FOKUS:
Shopify
B2C
Gavekort

En ny tradition for opskrivning til ventelister

Boligselskabet Sjælland er Danmarks fjerdestørste almene boligselskab og servicerer over 12.500 små og store hjem på Sjælland - primært i Roskilde. I over hundrede år har selskabet stået for at drifte, administrere og udleje lejeboliger til en rimelig husleje i trygge rammer.

Som en non-profit virksomhed er Boligselskabet Sjælland betalt og ejet af alle beboerne, som tilbydes lejeboliger efter et ventelistesystem. Et system man i 80’erne kunne blive skrevet op i, så snart man blev født, mens man i dag skal være fyldt 15 år. Der er altså rift om de gode boliger, og stadig flere ønsker en fremtidsikring.

 

Et ønske, som Boligselskabet Sjælland gerne vil imødekomme.

 

Tendenser viser dog, at det ikke er de 15-årige selv, der sørger for at få sig skrevet på en venteliste til en bolig. I denne alder er der sjovere ting at bruge sine lommepenge på, og derfor er det en anden målgruppe, der skal rammes.

Det er forældrene, bedsteforældrene og generelt familierne til disse unge mennesker. De skal opfordres til at skrive de unge mennesker på en venteliste fra de er 15 år - og en ny tradition ift. gavegivningen kan således blive skabt.

 

For hvorfor ikke give et gavekort til opskrivning?

Vi har fået en rigtig fed løsning, som indtil videre har givet de forventede resultater - og det er på trods af, at vi endnu ikke har lagt et stort arbejde i selve markedsføringen. Samarbejdet med MCB har været gnidningsfrit, bl.a. fordi vi altid har været i direkte dialog med Shopify udvikleren, Thomas. Derfor tilbyder vi nu vores kunder en simpel løsning, vi også selv kan være stolte af, og som vi har store forhåbninger for, for fremtiden.

Cecilie Larsen, Kommunikationskonsulent hos Boligselskabet Sjælland

En overskuelig produktside der gentænker venteliste-systemet

I samarbejde med MCB har Boligselskabet Sjælland fået opsat en lille webshop i Shopify isoleret fra de andre anvendte systemer. På denne er der 1 produkt, som findes i 3 forskellige varianter (1 år, 3 år, 5 år). Produktet er det gavekort, der sikrer en plads på den populære venteliste til en fremtidig lejebolig, og det kan vælges i hvor mange år, man ønsker den pågældende opskrivning.

Der er altså her tale om en ny måde at tænke hele forretningen omkring venteliste-systemet på.

 

Det vil sige, at man som kunde har mulighed for at købe et gavekort til sig selv eller en anden, man gerne vil forkæle med en sikring for fremtiden -  en gave, der gives med stor omsorg.

 

Gavekortet købes på hjemmesiden gavekort.bosj.dk via en overskuelig produktside og betales simpelt med enten MobilePay eller kort. Processen er brugervenlig og langt hurtigere end andre lignende løsninger, der findes på markedet. Når betalingen er gået igennem, fremsendes gavekortet som PDF i den angivne mail, hvorefter det nemt kan printes ud, pakkes ind og gives i gave.

 

Købes gavekortet før, modtageren fylder 15 år, vil det ikke blive aktiveret. Den valgte opskrivningsperiode aktiveres først fra den dato, modtageren af gavekortet fylder 15 år. 

 

Der er desuden opsat automations gennem Arigato, der internt informerer Boligselskabet Sjælland om bl.a. opskrivninger, refunderinger, ordrenummer osv. 

 

Alt er blevet opsat i tæt samarbejde mellem MCB og Boligselskabet Sjælland. Processen har været overskuelig, og der er blevet taget hånd om alle ønsker til ændringer. Designet er opstået gennem den gode dialog, og Boligselskabet Sjælland har altid været hurtige til at teste mulige løsninger af og give efterfølgende feedback, så det bedste resultat kunne sikres med den lille Shopify shop.

Det bedste resultat er en god fremtidssikring

Løsningen er endnu ny for Boligselskabet Sjælland, og derfor skal den stadig løbes i gang med bl.a. forskellige marketingtiltag.

Allerede nu er der dog positive resultater at bide mærke i.

 

Flere har valgt at indkøbe et gavekort til et ungt menneske, og særligt i sæsonbetonede perioder har der været større udsving. Det er for eksempel noget, der gælder til jul, i studenterperioder og under konfirmationer. Og selvom den primære satsning har været på en tidlig opskrivning i en ung alder, har Boligselskabet også oplevet, at andre målgrupper tager initiativet til sig.

 

Flere har købt gavekort til sig selv lige såvel som til andre familiemedlemmer. Det kan fx være til forældre, der skal være sikret en mindre bolig i fremtiden.

 

Og så er det også værd at nævne, at flere ‘kunder’ har givet positive tilbagemeldinger, hvorfor Boligselskabet Sjælland generelt er tilfredse med det nuværende projekt. Det skal også ses i lyset af, at det ikke tidligere har været muligt at skrive sig op til flere år ad gangen. Eneste mulighed var at skrive sig op for 1 år, og efterfølgende forny denne opskrivning.

Derudover var der meget manuelt arbejde forbundet hermed, hvorfor den nye løsning har sparet Boligselskabet Sjælland for mange arbejdstimer.

 

Den første periode skal dog ses som værende et pilotprojekt, og hvad fremtiden bringer er endnu uvist - håbet er, at det bliver en bragene succes, og der kan udvikles videre på løsningen.

Lige nu er nogle processer stadig manuelle, idet det så har været muligt at opsætte løsningen inden for en overskuelig prisramme. Men tager succesen til, kan yderligere udvikling af backenden, der sikrer flere automatiske processer, være fremtiden.

Rasmus Høegh Refstrup
Customer Manager

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores Shopify cases.