Dahls Vinhandel: Ny Shopify løsning gav et friskt pust til ældre vinbutik

I 39 år har Dahls Vinhandel solgt vin, spiritus og specialiteter i Viborgs gågade. Når man træder ind i butikken, er det som at træde ind i en tidslomme fra svundne tider med duften af friskkværnet kaffe, fyldte hylder at gå på opdagelse i og gamle kasseapparater.

Siden 1984 har Dahls Vinhandel været at finde på samme adresse i Latinerkvarteret i Viborg. Den gamle kaffemølle maler stadig kaffe, og det store udvalg af vin og spiritus har kun vokset sig større. Selvom butikkens fysiske rammer på mange måder er en succes og oplevelse i sig selv, manglede der alligevel noget for at fuldende forretningen.

 

Virksomhedens hjerte, traditioner og historie findes i den fysiske butik, men ikke desto mindre var der behov for at opjustere og prioritere den digitale tilstedeværelse. Vinbutikken havde allerede et online univers, men det var desværre mangelfuldt, forældet og besværlig at håndtere for butikkens medarbejdere i en travl hverdag. 

 

Derfor tog Dahls Vinhandel kontakt til MCB med et brændende ønske om et friskt og tidssvarende pust til virksomhedens digitale tilstedeværelse.

"For en gammel butik som os er det vigtigt at bevare traditionerne og de historiske rammer. Men det betyder ikke, at man skal lade onlinetoget passere. For det kører altså hurtigt, og man er nødt til at stige på. Hos MCB blev vi mødt af en forståelse for, at vores webshop er et supplement til vores fysiske forretning. Den er derfor enkel, overskuelig og ligetil, så vi nemmere kan udvide vores salg, mens vi gør det, vi gør bedst i de fysiske rammer."

Pernille Dahl, Marketingansvarlig hos Dahls Vinhandel

En butik og hjemmeside med sjæl

Butikken i Viborg rummer allerede en masse sjæl og personlighed, og der manglede kun en hjemmeside, der formåede det samme. I samarbejde med MCB faldt valget hurtigt på en løsning bygget i Shopify til at håndtere virksomhedens mange forskellige produkter på en nem, effektiv og brugervenlig måde.

 

Shopify-teamet hos MCB blev sat i arbejde, da mere end 1300 produkter skulle migreres fra den gamle webshop til den nye Shopify løsning. Med Matrixify fik MCB ført de mange produkter i sikker havn og med alt data i god behold. 

 

Derefter ventede der en opgave i at finjustere produktvisningen på den nye hjemmeside. For mange er det at finde den rette flaske vin som at lede efter en nål i en høststak. Derfor var det vigtigt, at hjemmesiden indeholdt en produktvisning, som var brugervenlig og nem at forstå for de besøgende. Det resulterede i, at der under hvert produkt nu er et overskueligt overblik med små ikoner, der opsummerer produktets essentielle egenskaber. På den måde kan potentielle kunder hurtigt og nemt få en ide om flaskens indhold, og derved vurdere om den skal have lov til at ende i kurven.

 

Derudover lå der også en opgave i at give hjemmesiden et design og udseende, der generelt var mere tidssvarende og i rød tråd med butikkens fysiske rammer. Det blev ført ud i livet med virksomhedens primære farver og billeder af butikken og medarbejderne. Altsammen elementer, der fremhæver fornemmelsen og personligheden bag det unikke smagsunivers hos Dahls Vinhandel.

 

Samarbejdet mellem Dahls Vinhandel og MCB har resulteret i, at vinbutikken i dag har en overskuelig, enkel og moderne webshop, som formår at føre traditionerne og historierne videre i et online univers.

Effektiv ordrestyring

Vinbutikkens gamle hjemmeside krævede en masse manuelle processer hver gang en online ordre kom i hus. Det var tidskrævende og omstændigt. Derfor stod det også højt på ønskelisten hos virksomhedens medarbejdere, at ordrestyringen blev nemmere og effektiviseret i en ellers travl hverdag med mange gøremål i butikken.

 

Med den nye Shopify løsning har Dahls Vinhandel samtidig tilkoblet apps som Shipmondo, Storebuddy, Clearhaus, Quickpay, PensoPay og Dinero, som tilsammen gør ordrestyringen og bogføringen nemmere i dagligdagen. 

 

Det betyder, at vinbutikken simpelt kan håndtere en ordre fra bekræftelse til pakningen af ordren og gennemførelse af betalingen. Og det er endda blevet så nemt, at medarbejderne nu kan gøre det hele fra en smartphone, imens de går rundt blandt hylderne i butikken og lægger varerne til side.

 

Det er betydningsfulde forbedringer i en virksomhed, hvor hovedfokus ellers er de fysiske rammer, gamle traditioner og gode historier. Håndteringen af det nye online univers skal simplificeres og gøres så enkelt så muligt, så alle medarbejdere har nemt ved at påtage sig opgaverne.

 

Det hele udmunder sig i en splitnerny webshop, som både har fået en visuel opgradering, brugervenlige indspark og effektiviseret processer. Og forhåbentlig byder 2023 på et stort vinår - i hvert fald er Dahls Vinhandel nu rustet til at indtage markedet med succes. Hos MCB glæder vi os til at følge med på sidelinjen!

Rasmus Høegh Refstrup
Customer Manager

Søvn & Comfort

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Se alle cases