Sociale medier som Facebook/Meta, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok og Snapchat er oplagte annoncerings- og salgskanaler. Og når du vil sælge gennem SoMe kan MCB være din samarbejdspartner.
Hos MCB er vi specialister i social media.
Vi udfordrer dagligt både samarbejdspartnere og os selv samt tester en masse nye initativer af på de sociale medier. Og netop denne tilgang har sikret os et stort kundeportefølje inden for både B2B- og B2C-segmentet, som annoncerer på tværs af de sociale platforme og skaber sociale fællesskaber. Derfor udnytter vi dagligt de sociale kanaler og arbejder med forskellige typer af kampagner, formater og målsætninger.
Vi udmærker os særligt gennem vores arbejde med data og tracking. Vi er bl.a. eksperter inden for Server side tracking, hvorfor en stor del af vores samarbejdspartnere gør brug af fordelene heraf. De nyder godt af både mere og bedre data, som sikrer, at vi på de sociale medier både har et større datagrundlag til at skabe målbare resultater og analyser samt en unik mulighed for at udbygge retargeting målgrupper og look a like målgrupper.
Som dit social media bureau sørger vi altid for at holde os opdaterede på den nyeste viden, og vi tester jævnligt nye funktioner og ideer af på de forskellige platforme. Hver dag vokser vi med vores partnere og bliver både dygtigere og klogere. Og derfor er vi også klar til at løfte din digitale marketing på de sociale medier med stor viden om hvert medie, erfaring med integrationer, gode strategier og en plan for de medier, du vil opleve den største værdi ved.
Vi er en af de få danske virksomheder der sammenlagt har over 20 års erfaring med social media annoncering. Vores team består af skarpe profiler, der har arbejdet med hele B2B-området og dermed leadgenerering samt annoncering på særligt LinkedIn. Supplerende har vi specialister inden for B2C som dagligt opsætter og optimerer bl.a. brandingkampagner på tværs af Facebook, Instagram, TikTok og SnapChat. Og vi tager dig med på hele rejsen lige fra lead ads til e mail.
Vi tør gode love dig gode resultater og et langt samarbejde, når vi sammen optimerer dine social media indsatser. Skal vi tage en uforpligtende snak?
Hos MCB udvikler og varetager vi desuden driften på et stort antal webshops og websites på en lang række forskellige platforme. Vi er et af landets førende bureauer inden for tracking og dataindsamling, og vi kan love dig vejleding i alt fra sociale media og Google Ads til inbound marketing og e mail marketing automation.
Alle statistikker tyder på, at du har en bruger på minimum et socialt medie - og det samme gælder dine kunder. Derfor er de sociale medier et udstillingsvindue, hvor du kan promovere dit brand, dine produkter og dine services gennem deling af fx relevante budskaber og nyheder til sociale fællesskaber.
Det betyder, at uanset hvilken branche, du er beskæftiget i, så bør du udnytte mulighederne med sociale medier annoncering. De sikrer, du kan drive relevant og segmenteret trafik til dit website eller din webshop, og samtidig opbygger du værdifuld viden om din målgruppes online adfærd. Den kan komme dig til gode flere steder.
Med en aktiv tilstedeværelse på de sociale medier opbygger du troværdighed og skaber relationer. Og skaber du en synergi mellem dine kanaler, kan du addressere hele sagstragten og genere et højere afkast for dit marketingbudget.
Èn ting er dog at vide, at du bør igangsætte indsatser til social media marketing. Noget andet er at gøre det på den rigtige måde.
Særligt er der 3 ting, du skal være opmærksom på:
Og så skal du huske, at konkurrencen er hård på de online medier. Indsatsen kræver en investering både økonomisk og ift. tid, og et resultat vil ofte først kunne aflæses efter en længere tidsperiode. Alt er omskifteligt, og du skal være omstillingsparat og klar til at kaste dig over nye funktioner og trends med det samme - ellers vil de allerede være ovre. Flere vælger derfor at gøre brug af et erfarent sociale media bureau.
Vi havde fulgt, at Performance Max var det nye. Jeg var egentlig meget skeptisk inden, men jeg må jo erkende, at det gået over alt forventning. Vi har solgt markant mere. Der har været en stigning på 125 % i omsætning i august i forhold til sidste år på betalt annoncering med Performance Max.
