Content

Det er vigtigt, at besøgende på et website bliver mødt af noget værdiskabende, derfor er der de seneste år kommet fokus på at skrive godt og målrettet indhold.

Hvad er content markedsføring?

Kort fortalt dækker content markedsføring fx over indhold som tekster, videoer, podcasts og infographics. Fælles for indholdet er, at det ikke er direkte salgsorienteret, men derimod har til hensigt at skabe værdi for de besøgende med det formål at skabe loyalitet. Indholdet skal tiltrække og engagere potentielle og nuværende målgrupper for på den måde at skabe længerevarende, rentable kunderelationer. På den måde opfordres de besøgende indirekte til at gennemføre en handel.

 

Som forbruger bliver man konstant eksponeret for en lang række reklamer, hvilket gør, at mange ubevidst sorterer budskaberne fra. Content markedsføring er derfor det alternativ, der effektivt influerer beslutningstagere via værdiskabende og autentisk indhold.

 

Det er vigtigt, at indholdet tilpasses de relevante målgrupper, hvilket i praksis har betydning for både strategi, udformning, budskab og valg af distribution. Content markedsføring er således en betegnelse for markedsføringstiltag, der involverer både produktion og distribution af indhold.

 

Content markedsføring finder bl.a. sted, når webshoppen, der sælger frisørudstyr, vælger at producere en youtube-video, der viser, hvordan man sætter sit hår flot op. Eller når håndværkeren sammenfatter en tjekliste med gode råd, der skal gøre det lettere at søge om håndværkerfradraget.

 

Ingen af eksemplerne er direkte salgsorienterede, men de formår at skabe værdi for forbrugerne, som efterfølgende opbygger en positiv relation til virksomheden. Herefter er det fornuftigt at producere nogle mere salgsorienterede budskaber via fx remarketing, så forbrugerne fastholdes i deres købsflow.

 

På den måde bidrager content markedsføring med relevant materiale til dine andre marketingkanaler, hvilket har en positiv indflydelse på din SEO. Og ofte kan det værdiskabende indhold, også anvendes på de sociale medier eller i dine nyhedsbreve og dermed føre til synergi og en øget effektivitet på tværs af dine kanaler.

 

Ved at anvende content markedsføring er det også muligt at spare en masse tid, idet du har mulighed for at genbruge det indhold, du producerer.

kontakt01_smal

Hvorfor bør du bruge content markedsføring?

For det første skal det gøres klart, at man ikke bliver verdensmester i content markedsføring på én dag. Derfor er arbejdet med denne metode ofte langsigtet og ressourcekrævende, hvorfor det kan være svært at se resultater og værdi på den korte bane.

 

Er du interesseret i at skabe langsigtede og værdiskabende relationer til din målgruppe, kan content markedsføring være den bedste investering, du gør. Og det skyldes, at det er muligt at benytte content markedsføring på tværs af hele salgstragten. På den måde skabes der synergi, og effektiviteten øges, uanset hvilke markedsføringskanaler du vælger at gøre brug af.

 

Et eksempel på en forsimplet strategi inden for content markedsføring, der tager udgangspunkt i en webshop, som forhandler sportstøj, kan i praksis se sådan ud:

 

Tiltrækning

Videoguides med sportsøvelser produceres for at drive mere trafik til websitet.

 

Loyalitet

Nyhedsbreve med de seneste sportsøvelser udformes og sendes direkte til forbrugernes mailadresser.

 

Salg

En rabatkode kan anvendes på det første køb af sportstøj, som der foretages på websitet.

 

Fastholdelse

Din markedsføring indgår i remarketing flows på tværs af fx sociale medier og Google Ads.

Vores services

pære

Ekspertviden

Hos MCB holder vi os konstant opdaterede inden for de nyeste tendenser og features. Derfor får du hos os altid den nyeste viden og dermed også den bedste rådgivning inden for området.

monitor

Analyse

Før vi kaster os ud i at lave nyt indhold, sørger vi for at lave en dybdegående analyse af dit nuværende content. Til det bruger vi værktøjer fra bl.a. SEO.

b2b

Persona

Det er vigtigt at skrive til de rette personer. Derfor udarbejder vi en eller flere personaer, der gør det klart, hvem budskabet skal rettes mod.

masseredigering

Udarbejdelse

Vi udarbejder det content, der mangler på dit website. Det gør vi med fokus på vores analyse og en bedre placering i Googles søgeresultater.

Forskellen på owned, paid og earned media

Når vi kigger på content marketing, er det umuligt at komme uden om begreber som owned, paid og earned media. Her er der nemlig tale om 3 forskellige former for muligheder for at få dit budskab ud.

