Pinterest

Pinterest er det 3. største sociale medie i USA, men er stadig ikke brugt af annoncører i Danmark, og det kan være til din fordel. Så hvad venter du på?

Den komplette og eneste Pinterest Marketing Guide du nogensinde har brug for

Overvejer du, om Pinterest er en smart investering for din digitale marketingstrategi?

Hvis du ikke gør, så burde du. Pinterest er vokset til over 400 millioner brugere verden over, og udviklingen vil kun fortsætte i en opadgående kurve. Og hvis du tror, ​at mediet kun er et forum for madopskrifter og rejseideer, så er det på tide, du genopdager kraften af Pinterest.

 

Small business marketing har ændret den måde, mange virksomheder ekspanderer deres målgruppe. Den online verden giver virksomhedsejere, i alle brancher og alle størrelser, muligheden for at nå deres målgruppe bekvemt og hurtigt. Hvis du er klar til at lære mere om den kraftfulde platform, og hvordan den kan hjælpe med at nå din målgruppe, så læs med her.

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et socialt netværk til deling og indsamling af ideer. Flere kategoriserer det som en social medieplatform, men det er mere en søgemaskine end et socialt medienetværk. Du kan faktisk tænke på det som verdens største opdagelsesunivers med søgefunktioner. 

Brugerne besøger Pinterest for at få ideer og inspiration til næsten alt fra middagsideer til håndværk og endda motorcykler. Visse industrier vil klare sig bedre på Pinterest end andre. Men som nævnt er millioner af mennesker på denne platform, og det er sandsynligt, at din målgruppe også er.

 

Navnet, Pinterest, stammer fra den aktivitet, som brugerne udfører, når de finder en idé, som de vil gemme på deres digitale opslagstavle. Pinterest giver brugere (kaldet Pinners) mulighed for at organisere billeder og videoer (pins) i personlige samlinger kendt som boards. På Pinterest vender brugerne ofte tilbage til deres gemte indhold, før de rent faktisk går til deres foretrukne søgemaskine. Af samme årsag er Pinterest din unikke mulighed for at øge din virksomheds synlighed.

brugere

459 mio. aktive pinners

Hver måned er der 459 mio. aktive brugere, som søger efter ideer og inspiration på Pinterest.

levering

200 mia. gemte pins

Brugerne gemmer hver dag inspirerende indhold på Pinterest, som de gerne vil huske og vende tilbage til senere.

laptop

25 % af brugertiden bruges på at shoppe

En fjerdedel af brugertiden på platformen bruges aktivt på at søge efter og købe produkter.

Tilmeldingsfrist

3-4 måneders levetid

På Pinterest har et post en gennemsnitlig levetid på 3-4 måneder, imens levetiden på Facebook er 5 timer, Instagram er 48 timer og Twitter er 18 minutter.

chart-1

50 % af Pinterest-brugere bor uden for USA

Pinterest er det tredjestørste sociale netværk i USA. Alligevel vokser Pinterest nu hurtigere i resten af verden end i sin amerikanske base.

seo

2 mia. søgninger hver måned

Den gennemsnitlige pinner laver 8 søgninger hver måned. Når du ganger det med, hvor mange brugere, der findes på Pinterest, giver det mere end 2 milliarder søgninger hver måned.

Hvordan virker Pinterest?

Når du opretter en konto, spørger Pinterest om dine interesser og hobbyer, så den kan oprette en skræddersyet profil til dig med indhold, du foretrækker og bliver inspireret af.

 

Som bruger kan du sætte pins ved det indhold på platformen, du kan lide. De små pins fungerer som bogmærker, der gemmer indholdet til senere og samtidig hjælper dig med at finde lignende indhold. For hvert nyt pin udvides de virtuelle boards, som du senere kan tilgå, søge efter og lære mere om.

 

Brugerne kan finde gemte pins på ​​to måder. De kan enten rulle gennem deres hjemme-feed, der består af indhold baseret på tidligere søgninger, eller de kan søge efter noget specifikt. Pinterest gør det muligt for brugeren at oprette individuelle, virtuelle opslagstavler ved at gruppere interesser for at gøre oplevelsen mere målrettet og struktureret. For eksempel vil brugeren i stedet for kun at have ét felt med titlen, "Ting jeg kan lide", have flere tavler baseret på forskellige kategorier, f.eks. "Middagsideer", "Organiseringsideer" og "Idéer til boligindretning" - Altid efter brugerens interesser og behov. Pinterest er en livsstils søgemaskine-app, der giver brugerne mulighed for at få inspiration, og mange bruger det til at lade drømmene og ideerne få frit løb.