Nicolai fra MCB har været god til at hjælpe os med, hvordan vi optimerer annoncerne, og han har haft rigtig godt styr på alle tallene. Og for mig handler det også lige så meget om at arbejde sammen med nogle, der går op i det. Og jeg føler 100 %, at han går op i det. Det har betydet meget, at vi har mærket, at MCB også brænder for det
Jeg har sat stor pris på det samarbejde, jeg har haft med Louise fra MCB’s marketingafdeling. Hun har givet mig en god intro til Klaviyo, så jeg er blevet fortrolig med programmet, og samtidig har hun opsat de flows, der nu kan blive ved med at give gode resultater lang tid ud i fremtiden.
MCB har hjulpet os på mange områder inden for SEO blandt andet med sparring, få oprettet nyt content og med at få ryddet op i overflødigt indhold.Vi ser som følge en god fremgang i såvel trafik som omsætning og ser frem til at udbygge samarbejdet med MCB fremadrettet.
MCB var med fra starten, da vi skulle bygge vores digitale marketing op. Vi begyndte med at få lavet en konkurrentanalyse og søgeordsanalyse. Og der var ingen tvivl om, at det var Flemming, vi skulle have fat på, da han har en bred erfaring fra både B2B- og B2C-verdenen.
Sammen med MCB er vi meget databaserede. Vi får hver måned en analyse, som fortæller, hvordan det går ift. til de mål, vi har sat op. Det er et godt grundlag for, at vi træffer de rigtige beslutninger og arbejder med det, der giver mening for forretningen.
Vi har opnået super gode resultater! Det skal især fremhæves, at vi nu ligger nr. 1 på Google på flere forskellige søgeord indenfor vores branche – her var vi tidligere slet ikke at finde.
Vi føler os ikke bare som en kunde i mængden hos MCB. Det har hele tiden og er stadig et samarbejde, hvor vi i fællesskab higer efter de gode resultater, som kan måles på bundlinjen.
Er din målgruppe på de sociale medier - bør din virksomhed også være det med betalt annoncering på sociale medier og generelt social media marketing.
Med betalt annoncering kan du nå en stor del af din specifikke målgruppe og dermed etablere flere kunder og nye relationer. Du styrer selv, hvilke budskaber der når ud til din målgruppe, og du kan forme helt specifikke målgrupper, dine budskaber skal målrettes efter.
Og ved at gå skridtet videre med retargeting kan du skabe mersalg og genkøb hos eksisterende kunder. Du kan desuden holde en krog i de besøgende, der har besøgt din hjemmeside eller interageret med dine andre social media kanaler og dermed modne dem til det køb og den konvertering, du har for øje.
Hertil er attribution eller tilskrivning også relevant at have for øje.
Med attribution er der tale om de konverteringer, der finder sted på dit website eller din webshop, som kan tilskrives en af dine betalte annoncer på de sociale medier. Det vil sige konverteringer, der finder sted, fordi en bruger har enten set eller klikket på en annonce.
Funktionen bruges til at forstå, om din annonce har været et udslagsgivende touchpoint i en kunderejse mod den endelige konvertering ud fra de indstillinger, du anvender - hvilke giver det bedste grundlag for senere analyse.
På de forskellige platforme har du forskellige indstillingsmuligheder for attribution. På Facebook kan du fx vælge en tilskrivning 7 dage efter et klik eller 1 dag efter en visning, på Pinterest kan vælge en tilskrivning på op til 30 dage, mens den på TikTok kan være på op til 28 dage.
Når du arbejder med annoncering på sociale medier, er det alfa omega at få installeret et script fra relevante kanaler, som opsamler data fra dine besøgende. Når vi snakker Facebook og/eller Instagram er der tale om ‘Meta Pixel’, og i LinkedIn hedder det et ‘Insight Tag’. Heri opsamles der data på alt fra antal besøgende til antal køb.
På det pågældende sociale medie, bruges det tilhørende annonceværktøjet til opsamling alt data på kampagner og annoncer. Det betyder du får et samlet overblik over budget, klikpriser og generel performance på dine kampagner. På den måde har du et god datagrundlag at optimere dine kampagner ud fra.
Det data, der kommer fra de installerede scripts, bruges efterfølgende til retargeting af målgrupper på kanalerne, så du kan skyde relevante budskaber afsted. Samtidig kan det også bruges til lookalike målgrupper, som indeholder folk på sociale platforme, der minder om din målgruppe.
