DERFOR ER DIN EMNELINJE I DINE NYHEDSBREVE VIGTIG

30 råd til den gode emnelinje i dine nyhedsmails

Dit nyhedsbrev er ikke unikt.
Jeg kan lige så godt lægge svesken på disken og sige det ligeud. Der er allerede et væld af andre afsendere, der har NÆSTEN samme budskab som dig.

Men bemærk ordet ‘NÆSTEN’.

 

Det er det, du skal have fokus på.

 

For der er alligevel noget ved dig, der er anderledes. Men hvad?

 

Trommehvirvel…

Din emnelinje! TADA!

Eller… sådan bør det i hvert fald være.

 

Derfor skal du skrive en knaldhamrende god emnelinje, der sørger for, at dine modtagere vælger din nyhedsmail frem for din konkurrents, der har NÆSTEN det samme budskab som dig. Det er din emnelinje, der afgør, om din nyhedsmail er værd at åbne, og derfor skal den skille sig ud - markant!

 

Når jeg fortæller dig, at du skal bruge lige så lang tid på at udforme din emnelinje og din pre-header, som det tager dig at skrive hele nyhedsbrevet, så er jeg altså ikke fuld af løgn. Lige præcis de to linjer er nemlig forskellen mellem knald eller fald!

 

Dog er dit indhold altid vigtigt, når du vil blive ved med at opretholde interessen for dine nyhedsmails.

Sådan skriver du en god emnelinje

1. Brug det modtageren er bange for og gerne vil undgå
Fx ”Hvis ikke…, så sker…”

 

2. Fortæl modtageren, at du kan løse et problem og gøre livet lettere
Fx “Synes du også, det er irriterende når…?”, eller ”Begår du også den her fejl?”

 

3. Vi har alle travlt. Fortæl derfor at du kan spare din modtager for noget tid
Fx “På bare 5 minutter kan du…”

 

4. Brug mystik… uhh
Fx “Kender du hemmeligheden bag…?”

 

5. Stil et spørgsmål
Få din modtager til at forholde sig og tage aktivt stilling til ‘noget’

 

6. Lav overskuelige ’sådan’-overskrifter
Fx “Sådan undgår du, at…”

 

7. Brug ‘du-skal-møde-modellen’
Fx ‘Du skal lige møde x, han oplevede…''''

 

8. Brug ‘citat-modellen’
Fx “(Citat)” - er du enig i det?

 

9. Brug data-modellen
Fx ´30% gør sådan her hver dag’

 

10. Brug paranteser for at gøre din mail mere unik
Fx “Sådan taber du dig (også selvom…)”

 

11. 11. Brug årstal, antal og toplister
Fx “Sådan kan du… i 2020”

 

12. Brug antal
Fx “3 tips til…”

 

13. Brug toplister
Fx “De 10 bedste…”

 

14. Brug humor
Humor gør det lettere for dine modtagere at huske dig

 

15. Brug storytelling
Fx “Min far er hurtigere end din far”

 

16. Brug ikke mange STORE BOGSTAVER
Mange spamfiltre sorterer sådanne emnelinjer fra

 

17. Brug ikke flere unikke tegn !*#%&
Mange spamfiltre sorterer sådanne emnelinjer fra

 

18. Brug ikke spamord som fx ‘Gratis’
Mange spamfiltre sorterer sådanne emnelinjer fra

 

19. Personalisér emnelinjen
Fx “Hej Julie, du ser godt ud i dag!” - hvis altså modtageren hedder ‘Julie’

 

20. Vær præcis
Fjern overflødige ord. Når du har så lidt plads, skal du udnytte den til fulde

 

21. Placer de vigtigste ord først
Frem med budskabet - det er det, der fanger interessen!

 

22. Hold dig fra det indlysende og vær i stedet overraskende
Fx “Nyhedsbrev nr. 117” - GAB! Prøv i stedet med; “En mand er faret vild med sin luftballon”

 

23. Brug emojis 😀
Når du får 17 mails pr. time, er det helt sikkert den med grafiske elementer, der fanger din opmærksomhed

 

24. Udnyt den fulde længe på både emnelinje og pre-header
Du har så lidt plads at gøre godt med - så udnyt den!

 

25. Skriv emnelinjen som det første
Så har du et godt emne, der skal holdes kørende gennem hele nyhedsbrevet

 

26. Brug den nødvendige tid
Emnelinjen og pre-headeren er det vigtigste for dine åbningsrater - afsæt derfor tiden!

 

27. Preview din tekst
Det virker ikke særlig godt at sende en emnelinje ud, som ligner én stor fejl

 

28. Tjek for stavefejl, kommafejl, knudrede sætninger osv.
Send lige din gamle dansklærer en kærlig tanke

 

29. Hvad ville du selv åbne?
Brug dig selv som testperson - ville du åbne din egen mail?

 

30. Test hvad der virker
Hvis én skrivestil giver flere åbningsrater end en anden - så brug den første ALTID

Opfølgende spørgsmål?

Vi sidder altid klar til en uforpligtende snak og hvis du udfylder formularen - tager vi kontakt hurtigst muligt.
Annemette Rosenkilde Lucas
Marketing Manager