DIGITAL MARKEDSFØRING

Vil du vækste dit website med content markedsføring?

I de seneste år er digital markedsføring og herunder især disciplinen ‘content markedsføring’ blevet oftere omtalt. Og det er der flere grunde til. For det første er vigtigheden af at skabe relevant indhold kommet på dagsordenen og for det andet, er der kommet fokus på at give besøgende mere værdi på et website.

Hvad er content markedsføring?

Kort fortalt dækker content markedsføring fx over indhold som tekster, videoer, podcasts og infographics. Fælles for indholdet er, at det ikke er direkte salgsorienteret, men derimod har til hensigt at skabe værdi for de besøgende med det formål at skabe loyalitet. Indholdet skal tiltrække og engagere potentielle og nuværende målgrupper for på den måde at skabe længerevarende, rentable kunderelationer. På den måde opfordres de besøgende indirekte til at gennemføre en handel.

Som forbruger bliver man konstant eksponeret for en lang række reklamer, hvilket gør, at mange ubevidst sorterer budskaberne fra. Content markedsføring er derfor det alternativ, der effektivt influerer beslutningstagere via værdiskabende og autentisk indhold.

Det er vigtigt, at indholdet tilpasses de relevante målgrupper, hvilket i praksis har betydning for både strategi, udformning, budskab og valg af distribution. Content markedsføring er således en betegnelse for markedsføringstiltag, der involverer både produktion og distribution af indhold.

Content markedsføring finder bl.a. sted, når webshoppen, der sælger frisørudstyr, vælger at producere en youtube-video, der viser, hvordan man sætter sit hår flot op. Eller når håndværkeren sammenfatter en tjekliste med gode råd, der skal gøre det lettere at søge om håndværkerfradraget.

Ingen af eksemplerne er direkte salgsorienterede, men de formår at skabe værdi for forbrugerne, som efterfølgende opbygger en positiv relation til virksomheden. Herefter er det fornuftigt at producere nogle mere salgsorienterede budskaber via fx remarketing, så forbrugerne fastholdes i deres købsflow.

På den måde bidrager content markedsføring med relevant materiale til dine andre marketingkanaler, hvilket har en positiv indflydelse på din SEO. Og ofte kan det værdiskabende indhold, også anvendes på de sociale medier eller i dine nyhedsbreve og dermed føre til synergi og en øget effektivitet på tværs af dine kanaler.

Ved at anvende content markedsføring er det også muligt at spare en masse tid, idet du har mulighed for at genbruge det indhold, du producerer.

Vi hjælper bl.a. disse kunder:

Hvorfor skal du vælge at benytte dig af content markedsføring?

For det første skal det gøres klart, at man ikke bliver verdensmester i content markedsføring på én dag. Derfor er arbejdet med denne metode ofte langsigtet og ressourcekrævende, hvorfor det kan være svært at se resultater og værdi på den korte bane.

Er du interesseret i at skabe langsigtede og værdiskabende relationer til din målgruppe, kan content markedsføring være den bedste investering, du gør. Og det skyldes, at det er muligt at benytte content markedsføring på tværs af hele salgstragten. På den måde skabes der synergi, og effektiviteten øges, uanset hvilke markedsføringskanaler du vælger at gøre brug af.

Et eksempel på en forsimplet strategi inden for content markedsføring, der tager udgangspunkt i en webshop, som forhandler sportstøj, kan i praksis se sådan ud:

Tiltrækning:

Videoguides med sportsøvelser produceres for at drive mere trafik til websitet.

Loyalitet:

Nyhedsbreve med de seneste sportsøvelser udformes og sendes direkte til forbrugernes mailadresser.

Salg:

En rabatkode kan anvendes på det første køb af sportstøj, som der foretages på websitet.

Fastholdelse:

Din markedsføring indgår i remarketing flows på tværs af fx sociale medier og Google Ads.

Hvordan kommer du i gang med content markedsføring?

Før du kaster dig ud i content markedsføring, er det vigtigt, at du kender til din målgruppe, og at du kan etablere en sådan. I den forbindelse vil det være relevant at opstille en kundepersona, så du får en idé om, hvilket indhold din målgruppe vil finde interessant. På den måde ved du, hvordan du producerer indhold, der fanger og opretholder deres interesse.

Når du har defineret en målgruppe til dit website, er det vigtigt, at du finder ud af, hvordan dine virksomhedsmæssige målsætninger skal lyde, idet der så etableres nogle indsatsområder, der guider dig mod målet.

For at få afgrænset dine målsætninger kan du med fordel stille dig selv en række spørgsmål. Hvem skal producere indholdet i praksis? Hvordan skal indholdet udformes? Hvor skal indholdet distribueres? Hvor ofte skal der produceres nyt indhold? Hvad skal budskabet være? Hvilke KPI’er skal benyttes? Osv.

Herefter følger det praktiske arbejde, hvor du kontinuerligt skal producere og udsende værdiskabende og autentisk indhold. Det er vigtigt, at du løbende evaluerer på indsatsen, så du altid formår at fastholde forbrugernes interesse. Og derfor er det som udgangspunkt bedre at producere en mindre mængde gennemarbejdet indhold af høj kvalitet frem for en større mængde indhold, der kun er middelmådigt.

Vil du vide mere om content marketing?

Kontakt Rasmus for en uforpligtende snak om dine muligheder. Han kan give dig kvalificeret og professionel sparring.

Kontakt Rasmus
image description
Rasmus Høegh Refstrup
Konsulent