SEO

Søgemaskineoptimering eller SEO er den marketingdisciplin, der anvendes, når du vil vises på Google med det formål at opnå gratis trafik til din webshop eller dit website.

Hvad er SEO?

Grundlæggende dækker SEO over nogle tekniske og kreative områder, der sammenfattet afgør dit websites position på Google. SEO er summen af en række emner, som omfatter teknisk SEO, On-site eller content SEO og Off-site SEO. Alle disse punkter har en afgørende betydning for, hvor dit website er placeret i de organiske søgninger hos fx Google og Bing.

 

Teknisk SEO

Her handler det om den teknik, der er med til at gøre en hjemmeside både hurtig og nem at afkode for Google. Det betyder, at der inkluderes optimering af load hastigheder, datastrukturer og mobilsider, korrekt brug af tags osv.

 

On-site eller content SEO

Her er der fokus på, hvordan dit indhold er optimeret ift. relevante søgeord og den brugeroplevelse, som de besøgende får. Det betyder, at der inkluderes optimering af overskrifter, indhold, metabeskrivelser og sidetitler.

 
Off-site SEO
Her er det vigtigt at finde ud af, hvordan søgemaskiner vurderer troværdigheden af dit website. Og det betyder, at der inkluderes optimering af backlinks, altså links der placeres på et andet website og linker til dit website samt anchor tekster, som er links, der optræder i teksten. Typisk er disse markeret med blåt og er korte, præcise og beskrivende for det indhold, der linkes til.
flemming_google

Book et møde med

Flemming C. Lund

HEAD OF SEO & B2B MARKETING

book_knap

Hvorfor er SEO vigtig for din forretning?

Hvis du gerne vil være synlig og ligge i toppen af de organiske søgninger, er SEO helt centralt. Også selvom det er søgeresultater, som du ikke betaler for.

 

Søgemaskiner anvendes i så høj en grad til at fremsøge informationer, inspiration og anbefalinger, at de har fået en enorm kommerciel værdi for virksomheder. Derfor er det også vigtigt at gøre en stor indsats for at få en høj placering hos søgemaskinerne. Rent statistisk har undersøgelser vist, at det er de tre øverste søgeresultater, der modtager størstedelen af de klik, der afgives.

 

Derfor er en god placering vigtig, når du gerne vil skabe en øget synlighed, opbygge troværdig, tiltrække besøgende og skabe synergi med dine andre marketingtiltag. Og derfor skal du arbejde systematisk med at forbedre både det tekniske SEO lige såvel som on-site SEO og off-site SEO. Gør du det korrekt, vil du over tid opleve, at dit website opnår højere placeringer i de organiske søgeresultater og mere trafik, hvilket kan føre til en øget omsætning for din virksomhed.

Vores services

pære

Ekspertviden

Hos MCB holder vi os konstant opdaterede inden for trends og tendensersamt nye funktioner og features. Derfor får du hos os altid den nyeste viden og dermed også den bedste rådgivning inden for området.

liste

Analyse

Vi tager et kig på din nuværende opsætning og din placering i Googles søgeresultater for at få et overblik over de steder, hvor der er behov for indsatser.

tumbsup

Strategi

Med dine mål for øje udarbejder vi en grundig strategi for, hvordan du kan opnå større succes med dine SEO-indsatser. Strategien tager udgangspunkt i dine ressourcer.

seo

Overvågning

Vi holder øje med de indsatser, vi har sat i værks. Til det bruger vi forskellige tekniske værktøjer, så dit website løbende kan udbedres for fejl og mangler.

Hvor hurtigt kan jeg rangere på Google?

Hvis du er af den overbevisning, at du bare skal have gennemført dit SEO-arbejde én gang, og så kører det for dig mange år ud i fremtiden - så tænk om. Når det kommer til SEO, er det nemlig ikke bare noget, du kan lave én gang, lægge på din hjemmeside og mene, du så er færdig.

 

SEO er nemlig en proces - og den stopper aldrig.

 

SEO består af en lang række forskellige arbejdsområder og fagområder. Og derfor kan det hurtigt blive kompliceret. Dog er der ofte også mange små ting, der kan justeres på - og faktisk kan de helt små detaljer tit gøre en meget stor forskel for din rangering på Google.

 

Derfor bør du starte i de små og simple tiltag og dermed få styr på det basale, før du kaster dig ud i de mere avancerede hjørner af SEO.