 

Som virksomhed kan du bruge Pinterest til at dele informationer og ideer til, hvordan din virksomhed kan hjælpe og inspirere din målgruppe. For eksempel kan en kiropraktor skrive en artikel med de ti bedste råd til at behandle rygsmerter og derefter oprette en pin til Pinterest med denne titel på. Her på siden vil vi dykke ned i flere detaljer om, hvordan du bruger Pinterest til at vokse din virksomhed. Men for nu håber vi, at du er blevet klar over, hvor fordelagtig platformen er for mange virksomhedsejere.

Sådan bruger du Pinterest til din virksomhed

Virksomheder overalt og i alle størrelser bruger succesfuldt Pinterest til at nå deres målgruppe og give deres brands mere synlighed, og det kan du også. Det gør du ved at følge disse fire trin, som sikrer, at din Pinterest-konto er konfigureret på den rigtige måde, så du også kan drage fordel af de unikke funktioner, Pinterest tilbyder.

Trin 1: Opret en virksomhedskonto

En virksomhedskonto gør det muligt for dig at oprette og uploade pins, videostifter og idé-pins. De forskellige typer pins gør, at du let kan fremhæve dine produkter og tjenester for målgruppen.

Kun med en virksomhedskonto kan du oprette Rich Pins og spore dine analyser. Rich Pins er derfor vigtige, da det giver dig muligheden for at dele flere informationer med dine seere på Pinterest.

Når du som virksomhed deler indhold på Pinterest, er det en god ide, at du med billedet og en tilhørende tekst åbner sløret for nogle af de informationer og fordele, modtageren kan få ved at klikke på indholdet. Sådan vækker du interessen og frister modtageren til at klikke, og på den måde vil du også opleve en højere klikfrekvens.

Trin 2: Opsæt dine opslagstavler korrekt og præcist

På din virksomhedskonto skal du oprette virtuelle opslagstavler. Tavlerne skal fortælle Pinterest præcis, hvad din konto handler om. Og der er ikke tid til at famle i blinde og være upræcis. Titler og beskrivelser er søgbare i Pinterest, så sørg for at bruge lige præcis de søgeord, du vil have din virksomhed til at rangere efter.

Søgeordene er en essentiel del af Pinterest. Det er endda Pinterests unikke søgefunktion, der adskiller sig fra andre sociale platforme som Instagram og Facebook. Så brug det endelig til din fordel og opret din konto med skarpe og veldefineret søgeord fra begyndelsen.

Og hvis du allerede har en konto, skal du tage dig tid til at gå tilbage til dit profilnavn, beskrivelse, navnene på dine opslagstavler og beskrivelser for at sikre, at du giver de rigtige signaler til Pinterests søgealgoritme.

Trin 3: Opret fantastisk og fængende indhold

Endelig er det tid til at oprette dine pins. Det handler om at skabe fantastisk grafik og billeder, der drager i en sådan grad, at det får modtageren til at klikke og tjekke indholdet. Som beskrevet kan du med fordel tilføje tekst over dine billeder for at give modtageren en yderligere indikation af, hvad de kan forvente, hvis de vælger at klikke sig videre til dit websted.

I eksemplet med kiropraktorens artikel om rygsmerter, kan kiropraktoren eksempelvis bruge et billede af en person med rygsmerter med en overlejret tekst, der siger "10 måder at komme sig efter rygsmerter i denne weekend". Det fortæller den nøjagtige fordel, seeren får, når de klikker for at læse artiklen.

Trin 4: Tilbyd din ekspertise og del dine fordele

Pinterest bruges til at søge efter ideer, inspiration og drømme. Alene derfor er det afgørende, at du stiller dig selv spørgsmålet: Hvad tilbyder min virksomhed målgruppen? Med dét spørgsmål in mente rammer du nemlig bedst din målgruppe på Pinterest.

Nøglen til succes på Pinterest er at have kunden som omdrejningspunktet for alt det indhold, du opretter. Det gør du ved at overveje de spørgsmål, dine kunder allerede søger efter online, og oprette indhold til dit websted, der besvarer disse spørgsmål. Dine pins på Pinterest kan være med til, at dine potentielle kunder finder disse oplysninger på netop dit websted fremfor hos konkurrenten.

Så du skal endelig give dig i kast med at oprette pins, der deler din ekspertise i branchen, og samtidig inviterer modtageren til de mange fordele, du kan tilbyde. Og dermed vil du opleve, at dit brand vokser organisk.

Fremskynd processen med betalt annoncering

Ja, organisk søgetrafik er fantastisk til langsigtet succes. Dog har du også brug for kunder og nye forretninger her og nu. I takt med ændringer i privatlivets fred er der mange, der gør brug af betalt Pinterest-trafik.

