FOKUS:
Marketing
Google Ads
Profit Metrics

1 år med Profit Metrics og en øget omsætning på over 41%

For 1 år siden blev Cykler.dk og MCB enige om at opsætte Profit Metrics på Cykler.dk’s online annoncering for på den måde at opnå øget gennemsigtighed på performance. Og det var en god beslutning! Udover en positiv udvikling på bundlinjen, kan der nemlig nu skrues op for annoncerings-budgettet - med ro i maven.

 

Cykler.dk har siden 2009 været Vestjyllands største cykelbutik og din cykelforhandler på nettet.

Kunden er i centrum, og uanset om du besøger den fysiske butik, Cykel-Mads, i Lemvig eller klikker dig ind på Cykler.dk, står et professionelt hold klar til at tage godt imod dig og yde den vejledning, du behøver.

 

Du finder altid et solidt udvalg af cykler i en god kvalitet og til fornuftige priser. Servicen er i orden, og der tilbydes hurtig levering af cykler og cykeludstyr samt -reservedele.

Leder du efter en ny herrecykel, damecykel, børnecykel, mountainbike, lygter, hjelm eller andet til dine cykeldrømme, så finder du altså det hele hos Cykler.dk. Her er alt fra billige kvalitetscykler til de bedste racercykler på markedet.

 

Og på det tilknyttede værksted arbejder nogle af landets bedste cykelmekanikere. De har specialiseret sig i alt fra el-cykler til mountainbikes. Har din cykel behov for service på værkstedet, tilbyder Cykler.dk både at hente og levere din cykel - kvit og frit, hvis du befinder dig i enten Lemvig, Struer eller Holstebro.

 

Det er din sikkerhed for at blive godt kørende på cykelstien og for at kunne blive serviceret, mens du er på arbejde.

 

Det handler altså bare om at sprede de gode budskaber - og her har Google Ads i flere år været en vigtig medspiller. For 1 år siden var det dog tiden for noget nyt, og i samarbejde med MCB’s Google Ads ekspert, Anja, fik Cykler.dk opsat profitsporing på deres online annoncering med Profit Metrics.

 

En god beslutning, der siden har betydet en positiv udvikling på bundlinjen.

For i en branche, hvor der er stor forskel på profitten pr. produkt, er det vigtigt med et samlet overblik over udgifter og indtægter.

Profit Metrics giver et fantastisk overblik! Og det er derfor guld værd for en online shop, der altid vil træffe velbegrundede, økonomiske valg.

 

Profit Metrics hjælper med at tydeliggøre de steder, hvor der er mulighed for at tjene mere og de steder, hvor der bør indkøbes billigere for at opleve øget indtjening. Derfor er det et rigtig godt værktøj, både når der skal lægges strategi for den fremtidige vækst, da det bl.a. hjælper med at prisoptimere og justere på både indkøbspris og udsalgspris, og når der skal styr på fordelingen af det online budget.

 

Med Profit Metrics kan vi med større ro i maven bruge flere penge på vores online annoncering.

Anders Hilligsøe, Indehaver af Cykler.dk

Når der spores på POAS frem for ROAS sikres et samlet, økonomisk overblik

Når vi tager et kig på den tracking, som rigtig mange af os sætter vores lid til, vil vi opdage, at meget af det data, vi indsamler, er fejlagtigt. For eksempel tyder meget på en generel misforståelse ift., at vi køber de produkter, vi klikker på i Google Shopping - de fleste af os vælger at købe helt andre produkter. Og hvad med de udgifter, der også er forbundet med ekspedering af en ordre lige fra pakning til ressourcer? Husker du at modregne dem?

 

Derfor er det misvisende at bruge ROAS-mål til at styre din Google Ads-konto.

 

Og det er netop derfor, at Profit Metrics er så relevant et tool.

 

Med Profit Metrics optimeres der mod profit (POAS) frem for mod omsætning (ROAS). Det betyder, at du bliver i stand til at indstille mere nøjagtige bud samtidig med, at du slipper for den konstante usikkerhed ift. justeringer af ROAS.

 

Cykler.dk havde tidligere svært ved at gennemskue, om der var tale om en god online forretning, og om der reelt set var værdi i den økonomi, der blev brugt på annoncering via Google Ads. For kunne de penge være blevet brugt mere fordelagtigt et andet sted i marketingbudgettet?

 

Med Proft Metrics er det dog blevet tydeligt, at der med ro i maven kan skrues op for annoncerings-budgettet. Cykler.dk har fået et ideelt værktøj til at holde overblik over annoncering og dermed indtjeningen, så det sikres, at der ikke bydes højere for produkter, hvor der ikke forventes at komme penge retur.

 

Det skyldes, at alle udgifter kan samles i Profit Metrics. Det gælder alt lige fra prisen på en papkasse og forsendelse til tid brugt på ekspedering af hver ordre. Der er altså tale om en lang række forskellige variabler, der pludselig kan indskrives i det samlede økonomiske overblik. Og det betyder, at der udregnes en reel profit.

 

Derfor handler det for Cykler.dk blot om at sørge for at tilføje de udgifter, der ikke kan hentes automatisk ind.

Med optimering mod profit frem for omsætning flyttes fokus fra top- til bundlinje

Cykler.dk har netop rundet 1 år med brugen af Profit Metrics, og det er derfor værd at dykke ned i de resultater, der er blevet afledt. Og de er heldigvis markant højere end tidligere, hvorfor metoden har bevirket en positiv udvikling på bundlinjen.

 

Vi kan bl.a. se, at selvom spend er steget med 45%, så er der er blevet omsat for over 41% mere end i det forudgående år. Samlet set giver det en meget højere fortjeneste.

 

Det har altså været en succes!

 

Cykler.dk og MCB’s Google Ads-ekspert, Anja, arbejder stadig tæt sammen for at bevare det fulde overblik over forretningens profit. Hver måned tjekkes der op på performance, og det afvejes i fællesskab, om der bør justeres. Det giver også Cykler.dk et indblik i, hvor der bør ændres på bl.a. pris, indkøbspris og tilbudspris, hvis der skal opnås maksimal fortjeneste.

 

Profit Metrics er derfor et forretningsmæssigt styringsværktøj, der giver et hurtigt og nemt overblik i ét samlet system. Og det er altså et validt indblik i egen forretning - uden behov for sammenligning i flere systemer og manuelle modregninger.

 

For at kunne sammenligne med markedet sørger MCB’s Google Ads-ekspert desuden for at sidestille tallene fra Cykler.dk med andre samarbejdspartnere. På den måde er det muligt for Cykler.dk at vurdere, hvor de placerer sig ift. konkurrerende virksomheder.

 

Samlet set har Cykler.dk derfor fået mulighed for at styrke deres online tilstedeværelse med korrekte og fuldstændige data, der sikrer mest givende spend på annoncering.

Anja Esbersen
Google Ads Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.