Friluftsland: Opnåede øget konverteringsrate på 20 % med MCB.CLOUD

Friluftsland åbnede d. 15. juni 1980 i et kælderlokale på Nørrebro i København. Og siden da har Friluftsland solgt friluftsudstyr og beklædning til kvalitetsbevidste outdoor mennesker. Tilbage i november 2021 besluttede virksomheden, at det var tid til en ny platform, og i marts 2022 blev en helt ny webshop lanceret.

I dag har virksomheden vokset sig stor med 13 butikker og 2 webshops i Danmark og Sverige. friluftsland.dk finder du alt fra støvler, overtøj, rygsække og sovegrej til udelivet. I mere end 40 år har Friluftsland været markedets førende friluftsbutik. Derfor er du altid garanteret god kvalitet, hvad end du besøger deres webshops eller en af de mange butikker rundt i landet.

 

I 2017 blev Friluftsland en del af Fenix Outdoor, som er en global virksomhed, der har ambitioner om at udvikle og sælge udstyr og tøj til udendørsaktiviteter. Fenix Outdoor består af to dele. Den ene del er et internationalt brandhus bestående af brands som Fjallräven, Tierra, Primus, Hanwag og Royal Robbins. Den anden del består af retail med en række kæder, som Friluftsland, med butikker fordelt i Sverige, Finland, Tyskland, Danmark, Norge og Storbritannien.

 

Hos Friluftsland kan man i dag tælle 220 dygtige medarbejdere, som hver dag brænder for deres speciale og stræber efter godt udstyr, der giver bedre oplevelser i det fri.

Vi har oplevet et ærligt og pragmatisk samarbejde, som har været meget professionelt. Vi synes, at det er et rigtig godt match mellem os som forretning og MCB. Vi har enormt meget fokus på vores online tilstedeværelse, så det er vigtigt for os, at vi bliver prioriteret. Og det gør vi hos MCB. 

 

Det mest fantastiske er, at vi har fået lavet en ret kompleks løsning på, hvad der føles som rekordtid. Vi startede projektet i november og lancerede i marts. Og når man ser bort fra julen og opstart, har vi faktisk sammen bygget en platform på 4 måneder. Det er sørme flot. 

 

Og så har MCB enormt mange løsninger liggende i deres skuffer, som de er villige til at dele ud af undervejs, og der bliver aldrig oversolgt, når det allerede er kompetencer eller løsninger, der i huset. Og det sætter vi kæmpe stor pris på, og det er også det, der gør, at man bliver hængende som kunde.”

Thomas Ferm Fischer - Head of e-commerce online and customer care

Frihed og fleksibilitet med MCB.Cloud

I november 2021 startede samarbejdet mellem Friluftsland og MCB, og allerede i marts kunne virksomheden lancere en helt ny platform bygget i MCB.Cloud. Det har været en imponerende rejse, som i dag har ført mange fordele med sig for Friluftsland.

 

Tilbage i november var der to primære årsager til, at Friluftsland havde et ønske om en ny webshop-løsning.

 

For det første var den gamle hjemmeside en egen udviklet løsning bygget af en ekstern udvikler, som var den eneste, der havde adgang til hjemmesidens backend. Og det var tilmed en ekstern udvikler, som også var beskæftiget med andre kunder og derfor en ressource, der var udfordret i perioder. Det satte en begrænsning for arbejdet og tilpasningsdygtigheden hos Friluftsland. Det var derfor et skrøbeligt set-up, som krævede hjælp udefra hver gang, der skulle foretages ændringer på sitet.

 

For det andet var der helt essentielle økonomiske faktorer, som talte for en ny webshop-løsning. Der var ikke så meget at diskutere for Friluftsland, da man fandt ud af, at man kunne få en ny løsning, som både var fleksibel at arbejde i og økonomisk fordelagtig.

 

Slagplanen var på plads. Der var brug for en fleksibel, holdbar og økonomisk rentabel løsning. Nu skulle den rette platform bare vælges. Og valget faldt på MCB’s egen platform, MCB.Cloud.

 

I samarbejde med MCB har Friluftsland bygget en løsning i SAP, som er et ERP-system, der leverer data til .Cloud. ERP er et softwaresystem, der gør det muligt at styre alle led af virksomheden fra økonomi, produktion, HR, salg og marketing. Det er en løsning, som har resulteret i et mere sikkert set-up og med adgang til backend. Og det har sine klare fordele for Friluftsland. 

 

Virksomheden har gjort sig uafhængig og fået en fleksibel løsning, som er væsentlige parametre, når man driver en online forretning. Samtidig gør den nye platform det nemt at oplære nye medarbejdere i backend. Det styrker og fremtidssikrer virksomhedens setup, hvor flere nu kan arbejde i og med webshoppen fremfor kun én, som var en hæmsko tidligere.

20 % stigning i konverteringsraten

I marts 2022 var Friluftsland klar til at lancere den nye .Cloud løsning. Og alt i alt har det gode samarbejde mellem Friluftsland og MCB givet pote! 

 

Sammenlignet med februar oplevede Friluftsland allerede ved lanceringen i marts en forbedring af sidens Cumulative Layout Shift (CLS). Og det er ikke en helt uvæsentlig forbedring.

 

CLS er nemlig en ud af tre parametre i Googles Core Web Vitals, som er med til at afgøre, om brugeroplevelsen på sitet lever op til Googles krav. CLS måler, hvor meget af siden, der hopper, imens den læses. Det kan være, hvis der pludselig dukker et banner op, som får siden til at hoppe nedad.

 

Hos Friluftsland medførte skiftet til .Cloud, at sitet gik fra 43 % til, at hele 93 % af sitet nu er godkendt i forhold til CLS. Og det skete allerede i løbet af den første måned!

 

Men det er ikke det hele.

 

Siden lanceringen har Friluftsland opnået en stigning i konverteringsraten på 20 %. Og det er på trods af, at sidste år var udfordret blandt andet på grund af COVID-19, IOS14-opdateringer og nye cookie-regler. 

 

Resultaterne vidner om, at det gode samarbejde har båret frugt, og at det var den helt rette beslutning at skifte platform. Det har effektiviseret og styrket virksomhedens arbejdsgange, forbedret brugeroplevelsen i overensstemmelse med Googles Core Web Vitals og samtidig øget konverteringsraten.

Høje ambitioner for fremtiden

Selvom friluftsland.dk allerede har opnået gode resultater med den nye løsning, har virksomheden fortsat høje ambitioner for fremtiden for at blive endnu bedre inden for E-commerce. 

 

I den nærmeste fremtid vil Friluftsland udvide varesortimentet markant. Og så har virksomheden allerede en vækstambition i sigte. Over en 3 årig periode har Friluftsland en ambition om at doble webshoppens online omsætning. 

 

Hos MCB er vi vilde med virksomheder, som har høje ambitioner og drømmer stort. Det er vejen til succes! Og vi er sikre på, at vi sammen med Friluftsland kommer i mål og indfrier drømmene.

Rasmus Høegh Refstrup
Customer Manager

Søvn & Comfort

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Se alle cases