 

På grund af sine fantastiske søgemuligheder tilbyder Pinterest en unik måde at nå din målgruppe via betalt annoncering. Ved hjælp af Pinterest-annoncer kan du målrette din målgruppe med søgeord, interesser, alder og placering. Evnen til at flytte dine pins op i et søgefeed er Pinterests force, og dét der adskiller platformen fra andre sociale medieplatforme.

 

Tidligere kunne du bruge retargeting og look-alike målgrupper til at nå dine kunder på andre platforme. Du var dog stadig prisgivet at nå dem, når de ville handle dit produkt eller din service. Når din kunde søger efter et bestemt søgeord på Pinterest, har de allerede til hensigt at finde de oplysninger, de har brug for.

 

Det er årsagen til, at der er en meget højere konverteringsrate fra søgetrafik frem for betalt trafik fra andre sociale medieplatforme. Du skal altså tage dig tiden til at lære din målgruppe at kende og undersøge, hvad de søger efter online.

 

Når du har lært din målgruppe bedre at kende, kan du oprette en betalt kampagne, der er målrettet med dine søgeord. Når din potentielle kunde søger efter dine søgeord, viser Pinterest din pin tæt på toppen. Over tid vil dine organiske pins også begynde at rangere for disse søgeord, men i mellemtiden skal du bruge kraften i betalt reklame til at fremskynde processen.

Skaler din succes ved at række ud efter hjælp

Der kan vist ikke længere sås tvivl om, at Pinterest giver gode forudsætningerne for at vokse online. Og din virksomhed kan også drage fordel af at være aktiv på Pinterest. Men som så meget andet er det lettere sagt end gjort i praksis.

 

Det kan nemlig være svært at holde trit med at skabe nyt indhold til profilen. Det er tidskrævende at skabe iøjnefaldende grafik og overbevisende overskrifter, der formår at fange modtagerens opmærksomhed. Og det kan være tid, som du ikke altid har.

Men du behøver ikke at gøre det alene.

 

Kontakt eksperterne hos MCB, som allerede ved, hvad det vil sige at skabe succes på Pinterest. Vi kan vise dig, hvordan vi kan skalere din indsats og vokse din virksomhed gennem Pinterest.

Hvis du rækker hånden ud efter hjælp, vil du med garanti opleve, at din marketingstrategi på Pinterest når helt nye højder. En digital marketingekspert kan hjælpe dig med at vokse din målgruppe både organisk og med betalt annoncering. Alt imens kan du fortsætte med at arbejde på din virksomhed, så du er klar, når din kundeliste og dit salg begynder at vokse.

 

Når du arbejder med en ekspert hos MCB, kan du for alvor komme ud af starthullerne på de sociale medier. Hos MCB har vi hjulpet vores kunder med at vokse deres online tilstedeværelse siden 1999, og vi kan også hjælpe dig med at forbedre din Pinterest-strategi.

Vil du i gang før dine konkurrenter?

Jeg sidder altid klar til en uforpligtende snak, og hvis du udfylder formularen - tager jeg kontakt hurtigst muligt.

Louise Færk
Digital Marketingskonsulent

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Lampemesteren

LuxByJakobsen

Go-Bites

Seneste blogindlæg

16. september 2021

Hvad er det nye Shopify Markets?

Du behøver ikke at være den næste Jeff Bezos, med drømme om at oprette en virksomhed med en global rækkevidde. Men i nutidens forbundne verden er det faktisk blevet en realitet at sælge ud over dit lokale marked. Derfor er det ikke længere bare ønsketænkning.

Men er din virksomhed overhovedet klar til at sælge i udlandet? Selvom du måske elsker ideen, kan det nemlig også være, at du føler dig skræmt over udsigten til at konvertere dit websted, så det opfylder kravene fra et globalt publikum.

Heldigvis er der nu hjælp at hente med den nye lancering fra Shopify, Shopify Markets. 

18. juni 2021

Apple’s iOS 15 vil ændre din e-mail markedsføring

Så skete det! Mail Privacy protection kommer! 

Apple har meldt ud, at der med den kommende iOS 15 opdatering vil ske ændringer i den måde, vi sporer den enkelte forbrugers adfærd i e-mails på.

Men hvad betyder det for dig? Skal e-mail droppes? Eller er der en løsning?

18. juni 2021

Shopify login - alt du bør vide

Der er mange privilegier ved at eje en webshop, og med Shopify kan du nyde godt af flere af dem. 

Du kan fx via dit Shopify login styre din Shopify Webshop uanset, hvor du befinder dig. Du kan se produkter, kontrollere lagerbeholdning, administrere kundeservice og endda ændre butiksindstillinger og betalingsmetoder.

Se alle blogindlæg