FOKUS:
Marketing
E-mail automation
ActiveCampaign
Tracking

1 flow, 2 mails og 3-cifrede resultater - Goldentimes succes med ActiveCampaign

Goldentime har et massivt e-mail setup i marketing automation-systemet, ActiveCampaign. Det er et setup, der har og stadig kræver masser af arbejde - men hver en time lønner sig. På ganske kort tid har Goldentime i samarbejde med MCB skabt et automatisk flow, der genererer utrolig flotte resultater. 

 

Goldentime er stedet for eksklusive smykker, ure og accessories. Butikken har et bredt udvalg af velkendte brands og produkter til enhver lejlighed. Derfor er den det ideelle sted, når du vil forkæle enten dig selv eller en du holder af med noget af betydning.

 

Smykker, ure og accessories varer nemlig evigt. Det er små investeringer, der kan glæde mange år ud i fremtiden. Goldentime sælger derfor ikke bare de detaljer, der kan fuldende ethvert look, de sælger de oplevelser, der følger med. Et smykke kan rumme så meget historie og så mange gode minder. Og dem skal der værnes om.

 

Derfor vægter Goldentime den personlige oplevelse højt.

 

Ud over en online shop har Goldentime en fysisk butik i hjertet af Holstebro, men uanset hvor du handler vil du opleve en service, der er helt i top.

 

Det er nemlig den personlige service, der sørger for, at Goldentime skiller sig ud på et marked med et stigende antal konkurrenter. Det er vigtigt, at enhver kunde får en god oplevelse. Hver ordre behandles derfor nøjsomt bl.a. med en lille håndskreven hilsen.

 

Den personlige oplevelse tages med hele vejen ud i bl.a. e-mail markedsføringen. Alle mails får et personligt touch, og de henvender sig til subscribers med velvalgt content, og udsendelser der rammer lige der, hvor de har den største effekt. De forkæler ligesom produkterne - og hvem elsker ikke at blive kræset en smule om?

 

Og det virker - både online og offline.

Kunderne kommer igen og elsker at handle i såvel den fysiske butik som i den online shop.

Vi har rigtig stort fokus på vores e-mailkanal, da vi ved, at indsatserne betaler sig.

Fødselsdagsflowet er personligt og sørger for at forkæle vores loyale kunder med en gave til deres fødselsdag. Særligt vores fødselsdagsflow har præsteret godt, og det giver blod på tanden til at arbejde med automations i forskellige afskygninger.

I samarbejde med MCB har vi haft en god dialog angående nye automations, som kan give mening for vores forretning. Vores ønske er at skabe et personligt bånd til kunderne fra start og gøre et forsøg på, at de emails vores kunder modtager, er relevante for dem. 

Rikke Baunbæk, Ecommerce Manager hos Goldentime

En god idé, mere skal der ikke til

Goldentime er gode til at kaste sig ud i nye eventyr. De er innovative i deres tangegang, og de er villige til at forsøge sig frem for at opnå øget kundeloyalitet, kendskab og omsætning. Og det er netop det gå-på-mod, der sikrer gyldne løsninger og fremdrift.

 

Noget der også afspejler sig i deres e-mail setup i ActiveCampaign. Det massive tekniske setup, som er kommet i spil i samarbejde med MCB, med bl.a. en lang række automatiske flows har fokus på kundepleje, forkælelse og gode oplevelser. Én ting er derfor de avancerede opsætninger, der integrerer alt fra formularer til kundedata, noget andet er det content, der formår at kræse om modtagerne.

 

Særligt ideen om at forkæle modtagerne på deres fødselsdag har vist sig at være god - og netop en idé, det er det eneste, der er behov for, og så er Goldentime klar til at handle. Den idé er i dag blevet til et automatiseret flow bestående af blot 2 mails. Én mail der indsamler kundedata ift. fødselsdato og en anden mail, der sender en hilsen med en lille gave på modtagerens fødselsdag.

 

Flowet trigges på det tidspunkt, hvor modtageren er mest aktiv og dermed villig til at interagere med det content, der lander i indbakken.

 

Og udsigterne til at blive forkælet på sin fødselsdag er vel noget, de fleste af os ser frem til - uanset hvor gamle vi bliver?


Strategien er derfor simpel - men det virker. Efter at have kørt i 2,5 år (fra april 2021 til oktober 2023) er det nemlig ikke til at tage fejl af resultaterne. Åbningsraterne ligger på op imod 75%, mens klikraterne sniger sig op på ca. 32%. Det er begge tal, der ligger langt over de gennemsnitlige værdier i ActiveCampaign. Begge mails figurerer desuden med høje konverteringer - en af dem på op imod 17%, og det betyder, at det flow, der blev sat op én gang for 2,5 år siden, i dag er en massiv kilde til indtjening.

 

Og gennemsnitværdien på ordrer - den er på flere tusinde kroner. Det må siges at være et drømmescenarie for enhver online shop.

 

Det er dog vigtigt at indskyde, at der er behov for jævnlig monitorering af flowet, så de gode resultater bibeholdes. Derfor justeres der løbende i både teknisk opsætning og content. Alt markedsføring er en proces - og et velfungerende e-mail flow er ingen undtagelse.

I fremtiden venter endnu flere gode resultater

Fødselsdagsflowet vil blive ved med at give resultater, så længe det holdes opdateret og aktivt. Det arbejde kommer derfor til at lønne sig lang tid ud i fremtiden - men det kan ikke stå alene. Med en platform som ActiveCampaign er der nemlig et utal af muligheder, og dem handler dem om at udnytte til fulde.

 

Derfor har Goldentime allerede opsat en lang række forskellige automatiske flows, og gennem jævnlig dialog med MCB bliver nye ideer og forslag til tiltag vendt. Fremtiden vil derfor formentlig byde på flere værdiskabende opsætninger, der er med til at sikre den høje kundeloyalitet.

 

Senest har Goldentime fået opsat udvidet tracking som bl.a. består af en specialudviklet revenue tracking med integration fra deres CMS, Cloud, til ActiveCampaign. Det betyder, at det i dag er muligt at få et nemt overblik over, hvad hver enkelt kampagne har generet af direkte omsætning - uanset om der er tale om et seperat nyhedsbrev eller et flow bestående af flere e-mails.

 

Et tiltag der også er med til at tydeliggøre værdien af det arbejde, der lægges i udsendelse af e-mails og opbyggelse af automations.

 

Dataindsigten fra den udvidede tracking samt ActiveCampaigns egne analyseværktøjer gør desuden Goldentime i stand til at tilbyde endnu mere målrettede budskaber. Med en direkte indsigt i hvad der konverterer ift. omsætning, er det nemlig blevet lettere at træffe velovervejede valg, når nye ideer til automations skal testes af.

 

Derfor er der bare tilbage og vente. For hvad bliver den næste spændende idé mon?

Louise Færk
E-mail Marketing Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.