FOKUS:
Marketing
Gamification
B2C

Massiv leadopsamling med konverteringsrate på 58,93% med gamification

Det hele startede i 1993. Dengang var der ikke mange muligheder for at få et lækkert og sundt alternativ til en is, som var fyldt med fedt, sukker og kalorier. Og på grund af den store efterspørgsel startede EASIS i en lille baggård i Århus. Kort tid efter var den første is lanceret.

Herefter gik det stærkt. For hvis det lykkedes med en is, hvorfor skulle det så ikke også virke med saft, kager, slik og meget andet sødt? Derfor er EASIS i dag en af Europas førende virksomheder inden for produkter uden tilsat sukker, hvorfor der dagligt gøres en stor indsats for at reducere indtaget af sukker og fedt, som der generelt er mange af os danskere, der får for meget af.

 

EASIS tilbyder derfor i dag en lang række forskellige produkter. Det er traditionelle, sukkersødede og fedtholdige fødevarer i en kaloriereduceret udgave, og derfor er der rig mulighed for at for et lækkert alternativ, så forbruget af sukker, fedt og kalorier mindskes, mens indtaget af kostfibre øges. 

 

EASIS er derfor det gode alternativ.

EASIS er generelt en innovativ virksomhed, og vi er altid åbne for nye, spændende tiltag. Især når de er nemme og enkle at gå til og se effekten af. Og det må man sige har været tilfældet med Spin-the-wheel funktionen. Det er en sjov måde at engagere vores kunder, og de får mulighed for at vinde en lækker præmie. Vi ved fra andre platforme, at konkurrencer altid er en succes – og det er det også i dette tilfælde. Stor ros til MCB for hurtig reaktion og implementering.

 

Line Krogh Ellesgaard, COO, Marketing & Innovation

Hvordan indsamlede Easis så mange leads?

EASIS valgte at kigge mod de mange muligheder, der byder sig med gamification. Elementerne herfra vinder nemlig større og større indpas af én særlig grund - de virker!

 

Da Sleeknote i august 2021 gjorde det muligt at bruge funktionen, ‘Spin-to-win’, valgte EASIS således at forsøge sig med mulighederne. Spin-to-win dækker over det populære lykkehjul, som de fleste af os elsker, og som derfor også af flere forbindes med stor glæde og masser af sjov! 

 

EASIS fik i samarbejde med MCB opsat et lykkehjul i Sleeknote, der kunne fungere både på den mobile-visning og på desktop. Designet skulle stemme overens med udtrykket på shoppen, så den røde tråd blev bibeholdt, og præmien skulle være eftertragtet. Her blev det muligt at vinde 1 lod i en konkurrence om en gavekurv, hvis blot man betalte med sin e-mail og dermed blev tilmeldt EASIS’s nyhedsbrev. En billig pris, som mange er villige til at betale for en potentiel god gevinst og lidt ekstra sjov i hverdagen. 

 

Lykkehjulet blev justeret til efter EASIS’s ønsker vedr. vinderprocent, og der blev opsat et automatisk flow i EASIS’s email-system, ActiveCampaign, der kunne bearbejde de mange nye leads. 

 

Og resultatet var efter blot 15 dage vanvittig godt!

 

Efter 15 dage opnåede den nye lead-kampgane nemlig en konverteringsrate på hele 58,93% på den mobile visning og 10,59% på desktop. Det ligger langt over normalen og vidner om, at vi som forbrugere er vilde med muligheden for at spille.

Hvorfor er gamification en god idé?

Gamification kan være fremtiden i din markedsføring. 

 

Her er der tale om det, der integrerer forskellige elementer fra spiluniverset med din markedsføringsstrategi for på den måde at motivere potentielle kunder til at udføre en værdifuld handling. Og der er mange muligheder for gamification, dog er Lykkehjulet en af de mest anvendte metoder - og måske også den med den største og hurtigste effekt. Vi er nemlig vilde med især belønningerne, som er afkastet fra et spil.

 

Ideen er, at spil ofte motiverer og engagerer brugere mere, end det gør sig gældende med traditionel markedsføring. Og derfor er det også en god mulighed for interaktion, både fordi det er sjovt, det øger engagementet, det giver positive associationer til et brand, og så øger det kendskabet til dit brand. 

Spil der tager udgangspunkt i progression, belønning, brugervalg, regler, tid, sociale elementer og/eller personalisering, vil derfor ofte have en effektiv effekt. Du skal bare træffe et valg vedr. det spil, der stemmer bedst overnes med din målgruppe.

 

Virksomheder skal med det sagt blive bedre til at ændre deres mind-set fra at tænke i salg til at se de mange muligheder, der er i at forstå og skabe værdi for for deres potentielle kunder. Og det kan ofte opnås gennem en succesfuld gamification-kampagne.

Louise Færk
E-mail Marketing Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.