Et annonceværktøj som Business Manager er uundgåeligt, hvis du vil arbejde med social media marketing. Det er her, du samler alle dine aktiver vedr. SoMe annoncering - dvs. din Facebookside, din Instagramkonto, din annoncekonto, din Meta Pixel og dit katalog indeholdende produkter, hvis du er en webshop. Med din Business Manageren kobler du alle disse aktiver korrekt sammen, og du styrer, hvem fra din virksomhed der skal have adgang til din virksomhedsside på Facebook, hvem der må oprette og redigere annoncer lige såvel, som du kan give adgang til en partner, hvis et eksternt social media bureau skal administrere din annoncering.
En Meta Business Manager lader dig desuden adskille din personlige Facebookprofil fra dine virksomhedsaktiver.
Selvom du kan tracke meget data i annonceværktøjerne og analyseværktøjerne direkte gennem de sociale medier, så kan der være fordele i at have alle tallene samlet i Google Analytics. Her kan du se tal og performance på tværs af alle dine marketingkanaler og dermed sammenligne performance.
Derfor bør du altid tilføje UTM-koder på dine links i annoncer, så du kan finde frem til den specifikke kampagne og annonce i Google Analytics. Til tilføjelse af UTM kan du gøre brug af Campaign URL Builder, mens du i Facebooks annonceadministrator kan lave UTM-koder direkte i værktøjet.
Facebook er i skrivende stund den største og mest populære annonceringsplatform blandt de sociale medier. 80% af den danske befolkning har en Facebookprofil, mens 66% dagligt tjekker kanalen.
Den massive brug betyder hård konkurrence blandt annoncører, og derfor er det vigtigt, at du er skarp på forretningsmål, målgruppe, budget og dit indhold, før du igangsætter en kampagne.
Facebook bruges på tværs af alle industrier, og uanset om du er B2C eller B2B-orienteret kan du nå din målgruppe. Facebook er derfor ofte førstevalget, som senere suppleres af andre kanaler - og det gælder, hvad end du vil ramme dine eksisterende kunder og skabe mersalg, eller du vil opleve nye konverteringer.
Skarpt efterfulgt af Facebook er Instagram. Tusindevis af danskere har en profil, de op til flere gange dagligt holder sig opdaterede på. Instagram hænger dog uløseligt sammen med Facebook, og der er en række synergier, du kan drage fordel af.
Du kan fx opsætte din annonce via Facebook Business Manager og efterfølgende publicere samme annonce på Instagram. Som udgangspunkt er det dog bedst at oprette forskellige annontcesæt til hver platform, da brugerne konsumerer indholdet forskelligt.
På Instagram handler det om at inspirere og fange din målgruppe gennem kreativer som billeder og videoer - mediet er visuelt orienteret. Og særligt story formatet er populært, da det kan skabe en personlig forbindelse og vise øjeblikssituationer
LinkedIn er den største sociale platform henvendt erhvervslivet og dermed vores profesionelle tilstedeværelse gennem bl.a. online networking, B2B markedsføring, faglig viden og rekruttering af nye medarbejdere. Til fordel for andre medier som Facebook og Instagram er LinkedIn derfor stedet for forbindelser, der kan styrke eget arbejdsliv.
Beskæftiger du dig inden for B2B-området er LinekdIn en ideel mulighed, hvor du bl.a. kan målrette virksomhedstyper, bestemte stillinger og beslutningstagere dine annoncer, således du kan skabe værdifulde leads til din virksomhed. Med det sagt tilbyder LinkedIn helt andre annonceringsmuligheder baseret på erhvervsmæssige relationer, og tonen synes også mere gennemtænkt, målrettet og fokuseret. Og derfor er LinkedIn også den ideelle platform til Account Based Marketing (ABM).
Når du vil opleve størst værdi med din social media marketing og tilsvarende øge din eksponering, er annoncering på sociale medier den rette vej at gå.
For at lykkes er det vigtigt med det korrekt setup ift. valg af platform(e), målgruppe(r), formater og budget. Og ikke mindst content. Du bør have kreativer, der fanger lige netop din målgruppe og sender det rigtige budskab for på den måde at opleve, hvordan dine kunder og potentielle kunder ser, klikker på og interagerer med dine annoncer.
Hos MCB sørger vi altid for gennemarbejdet content og en velovervejet strategi. Og en del af denne omfatter fokus på tidens trends og tendenser, som lige nu er videoproduktion.
I dag er video noget af det, der performer bedst på social media, de kan fange opmærksomhed i feedet på et splitsekund og samtidig sørge for, at din målgruppe husker det, du har fortalt/vist dem.
