighed for at gøre en masse ting på egen hånd uden behov for en udvikler. Det kan fx være at skifte farve i layoutet, så det passer til sæsonen, og det kan være at tilføje brugbare manualer eller yderligere undersider.

 

Derfor blev designfrihed og brugervenlighed vægtet højt.

 

Og valget faldt på Shopify og et skifte af samarbejdspartner til MCB.

 

Shopify matcher rigtig godt med de behov og ønsker, som BIKEWORLD har. Og systemet er meget nemmere at arbejde i. Det er intuitivt at have med at gøre, og det har bidraget til en sjovere hverdag for BIKEWORLD, som nu kan eksperimentere og prøve sig frem med de mange muligheder.

 

Med Shopify startede BIKEWORLD så at sige helt forfra med deres shop. De fik udover en migrering bl.a. udviklet et nyt design, som stemmer bedre overens med tidens tendenser og kundeforespørgsler. Det betyder, at shoppen i dag fremgår i fuld bredde, den består af en lang række grafiske elementer såsom videoer og forskellige former for dynamiske elementer, mens tekster og billeder kan rettes med nogle få kliks.

 

Shoppen har desuden fået ny betalingsløsning og dermed et nyt kassesystem, som flere har bemærket. BIKEWORLDS kunder melder positivt tilbage og møder en god service. Tilliden er derfor i top. 

 

Og så er der blevet udviklet en udvidet integration til deres BikeDesk POS. Ud over standardfunktionaliteterne kan BIKEWORLD derfor nyde godt af flere muligheder, herunder:

 

  • En automatisk oprettelse af både varer og varianter fra BikeDesk til Shopify
  • En automatisk opdatering af prisfelter (pris, førpris, kostpris) i Shopify, hvis de bliver ændret i BikeDesk
  • Og en opdatering af stregkoder i Shopify, hvis de bliver ændret i BikeDesk

 

Det betyder, at BIKEWORLD kan nøjes med at oprette produkter samt opdatere priser og stregkoder i ét system.

 

Der er hertil også blevet opsat eksterne automatiseringsflows, som ‘efterbehandler’ produkterne efter oprettelse eller opdatering, så det sikres, at de fremgår med de korrekte tags, metafelter, vægt mm.

 

Derudover er der blevet opsat en integration til Klaviyo, så det nu også er muligt at komme i gang med markedsføringen via nyhedsbreve og e-mail automations. I dag sendes der derfor jævnligt spændende e-mails ud til en bred skare af subscribers, som reagerer godt på at få cykelviden i indbakken.

Udgangspunktet er i orden, nu venter fremtiden

Nu er der skabt et rigtig godt grundlag for yderligere vækst med den online butik. Og BIKEWORLD kan begynde at implementere alt det, de har ønsket sig og set frem til - lige fra små design-justeringer til større funktioner, der bl.a. kan øge brugervenligheden og kundeloyaliteten.

 

Det kan gøres på egen hånd og dermed også, når det passer ind i de daglige rutiner.

 

Med Shopify er alle ønskerne nemlig nu mulige at føre ud i verden uden, der nødvendigvis er behov for en stor mængde timer hos en udvikler. Derfor venter der et stort arbejde forude for BIKEWORLD, som skal blive fortrolige med det nye system - Shopify er heldigvis så brugervenligt, at det ikke skaber nogen form for bekymring.

 

Og målet er klart.

 

Inden for bare et par år håber BIKEWORLD på en fordobling af den online omsætning - noget, som den nye shop allerede er godt på vej til at bidrage til.

 

Opdateringen og dermed særligt layoutet på shoppen er nemlig ikke gået uset hen, og det har skabt en købelyst. Det, der før mest af alt lignede en side, der trængte til at blive støvet af, og som kunne skabe mistillid, er nu et fint udstillingsvindue for BIKEWORLDS online forretning.

 

En fremtidig skalering er derfor måske tættere på, end først ventet.

Rasmus Høegh Refstrup
Customer Manager

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores Shopify cases.