 

Med det sagt er der heller ingen facitliste for, hvornår dit SEO-arbejde vil virke. Der er nemlig mange forskellige faktorer, der her spiller ind. 

 

Har du fx et helt nyt website, skal du ikke forvente at slå alle dine konkurrenter med det samme. Der kan godt gå 1 eller 2 år. Brug dog de her konkurrenter strategisk og stil dig op imod dem, så du netop sørger for, at udgør en trussel på vigtige søgetermer.

 

Og du skal selvfølgelig også have øje for din platform og altså det CMS-system, du bruger. Nogle af disse stiller nemlig langt flere og meget lettere værktøjer til rådighed for netop optimering end andre, og derfor kan din platform være din højre hånd lige såvel, som den kan være din hæmsko.

Hvad siger vores kunder?

"MCB har været gode til at skræddersy et forløb specielt til vores virksomhed, som har gjort det muligt for os selv at kunne arbejde videre med SEO-arbejdet in-house. MCB satte sig grundigt ind i vores virksomhed og vores marked, så SEO-arbejdet blev målrettet vores specifikke behov."

CARSTEN LINDHARDSEN, INDEHAVER AF GRAFICAL

"Vi kan mærke, at vi har flere folk i den fysiske forretning, som kommer langvejs fra, fordi de har set Cykler.dk [...]. Det er gået pisse godt - både fysisk og online, og jeg tror, at meget af den vækst, vi har haft, skyldes, at vi er blevet mere synlige online, fordi vi har brugt Google Ads.”

ANDERS HILLIGSØE, INDEHAVER AF CYKLER.DK

Læs hele casen
Læs hele casen

Hvad med linkbuilding?

Linkbuilding er det arbejde, der gøres for, at andre hjemmesider linker ind til din. I Googles øjne betyder det, at du får anbefalinger af din hjemmeside og din virksomhed generelt, og det kan give dig en bedre placering i søgninger. Her er det også vigtigt, at bemærke at des flere og bedre anbefalinger du får, jo højere værdi vil Google tillægge din hjemmeside.

Du kan fx få kunder, leverandører eller sponsorer til at linke ind til din hjemmeside. Men det er et stort og løbende arbejde, og derfor vælger flere og flere at outsource det til erfarne SEO-eksperter, som du finder hos MCB.

Gode SEO-værktøjer

Der findes et hav af tekniske værktøjer der kan hjælpe dig med at få succes med dit SEO-arbejde.

Som nogle få kan nævnes:

  • SEMRush
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Screaming Frog

Hvordan kommer du i gang med at øge din synlighed?

Det er ikke nogen hemmelighed, at det kræver en smule teknisk snilde, når du skal arbejde med SEO og på den måde konstant være på forkant med udviklingen.

 

Derfor er det en fordel at udarbejde en handlingsplan med fokusområder, der tager udgangspunkt i dit konkrete website, så du har mulighed for at følge SEO-arbejdet og udviklingen.

 

Og det kan godt virke besværligt, hvorfor vi hos MCB står klar til at hjælpe dig godt i gang med dit SEO-arbejde.

Vil du vide mere om SEO

Udfyld formularen og jeg kontakter dig hurtigst muligt. Det koster dig ikke noget!

Flemming C. Lund
Head of SEO & B2B Marketing

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Seneste blogindlæg

10. august 2022

Hvorfor bør du kombinere Hubs i HubSpot?

Med HubSpot CRM får du en komplet pakkeløsning bestående af 5 Hubs til at styre alt fra marketing, salg og data til kundeservice. De 5 Hubs kan kombineres på kryds og tværs. Her får du et indblik i hvordan.

02. august 2022

Sælg digitale produkter med Shopify ved hjælp af online systemer

Når man starter en webshop og vil sælge online, tænker man ofte på at sælge fysiske produkter. Men hvorfor ikke sælge kurser, medlemskaber, udlejning og meget mere på en Shopify løsning?

29. juli 2022

MCB's deltagelse til Umbraco Codegarden 2022

I juni løb Codegarden 2022 af stablen, og det var igen med MCB's deltagelse. Årets arrangement var noget helt særligt, fordi hjem i bagagen havde vi ikke bare ny viden og spændende ideer men også en særlig titel.

Se alle blogindlæg