Det rette fokus på målgrupper og brugen af re-marketing kan også betyde øget eksponering. Når du sammensætter den mest korrekte målgruppe ud fra bl.a. interesser, køn og alder, rammer du ikke bare den rette gruppe af potentielle kunder, men også et mindre segment, som det kan synes mere overskueligt at bearbejde. Dit arbejde med retargeting er således gjort lettere, fordi du har en større viden om hvem, du skal modne til at købe dine produkter eller interagere med dine services.
Hertil kan du også forsøge dig frem med Account Based Marketing (ABM). Det er en strategi, der primært anvendes af B2B-virksomheder, der ønsker at målrette deres marketingbudskaber mod udvalgte virksomheder. Frem for at ramme bredt som med fx inbound marketing, skabes derfor en fokuseret strategi, der rammer en udvalgt og grundigt specificeret målgruppe.
Hensigten er derfor ikke at skabe et stort antal leads, men at tale direkte til nogle få på forhånd udvalgte, rigtige og potentielle kunder.
ABM er derfor en fokuseret og kraftfuld tilgang, der sigter mod at konvertere specifikke, værdifulde leads til kunder. Den indebærer bl.a. brugen af personaliserede kampagner, der tager højde for unikke egenskaber og behov hos hver enkelt taget account, og som involverer skræddersyede budskaber - måske endda til hver enkelt virksomhed.
Mere end 200 milliarder pins er gemt på Pinterest, alligevel er det de færreste danske virksomheder, der er repræsenteret på mediet - det betyder næsten ingen konkurrence, billig annoncering og lave klikpriser. Dog vinder annonceringen frem, og som et medie, der mest af alt minder om en visuel opslagstavle og søgemaskine, kan Pinterest i den grad være værdifuld for dig, når du vil inspirere og skabe nye behov hos din målgruppe.
På Pinterest er brugeren øverst i tragten, og ofte kommer en søgning her før en Google søgning.
Næsten alle søgninger på Pinterest er uden brand, så for en brand owner kan du på Pinterest opleve stor gennemslagskraft.
SnapChat er vokset sig til et gigantisk medie i Danmark med over 2 millioner profiler. Og fra at være et medie anvendt af det unge publikum, er det nu også velset blandt ældre generationer. De mange filtre og sjove muligheder er en naturlig del af hverdagen.
Når du vil ramme din målgruppe på tværs af køn og alder med visuelt indhold bestående af små finurlige videoer, er SnapChat derfor et godt sted at søge mod med sociale medier annoncering.
I skrivende stund er SnapChat nemlig den billigste platform ift. CPM-priser. Det skyldes den stadig lave konkurrence på mediet.
Flere er af den overbevisning, at der er behov for et større setup til filming af de små videoer. Virkeligheden er dog en anden, og du kan opleve stor vækst ved blot små, håndholdte videoer optaget på din smartphone.
TikTok er et socialt univers med fart på. Det er baseret på videoer med tilhørende lyde og musik og særligt blandt de helt unge brugere, som udgør størstedelen af målgruppen, er mediet en tidsrøver. De ældre generationer er dog også begyndt at gøre deres indtog på mediet, og efterhånden ses en mere bred skare af brugere.
Mediet er præget af hurtige og forbigående trends, og din annoncering herpå bør derfor ikke kræve mange redigeringsfaser og megen overvejelse før publicering.
På TikTok bliver du ramt af alverdens videoer - de sjove, de seriøse, dansevideoer, DIY og mange andre, så har du en ung målgruppe, bør du i gang med videoproduktion og annoncering på TikTok. Og særligt hvis du befinder dig inden for B2B-segmentet, bør du teste dine muligheder på mediet.
For mange er de sociale medier forbundet med awareness - og ikke mere end det. Heldigvis er virkeligheden en anden. Social media marketing kan nemlig styrke dit salg. Særligt Facebook og Instagram kan øge dit salg og det endda helt uden tiltag, der kræver eksta annoncekroner.
På både Facebook og Instagram kan du oprette en shop (helt gratis), gennem hvilken du kan præsentere dine produkter eller services. Det betyder, at du ikke blot kan lade dine følgere og potentielle kunder se, hvad du udbyder, du kan også lade dem købe direkte gennem deres social media app. Nemmere bliver det ikke - din shop er pludselig direkte repræsenteret gennem den app, dine brugere alligevel orienterer sig på op til flere gange dagligt.
Til dine social media annoncer kan du også tilknytte et produktkatalog og dermed udnytte produktannoncering, som lader dig bearbejde din målgruppe det sted i slagstragten, de befinder sig. Præsenter fx de vigtigste eller mest populære produkter for at tiltrække nye, potentielle kunder, engager dem med gode tilbud og kombiner dine retargeting målgrupper med dine produktannoncer og oplev, hvordan du kan øge dine konverteringer.
