FOKUS:
Marketing
Data
Server Side tracking

Server Side-løsning sikrer 100% tracking af ordrer på tværs af alle platforme

Meget data er i dag ufuldstændigt, bl.a. fordi tredjepartscookies blokeres ,og Apple løbende gør tracking mere besværligt. Samtidig er korrekt tracking og valid data vigtigere end nogensinde, når der skal træffes forretningskritiske beslutninger. Derfor valgte Helm i samarbejde med MCB’s tracking team at få opsat 100% tracking med en udvidet Server Side-løsning.

Helm er en familieejet og -drevet virksomhed med 11 fysiske butikker og webshoppen, helm.nu.

 

Historien om Helm går flere hundrede år tilbage.

Vi skal faktisk helt tilbage til 1700-tallet. Her havde Jørgen Helm et garveri, som i 1873 suppleredes af en butik, hvor der blev solgt remme og seletøj. Efter 2. Verdenskrig ændredes og udvidedes sortimentet til noget lignende det, vi oplever i dag med et bredt udvalg af tasker, kufferter og accessories til kvinder, mænd, børn og unge.

 

I dag samarbejder Helm med en lang række anerkendte danske og internationale brands, hvorfor du kan finde tasker og tilbehør i forskellige looks og prisklasser.

 

Helm er særligt kendt for værdier som troværdighed, venlighed, høj faglighed og god service. Der sættes en ære i, at enhver kunde får en god oplevelse. Og det er måske derfor, at forretningen gang på gang besøges af utallige tilfredse kunder - både fysisk og online.

 

Med en så bred tilstedeværelse er det vigtigt at have et fuldstændigt overblik over ordrer og økonomi - særligt når der skal træffes forretningskritiske beslutninger. Og det er et problem.

 

I en verden, hvor det bliver stadigt mere vanskeligt at indsamle data på grund af større databeskyttelse, er meget data nemlig ufuldstændigt. Engang kunne du stole på den data, du fik ind i Google Analytics, men GDPR-regler, ad-blockers, browsere, der ikke gemmer cookies osv. gør, at det langt fra er alle konverteringer, der trackes. 

 

Derfor valgte Helm at få opsat 100% tracking med en udvidet Server Side-løsning udviklet af MCB’s tracking team.

MCB har via en gnidningsfri proces hjulpet os med at opsætte 100% Server Site tracking. Og vi oplever på den baggrund en stor besparelse og forbedret ROAS på kampagner på både Google og Facebook.

 

For Helm har det derfor været en rigtig god beslutning at få etableret et mere dybdegående tracking-setup.

Henrik Helm, Medejer af Helm

MCB’s tracking-setup sikrer mulighed for at træffe forretningskritiske beslutninger på et data-baseret grundlag

Ligesom så mange andre (faktisk langt de fleste) oplevede Helm, at deres data var ufuldstændigt, og det var derfor svært at danne sig det nødvendige overblik over bl.a. ordrer og økonomi.

 

Det skyldes primært, at tracking-området gradvist er blevet mere komplekst.

 

Det er sket som følge af bl.a. tredjepartscookies, som kun bruges i meget lille grad (og snart slet ikke mere), de forskellige ad-blockers og restriktioner ifbm. privatliv og GDPR. Flere køb sker desuden uden for en webshop fx via MobilePay, som lukkes, når en betaling er gået igennem - og altså inden, at man lander på kvitteringssiden.

 

Og så er Apple også blevet en stopklods, der med Intelligent Tracking Prevention på Safari-browsere skaber udfordringer.

 

Alt det er problematisk og modstridende, når data netop er vigtigere end nogensinde før. Det gælder fx, når der skal træffes forretningskritiske beslutninger, og når marketingbudgettet skal fordeles mest fordelagtigt. Det er nemlig essentielt, at de forskellige marketingalgoritmer gives de bedste forudsætninger, når den digitale marketing skal effektiviseres.

 

Derfor bør tracking i dag være et fokusområde for alle, der er seriøse med deres online forretning. Og hos MCB oplever vi da også en større efterspørgsel på forbedring af diverse tracking-tiltag. Derfor er tracking også et vigtigt område for os, hvorfor vi har afsat dedikerede ressourcer til at være blandt de absolut bedste til at optimere på den.

 

Som 1 ud af 5 globale top partners hos Stape (det førende system til hosting og håndtering af server-side tracking) og med mulighed for at produktudvikle i fællesskab med Stape valgte Helm altså at gøre brug af vores løsning til at opnå 100% tracking.

 

Det betyder, at Helm har fået opsat Server Side tracking i den klassiske forstand. De omgår ad-blockers, forlænger levetiderne på deres marketing cookies, modellerer data for dem, som siger ‘nej’ til cookies og bruger aktivt førstepartsdata alt imens, de oplever en hurtigere og optimeret webshop.

 

Men der var mere potentiale for endnu bedre data! For med den traditionelle Server Side tracking mangler der i dag stadig ofte 15-35% af alle konverteringer. 

 

MCB har udviklet en ‘overbygning’ til det klassiske Server Side-setup, som sikrer, at 100% af alle køb bliver registreret på tværs af platforme - herunder Google Analytics 4, Google Ads, Facebook og øvrige tools.

 

Det fungerer ved, at vi henter ordrer direkte fra Helms CMS, Cloud, og supplerer med de ordrer, som ikke er blevet registreret via den klassiske Server Side tracking. De supplerende ordrer bliver beriget med data (fx cookies). Og på den måde snakker Server Side tracking-opsætningen og Cloud sammen og sender alle køb (med alt relevant data) til de digitale kanaler.

Der er nu overensstemmelse i data og marketingtiltag kan måles i retvisende rapporter

For mange er det problematisk, at tal i CMS og Google Analytics 4 ikke stemmer overens. Det betyder, at det er næsten umuligt at afgøre, hvor de valide målepunkter til digitale strategier findes.

 

Heldigvis er det noget, som overbygningen til den traditionelle Server Side tracking har gjort det op med.

 

Dykker vi ned i Helms tal, kan vi konkludere, at der er fuldstændig overensstemmelse mellem data i  Cloud og GA4. Det er både noget, der gælder antallet af ordrer, der er kørt igennem webshoppen efter, at trackingen er blevet opsat samt den omsætning, de har genereret.

 

Det betyder, at der opleves mere retvisende tal, der bidrager til en positiv udvikling. Der er nemlig blevet registreret hele 15% flere konverteringer, som GA4 ikke selv har været i stand til at spore. Og der ses derfor også en procentvis stigning i omsætningen på 17%.

 

Derudover er Google Ads blevet løftet markant. Her ses 19% flere konverteringer og hele 29% mere i omsætning. Det er noget, der har signifikant betydning for algoritmernes effektivitet og dermed også det samlede udbytte af den annoncering, der er opsat på Google.

 

I dag befinder Helm sig derfor rent datamæssigt et betydeligt bedre sted.

 

De har fået fyldestgørende og retvisende rapporter i GA4, så de kan træffe mere kvalificerede beslutninger. Og deres digitale marketingkanaler modtager nu alle de køb, de kan tilskrives. Dermed er effektiviteten af disse markant forøget - især Google Ads og Facebook som i høj grad er algoritmedrevet.

Lars Friis Hansen
Business Developer & Tracking Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.