Astrup Group: Fra udelukkende B2B-shop til yderligere 2 B2C-shops

Hos Astrup Group er kvalitetsrigt legetøj i træ og særligt dukketøj en del af DNA’et. I 1960’erne startede Astrup Group sin rejse med salg af dukketøj, og siden da har firmaet placeret sig som en solid B2B-forhandler af de to populære brands; byASTRUP og MAMAMEMO.

For år tilbage var dukketøj i høj kurs, og derfor formåede Astrup Group at skille sig ud som en solid forhandler. Tiderne har dog skiftet, og nu er det i stedet kvalitetsrigt trælegetøj, der er et hit i både ind- og udland. Derfor er både MAMAMEMO og byASTRUP populære brands, der på hver sin måde formår at skabe et statement i ethvert børneunivers.

 

På de danske børneværelser er det især MAMAMEMO, der leges med. Har er der spræl på farverne, og derfor kan fantasien få frit løb. I udlandet er det derimod byASTRUP med sit skandinaviske islæt med mere neutrale nuancer, der vælges.

 

I mange år har salget hos Astrup Group udelukkende fundet sted via B2B, og derfor er der nu en god og robust skare af forhandlere. Og indtil for få år siden var det også den eneste plan for fremtiden. Dog kommer der nye trends og tendenser til og med disse følger nye muligheder og andre behov. Efter flere anbefalinger fra både forhandlere, potentielle slutkunder og kollegaer besluttede Astrup Group sig derfor for at satse på B2C-markedet både i Danmark og i udlandet.

 

Det har i dag ført til lanceringen af 2 nye B2C-shops; byastrup.dk og mamamemo.dk samt en relancering af den altid trofaste B2B-shop; astrupgroup.dk.

Fra første møde troppede 3 mand fra MCB op til en uforpligtende snak om mulighederne for Astrup Group, alt, hvad vi sagde og ønskede, blev taget seriøst, og efter kun ganske kort tid var vi klar til at indgå et samarbejde med MCB. Vi har altid haft en god mavefornemmelse med MCB og for os, som kun har en begrænset viden om teknikken bag en webshop, var det vigtigt, at vi følte en god kemi.

 

Vi har ikke fortrudt vores valg og vi ser frem til yderligere samarbejde. 

Morten Astrup Pedersen, Sales- & Export Manager hos Astrup Group

3 unikke designs med fuld integration til Navision

Da Astrup Group skulle vælge system til deres nye sites, var Cloud ikke nødvendigvis det valg, der stod ligefor. Internt hersker der ingen specialistviden vedr. CMS-systemer og generelt teknisk kendskab til det at skabe både et B2C- og et B2B-univers, derfor var det især den gode fornemmelse med MCB, der førte til valget af MCB.CLOUD. 

 

Medarbejderne hos MCB virkede profesionelle, og havde fra dag ét et reelt udkast klar til de nye sites. Derfor oplevede Astrup Group at blive taget seriøst - selv til det første møde, som blot bød på en uforpligtende og indledende snak.

 

I samarbejde med MCB gik Astrup Group fra 1 B2B-shop med en integration til 2009-udgaven af Navision til en ny B2B-shop og 2 nye brandingsites til B2C. Det var før et meget simpelt setup, som forretningen benyttede sig af. Det virkede, men kunne godt trænge til at blive optimeret og effektiviseret. 

 

Alle 3 shops har fået en kraftig optimering af design, så de nu lever op til moderne standarder og tendenser. De er blevet bundet sammen af en rød tråd, så der skabes en ro, et professionelt udtryk og en overskuelighed gennem det grafiske arbejde. Der er taget højde for hele brugerrejsen og -oplevelsen, og derfor vil enhver bruger møde en ny og forbedret måde at interagere med Astrup Group på. 

 

Og så det også værd at nævne, at alle 3 shops har fået en fuld integration både til og fra Navision, lige såvel som de hver især er blevet lavet på hele 3 forskellige sproglag, hvoraf den engelske tilbyder mulighed for betaling i både Euro og USD.

 

Med de 2 B2C-shops bevæger Astrup Group sig ind på et nyt og spændende område, som de endnu mangler at udforske. Derfor er der store forhåbninger for fremtiden - og det gælder også de ønsker, som den bringer med sig. Der er nemlig allerede nu ideer til udvidelser og ekstra funktioner, så de 2 shops bliver langt mere effektive.

 

Indtil videre er det dog stadig B2B-shoppen, der er det store flagskib hos Astrup Group.

Her kan alt fra billedmateriale til produktdata nu findes, og hver forhandler har mulighed for at logge ind og se egne priser og aftaler. Det kan fx være en linjerabat. Før var kun én listepris synlig, og derfor måtte hver forhandler altid blot stole på, at Astrup Group formåede at få den rigtige pris på gennem faktureringen. Det kunne føre til usikkerhed og ikke mindst en større arbejdsmængde internt hos Astrup Group. 

 

Det nye B2B-univers skaber en mere personlig og specifik brugeroplevelse, som er særligt værdsat af de mange forhandlere, som Astrup Group allerede har modtaget positiv feedback fra. De oplever nu et system, der arbejder sammen med dem, og derfor er det blevet gjort lettere og mere intuitivt at være forhandler af Astrup Groups produkter.

Astrup Group går en spændende fremtid i møde

Astrup Group har efter lanceringen af de 3 nye sites oplevet en stille start, men de er fortrøstningsfulde og satser på at skalere, når en større marketingindsats bliver sat i værks. Allerede nu er Astrup Group i dialog med specialisterne i MCB’s marketingafdeling, som kan hjælpe med alt fra Google Ads og SEO til content og SoMe.

 

De to nye B2C-shops kommer til at spille en stor rolle brandingmæssigt i Danmark, men også i udlandet. Særligt fra udlandet har Astrup Group gennem årene fået henvendelser fra potentielle slutbrugere, der ikke har været i stand til at finde en forhandler. Nu er det muligt at servicere disse.

 

Den forventes desuden, at den nye B2B-platform vil betyde flere forhandlere. Denne byder bl.a. på en bedre support og service, og derfor vil det også være muligt for Astrup Group at ressourcefordele arbejde mere effektivt ift. de kørende sælgere, idet meget arbejde nu kan håndteres online. 

Michael Almstrup
Director

Søvn & Comfort

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Se alle cases