Vil du tage skridtet videre, så kast dig også ud i live-salg via Facebook og/eller Instagram. Live-salg er kommet for at blive, og på ganske kort tid er både brugen af det og de målbare resultater heraf eskaleret. Særligt under Corona pandemien var det en unik mulighed for at oprette salg i sin nedlukkede butik. Nu er det et format, som det kan være svært at se sig foruden.
Hos MCB sørger vi altid for at holde os opdaterede på nyeste viden, vi tester tendenser indenfor de forskellige sociale platforme og reagerer, når den ny kommer til.
Vi laver altid dybdegående analyser på hver enkelt kampagnespor, så vi bliver klogere på, hvilket content og hvilke målgrupper der performer bedst inden for dit budget.
I et tæt samarbejde sørger vi for at få lagt en realistisk strategi for dine sociale platforme, hvorefter vi tester og analyserer os frem til den bedst mulige opsætning.
Vi sikrer, at alt lige fra Business manager / Business Center, annonceadministrator, pixel, produktkataloger og tracking er korrekt sat op og koblet sammen.
Ud fra dine eksisterende kampagner analyserer vi, hvordan du kan udnytte dine annoncekroner bedst muligt, og hvordan dine kampagner bør optimeres.
Vi sørger for kontinuerligt at holde øje med dine kampagner og vedligeholde samt justere content og budgetter alt efter performance.
En stor del af din social media marketing og dermed også dit -budget bør omfatte tiltag til leadgenerering og opsamling til bl.a. e mail. Og denne kan du finde på de sociale medier, hvad end du er en B2C- eller B2B-virksomhed. Ofte er der dog behov for lidt mere overbevisning hos dig, der forhandler B2B.
De sociale medier er ideelle for en B2B-virksomhed, der vil opsamle leads. Særligt på LinekdIn er det vigtigt at være til stede - både fordi du kan finde kandidater til relevante jobstillinger i din virksomhed, men også fordi du her kan finde en professionel målgruppe til dine varer eller ydelser.
Sociale platforme som Facebook og Instagram er også vigtige steder at have en tilstedeværelse som B2B-virksomhed. I mange år har det forlydt at B2B er på LinkedIn, mens B2C er på Facebook eller Instagram. Men tiderne har skiftet, og vi oplever i dag andre tendenser. For B2B’er smelter det profesionelle arbejdsliv ofte sammen med det private og sociale liv, og derfor kan der på alverdens sociale platforme være værdifulde leads at hente.
Facebook har for nyligt lanceret nye B2B-målretninger. De muliggør bl.a. det at ramme beslutningstagere i erhvervslivet samt nye virkosmheder. Og derfor er Facebook nu også et medie, der bør være særdeles attraktiv for B2B-virksomheder både ift. generel tilstedeværelse, men også til annoncering.
Gå på opdagelse i vores marketing cases.
90% af den danske befolkning over 12 år har en profil på mindst ét socialt medie.
Derfor kan du via annoncering på sociale medier nå ud til din målgruppe, hvad end dit mål er at øge kendskabet til din virksomhed eller at øge konverteringer på dit site.
Annoncering på de sociale medier koste alt lige fra 7 kr. om dagen til flere tusinde kroner om dagen. Det vigtigste er, at du lægger et budget og sætter dig et mål for din annoncering, så du laver den mest effektive fordeling. Herefter bør du holde øje med, analysere, evaluere og justere content og budgetter efter performance.
I Danmark er det Facebook (88%), Instagram (50%), Snapchat (46%), YouTube (44%), LinkedIn (43%), Pinterest (25%) og TikTok (9%), som har flest brugere.
*Tal fra “Rapportering om Mediernes udvikling i Danmark: Internetbrug og sociale medier 2021"
Udfyld formularen, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.
E-mail deliverability guide - best practises
E-mails er stadig en af de mest effektive måder at nå ud til kunder og potentielle kunder på, derfor er det afgørende at sikre, at dine e mails faktisk når frem til modtagernes indbakker. Desværre er det ikke altid så simpelt som at trykke ...
Sådan maksimerer du din Google Ads performance med effektiv tracking
Har du nogensinde spekuleret over, hvordan nogle virksomheder opnår imponerende resultater med deres Google annoncer, mens andre kæmper for at se en effekt? Hemmeligheden ligger ofte i effektiv tracking. Ved at implementere avancerede ...
Danmark
Lægårdvej 86
7500 Holstebro
CVR nr.: 29150966