 

Owned media dækker over de kommunikationskanaler, du selv råder over. Det kan fx være din hjemmeside, din blog, dine e-mails eller din podcast. Her beslutter du selv, hvad for noget indhold ,du vil udsende, samt hvor ofte du vil gøre det. Og derfor har du også den fulde råderet over, hvilke budskaber der bliver sendt ud og til hvem.

 

Her er der mange gange tale om det content, der tager længst tid at lave, idet det er det sidste, en bruger ser, før der tages en evt. købsbeslutning.

 

Med paid media er der tale om de betalte kommunikationskanaler. Det vil sige, at du betaler for at få dit content hørt, vist og set. Denne del spiller ikke en så stor rolle, idet der ofte er tale om reklame. 

 

Earned media er også interessant at tage et kig på. Her er der nemlig tale om de kommunikationskanaler, som du har gjort dig fortjent til. Det kan fx være via de sociale medier eller PR. Her er der ofte rigtig mange, der vil se dit indhold på meget kort tid, og derfor er det vigtigt at have en god strategi.

Har du en persona?

Du kæmper sikkert for at generere kundeemner og konverteringer via dit content- det gør de fleste af os!
Næsten 60% af alle marketingfolk nemlig enige om, at oprettelse af indhold er en af ​​deres største udfordringer inden for de online discipliner. 

At skabe en persona kan dog hjælpe. Med personaer får du mulighed for at generere indhold med din forbruger i tankerne, og det betyder, at det kommer til at ramme plet.
Du får også lettere ved at tilpasse dit indhold og dermed oprette forbindelse til dit publikum. Og det kan give flere købsklare leads.

Udnyt salgstragten

Når du gerne vil have succes med dit content, er det vigtigt, at du rammer dine brugere med relevante budskaber på de helt rigtige tidspunkter i deres forløb. Det nytter fx ikke noget at sende indretningstips afsted, før kunden rent faktisk har købt et nyt møbel.

Det vil sige, at når en bruger endnu ikke er klar til at købe noget, så får du intet ud at råbe op om gode priser og slagtilbud. Men når brugeren er klar, skal du med det samme udsende indhold med bl.a. fordele ved produkterne og konsekvenserne ved ikke at købe dem.

Og husk, det handler ikke kun om produkterne, men lige så meget om den betydning, de kan have for kunden i fremtiden.

Sørg derfor for, at du har indhold til alle faserne i salgstragten.

Sådan kommer du i gang med content markedsføring

Før du kaster dig ud i content markedsføring, er det vigtigt, at du kender til din målgruppe, og at du kan etablere en sådan. I den forbindelse vil det være relevant at opstille en kundepersona, så du får en idé om, hvilket indhold din målgruppe vil finde interessant. På den måde ved du, hvordan du producerer indhold, der fanger og opretholder deres interesse.

 

Når du har defineret en målgruppe til dit website, er det vigtigt, at du finder ud af, hvordan dine virksomhedsmæssige målsætninger skal lyde, idet der så etableres nogle indsatsområder, der guider dig mod målet.

 

For at få afgrænset dine målsætninger kan du med fordel stille dig selv en række spørgsmål. Hvem skal producere indholdet i praksis? Hvordan skal indholdet udformes? Hvor skal indholdet distribueres? Hvor ofte skal der produceres nyt indhold? Hvad skal budskabet være? Hvilke KPI’er skal benyttes? 

 

Herefter følger det praktiske arbejde, hvor du kontinuerligt skal producere og udsende værdiskabende og autentisk indhold. Det er vigtigt, at du løbende evaluerer på indsatsen, så du altid formår at fastholde forbrugernes interesse. Og derfor er det som udgangspunkt bedre at producere en mindre mængde gennemarbejdet indhold af høj kvalitet frem for en større mængde indhold, der kun er middelmådigt.

Skal vi tage et kig på dit content?

Udfyld formularen og jeg kontakter dig hurtigst muligt. Det koster dig ikke noget!

Annemette Rosenkilde Lucas
Digital Marketingskonsulent

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Lampemesteren

LuxByJakobsen

Go-Bites

Sinnerup

Seneste blogindlæg

06. oktober 2021

De 10 bedste Shopify apps

Med apps hos Shopify er der tale om de ekstra funktioner, du kan føje til din Shopify webshop - og det er altså de yderligere features og layout-muligheder, der ikke i forvejen er en del af dit valgte tema.

06. oktober 2021

De 10 bedste Shopify themes

Der findes 4500+ themes til Shopify og som Partner og én af fem Shopify Experts i Danmark har vi arbejdet med mere end 450 af disse.

Der findes mange gode themes, men desværre også nogle mindre gode.

30. september 2021

3 hurtige tips til dine Google Ads under Black Week

Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Årets nok travleste dag. Og for at det ikke skal være løgn, så er det ikke nok kun at fokusere på fredagen. Nu er det hele ugen - Black Week - hvor dine kunder er på jagt efter de gode tilbud.

Se alle blogindlæg