AH.dk - Nyt site giver vilde resultater

Aalborg Handelsskole har et stærkt fokus på brugervenlighed for deres interessenter, og arbejder målrettet mod konstant at udvide deres kendskabsgrad UDEN, at det skal optage alt deres tid.

Her får du historien om, hvordan AH.dk med deres nye Masterpiece-løsning har opnået 465% mere trafik fra mobilenheder hvor kursustilmeldinger nu ruller ind, henter kursister fra hele landet og bruger mindre tid på management end tidligere.

Valget af MCB som leverandør

Aalborg Handelsskole rummer både en uddannelsesinstitution samt et kursuscenter og har således mange forskellige målgrupper. De ønskede sig et nyt design af websitet som tilgodeså brugervenlighed og let navigation, uanset målgruppe. Ligeledes var de på jagt efter en leverandør, som ikke blot leverede design, men også kunne fungere som sparringspartner på ideer og funktionalitet. Her var Aalborg Handelsskole og MCB det perfekte match. Martin Rytter fra Aalborg Handelsskole fortæller:

Vi valgte MCB fordi de lavede et spændende design til den nye hjemmeside med god funktionalitet. Samtidig havde de allerede dengang en god portion viden om uddannelsesverdenen. For os er det vigtigt, at man kender til området for at kunne imødekomme de forskellige behov, vi som uddannelsesinstitution har. MCB tager sig tiden til at sparre med os. De er ikke bange for at sige: “Har du tænkt på..?” eller “Kunne man gøre sådan her..?” MCB er gode til at holde os opdaterede på nye muligheder og features, så vi altid er velorienterede. Det er vigtigt for os, at vores webbureau altid er et skridt foran og her skuffer MCB ikke.

MCB har holdningen, at alt kan lade sig gøre - og det sætter vi stor pris på.

Martin Rytter, Aalborg Handelsskole

Kravene til det nye AH.dk

Når alt kan lade sig gøre, er den sværeste kunst at begrænse sig. For hvad var der egentligt behov for? Gennem løbende sparring og workshops fandt Aalborg Handelsskole og MCB sammen frem til de vigtigste funktioner til det nye site:

 

  • Skræddersyet kursusmodul med automatisk opdatering

  • Let systemhåndtering for medarbejdere

  • Integration med Google Analytics

  • Mobilvenligt

  • Designfrihed

Fra ønske til realitet

Aalborg Handelsskole udbyder en lang række kursustilbud, som de hidtil manuelt skulle oprette og vedligeholde på deres website. Dog lå al den nødvendige data tilgængelig i Easy-A (det grundlæggende administrationssystem for erhvervsuddannelser).

 

Derfor udviklede MCB en integration mellem Easy-A og AH.dk's nye kursusmodul, således at alle relevante kurser automatisk opdateres i AH.dk's kursusmodul. Ligeledes ville Aalborg Handelskole give deres medarbejdere så meget designfrihed som muligt i det daglige arbejde med websitet. Dette blev tilgodeset med den modulopbyggede sidestruktur, som gjorde det muligt at placere knapper og tekst præcis, som man ønsker.

 

Martin Rytter fortæller her, hvordan samspillet mellem kursusmodul og designfriheden gav flere tilmeldinger:

 

“Easy-A integrationen og automatiseringen har frigivet en masse tid hos os. Kombinationen af stor designfrihed og ekstra tid har været afgørende for vores kursustilmeldinger. Den ekstra tid har vi blandt andet brugt på split-testing af vores tilmeldingssider. Her gjorde vi en række interessante opdagelser, som fik os til at ændre tilmeldingssiderne i kursusmodulet. De nye opsætninger har hævet vores konvertering på kursustilmeldinger betragteligt. Ligeledes har den nye løsning forbedret den gns. sessionsvarrighed med 53%“

Det daglige vedligehold

Der er rigtig meget indhold at vedligeholde hos AH.dk - alt fra tilbud og kampagner til informationer og sidestrukturer. Det har hidtil været tidskrævende for personalet at ajourføre siden og sikre strømlinede sider uden forældet indhold. Ofte har det betydet, at man skulle gennemgå et stort antal sider manuelt for at sikre, at eksempelvis et bestemt tilbud var fjernet helt fra sitet.

 

I AH.dk's nye løsning findes derfor et relationsmodul. Dette modul bevirker, at man kan oprette en information ét sted og relatere den til lige så mange sider som nødvendigt på tværs af websitet. Ligeledes skal den respektive side også kun slettes ét sted, når man vil fjerne den igen. Dette har også givet personalet mere tid. Noget af denne tid er blevet brugt på at analysere de enkelte kursers performance i Google Analytics:

 

“Vi bruger Google Analytics til løbende at måle, dels hvor mange der besøger vores hjemmeside, og dels hvordan de bruger det. I forhold til vores kurser er analytics med til at give os et billede af, hvilke kursusområder der rykker LIGE NU. Vi kan også tjekke op på, om den online annoncering, vi sætter i gang, giver den ønskede trafik, og om det skaber flere tilmeldinger. Vi opdager konstant nye tendenser og adfærdsmønstre gennem Google Analytics.”

Bo Hedegaard
Direktør, Partner

Søvn & Comfort

Georg Jensen Damask

Lampemesteren

Se alle cases