Done by Deer: Fik en Shopify Shop med integration til C5

De fleste børnefamilier kender til Done by Deer - et dansk firma der blev grundlagt i 2014 af Cecilie Hjorth. Og den vakse læser kan måske hurtigt forstå sammenhængen mellem efternavnet, Hjort og firmanavnet, Done by Deer.

Done by Deer forhandler børnelegetøj og -artikler fra nyfødt til 4-5-års alderen, dog med det bredeste udvalg af produkter til babyer fra 0-1,5 år. Alle produkter vidner om skandinavisk design med et playful touch, og storytelling er en stor del af forretningsstrategien. Til alle produkter hører sig derfor en spændende historie og en god grund til leg - noget som også går igen i alle produkttekster på donebydeer.com.

 

Hos Done by Deer kombineres design, smukke farver og innovative ideer. 

Med produkter fra Done by Deer oplever du derfor en sammenhæng mellem legetøj, der er med på barnets udviklingsrejse, og som også skaber en smuk balance, når børneværelset skal indrettes. De sarte farver, det innovative design og enkeltheden bliver der ikke gået på kompromis med. Det er koncepter, der konstant udvikles og udvides.

 

Særligt de velkendte dyr skaber glæde på børneværelserne. De har hver især en historie og et motto, som kendetegner dem og deres personlighed. Derfor fortæller de, at det er helt i orden, at vi alle er forskellige.

Vi har haft et rigtigt godt samarbejde med MCB. Og især Mads har været en god sparringspartner. Han har hurtigt fået en forståelse for vores ønsker, og han har formået at tage vores mange ideer og forme dem til den webshop, vi har i dag. 

 

Undervejs er vi også blevet præsenteret for konstruktive ideer til udvikling - vi har derfor kunne mærke et stort engagement.

Tinne, Marketingchef hos Done by Deer

Et legende univers blev til med Shopify

I alle de år Done by Deer har eksisteret, er forretningen forløbet gennem handel i fysiske butikker, som har taget et udvalg af produkterne til sig samt en B2B-shop til forhandlere. Nu var det dog tid til, at der skulle ske noget nyt, så der også kunne handels privat. Og derfor opstod behovet for en B2C shop.

 

Done by Deer udformede en grundig kravspecifikation, og hertil var Shopify det bedste match - en altid fleksibel platform i sin rene forstand, men også ift. udvikling og optimering. 

 

Vigtigt var det med en god redaktøroplevelse, så medarbejderne hos Done by Deer er i stand til at redigere og udvide deres shop-univers' sektioner som ønsket uden at være afhængig af en udvikler. Det skyldes bl.a. en marketingafdeling, der udspringer af det kreative og kommunikative, og som derfor har behov for at frie hænder til at udvikle alt det content, de behøver for at skabe et legende univers.  

 

En dybdegående integration til ERP-systemet, C5 var også et stort krav. 

 

På nuværende tidspunkt findes Done by Deer’s nye shop på engelsk. Og forud for projektet var der ikke store forhåbninger til fx det franske marked, da troen var på, at det var nødvendigt med franske oversættelser, før der ville ske en handel her. Virkeligheden er dog en anden.

 

Frankrig har nu vist sig at være det største marked på den nye shop - måske fordi der her er tale om et B2C-segment, der har efterspurgt shoppen, og som således i forvejen kender det skandinaviske brand?  

 

På trods af at Done by Deer er gået i luften med sin nye shop på et tidspunkt, hvor meget online handel er svært, har virksomheden formået at få en større basket size end forventet. Derfor er det spændende at se, hvad fremtiden bringer. Hos Done by Deer er der et ønske om både flere sprog og flere valutaer.

Done by Deer effektiviserer hverdagen med en C5 integration

Forud for arbejdet med Done by Deer var tanken at gøre brug af et standard tema i Shopify. Det viste sig dog hurtigt, at der var behov for customisering for at opfylde de mange ønsker - og der kom også så mange gode ideer til, at der efterhånden er tale om et custom tema.

Nu har Done by Deer derfor et tema, der afspejler deres ønsker og lever op til deres behov for automatisering og effektivisering i hverdagen. 

 

Det er især noget, der skyldes det store fokus på integrationen til ERP-systemet, C5. 

For at lette den daglige arbejdmængde hos Done by Deer har det været vigtigt, at informationer i C5 automatisk afspejles på webshoppen. Hertil er der blevet opsat en lang række automatiseringer, der netop sørger for en centraliseret tankegang, som på den måde sikrer, at arbejdet kun udføres én gang.

 

På den nye shop vælger medarbejderne hos Done by Deer dog manuelt de produkter, der skal ses i sammenhæng med det produkt, man befinder sig på. Det kan fx være lignende produkter eller komplimenterende produkter. Det manuelle arbejde er en sund proces hos især marketing-teamet, som herigennem får mulighed for at spotte mangler i deres produktsortiment. 

 

MCB har bygget integrationen mellem C5 og Shopify og for at lykkedes, er der blevet tilføjet felter i C5 specifik til webshoppen. Det betyder, at alt den data og det content, der indarbejdes og vedligeholdes i C5, automatisk afspejles i Shopify. Og her er der ikke bare tale om produktinformation, stamdata som varebeskrivelser og billeder, men også dynamiske produktskabeloner, grafiske overlays, sortering af produkter osv., som sikrer en effektiv centralisering. 

Det betyder, at medarbejderen hos Done by Deer blot skal oprette et produkt i C5 og hertil vælge bl.a. kategori og varegruppe, og produktet vil så blive oprettet i Shopify med de farver, logoer, ikoner, tekster og andet, som hører sig hertil. 

 

C5 håndterer udover information, data og content også alle ordrer. Derfor har Done by Deer alt samlet ét sted samt et værktøj, hvor de kan sammenligne produkter og salg. Det giver et godt overblik i hverdagen. 

 

Udover C5-integrationen har Done by Deer fået lavet et større arbejde ift. hastighedsoptimering bl.a. gennem en massiv analyse af de anvendte apps. Det betyder, at der er blevet justeret i det valgte temas standardkode, så shoppen kører væsentligt hurtigere, end hvis der var tale om en standard-opsætning. 

Mads Høegh Kongensgaard
Shopify Tech Lead

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Denasia

Luxbyjacobsen

Lemvig Indkøbsforening

Se alle cases