CASE: Helm.nu

Helm.nu

Udviklingen af en ny webshop kan være frustrerende, uoverskueligt og angstprovokerende. Det kan mange nikke genkendende til. Det oplevede Helm også da de i sin tid gik i gang med en ny webshop i samarbejde med en anden udbyder. Shoppen nåede aldrig at se dagens lys, da Helm undervejs følte, der manglede styring af projektet. Og de gjorde klogt i at følge deres mavefornemmelse og hurtigt sadle om. Fremfor et klassisk kunde/leverandør forhold, var Helm på jagt efter et meget tættere samarbejde, som vi hos MCB netop kunne tilbyde med vores provisionsaftale.

Hvorfor valgte I MCB som samarbejdspartner?

"Det gjorde vi først og fremmest fordi vi ønskede et tættere samarbejde end et klassisk kunde/leverandør forhold kan tilbyde. Med MCBs provisionsaftale har vi fået et professionelt partnerskab, hvor MCB kommer med uvurderlig viden om online forretning og selve platformen, mens vi står for det forretningsmæssige. Den optimale kombi i vores øjne. For os var det meget vigtigt, at vores fysiske butikker også var tænkt ind i online strategien fra starten af.”

- Henrik Helm, medejer af Helm kæden.

Samspil mellem fysiske butikker og webshop

Som kædeforretning er der mange ting at tage højde for, når man tager beslutningen om at gå online. Det er nemlig vigtigt, at der skabes sammenhæng mellem webshoppen og de fysiske butikker, så kunderne oplever det som en helhed. Og så er det vigtigt at skabe fælles fodslag, så butikkerne ser webshoppen som en gevinst frem for en konkurrent.

En masse udfordringer som Helm har været opmærksomme på lige fra starten og stadig arbejder strategisk med.

Anders Juul Nielsen, e-commerce manager hos Helm.nu fortæller om det strategiske arbejde mellem online og offline forretning

"Vi er meget bevidste om at skabe synergi mellem vores 12 fysiske butikker og vores webshop. For at sikre et ensartet billede af os som kæde i forbrugernes øjne, står vi eksempelvis for at planlægge alle markedsføringskampagner centralt samt udarbejde materiale hertil. Butikkerne modtager dernæst en manual over de enkelte kampagner samt alt det nødvendige materiale, så det er lige til at gå til. Det er en kæmpe fordel for vores butikker, som dermed ikke behøver spekulere på det. Dog er de altid velkomne til selv at tage initiativ til nogle lokale kampagner, som vi gerne hjælper dem med at udføre."

Fra fysisk sælger til datadrevet personalisering

Noget af det vi savner i webshoppen er den enestående kundeservice, som vores butikker yder - dag efter dag. For at kompensere for den manglende “fysiske sælger” i webshoppen har vi gjort meget ud af at arbejde med personalisering i shoppen i kraft af Raptors forskellige rekommanderingsværktøjer, samt omfattende brug af Marketing Automation værktøjet Active Campaign, som gør det muligt for os at holde en tæt og personlig dialog med vores kunder. Derudover gør vi alt hvad vi kan for at trække sælgernes ekspertise ind i webshoppen i kraft af vores online chat, hvor vi altid sidder parat til at guide kunderne og svare på spørgsmål.

Tæt samarbejde

Det tætte samarbejde udmønter sig i en velkoordineret indsats på shoppen, hvor vi udnytter hver vores ekspertiseområder. Helm er eksperter på deres felt og deres forretning, og når dette kombineres med MCBs ekspertise indenfor online markedsføring, vækst og synlighed, så bliver resultatet en succesfuld cocktail. Men det kræver mere end gode intentioner og kendskab til markedet, at få succes online.

Hvorfor har Helm fået succes online?

"Det har de, fordi de er ambitiøse, hårdtarbejdende og risikovillige. De har forstået, at man ikke kommer sovende til det - eller gratis. Derfor er teamet bag Helm også villige til at investere i deres forretning - både i form af dygtige medarbejdere og værktøjer såsom Marketing Automation og Raptor Smart Advisor. Og så forstår de at arbejde målrettet med værktøjerne, og dermed hurtigt opnå gode resultater. Ligeledes bevirker vores tætte samarbejde, at vi er fordeler opgaverne mellem os, så Helm laver det, som de er supergode til, mens vi tager os af de dele af deres online forretning, som vi er skarpe på."

- Rasmus Høegh Refstrup, ehandelskonsulent for Helm.nu


Kontakt
image description
Mie Sejer Salgs- og Projektchef 2868 5949
image description
Ole Nielsen Administrerende Direktør 2948 0842
Læs også
CASE: Linds.dk

Hvordan gør man forretningen personlig for hver kunde, når man har flere tusind...

Læs mere
CASE: Winefamly

På under 9 måneder gik Winefamly fra idé til lancering - og til at stå som vind...

Læs mere
CASE: Sinnerup.dk

Siden 1971 har Sinnerup skabt en førende livsstilskæde, som er en god blanding ...

Læs mere
CASE: Luxo Living

"Webshoppen står i dag for 65% af vores samlede omsætning modsat 10%, da vi s...

Læs mere
CASE: Goldentime.dk

Goldentime.dk har fra januar til august 2015 vækstet deres omsætning med mere e...

Læs mere
CASE: Antalis A/S

Antalis A/S er en af Danmarks største leverandører af emballage, kantine- og re...

Læs mere
ID.dk case

Hvordan fastholder man sin position som en af Europas førende leverandører af p...

Læs mere
Skoringen.dk case

Skoringen har med deres webshop, Skoringen.dk, formået at skabe en online forre...

Læs mere