Tracking

Server Side Tracking, Google Consent Mode, generel tracking og lovlig indsamling af data (helt uden de normale begrænsninger) beriger dine marketingtiltag, så du oplever størst udbytte af dit marketingbudget. 


Vi sikrer dig alt den data, du behøver.

stape_logo-01

 

Dit tracking bureau

Hos MCB finder du dygtige medarbejdere, som brænder for hver sit speciale. Vi hjælper vores samarbejdspartnere med tracking og sørger for, at de overholder kravene og reglerne for, hvordan de indsamler data om besøgende på deres website eller webshop. Desuden sørger vi for, at de får den bedst mulige data, så de kan prioritere indsatser og marketingkroner bedst muligt.

Data og tracking er nemlig afgørende for, hvordan algoritmerne i Google Ads performer og om Facebook-annoncerne kan ramme den rigtige målgruppe. 

Vil du være en af dem? 

 

Vi er opdaterede på den nyeste viden inden for tracking og data, og du finder altid en specialist, som er klar til at rådgive dig i forhold til, hvad der passer til netop din forretning. 

 

Vi er et hus med mange specialer, og vi har derfor en forståelse for, hvordan din tracking har indflydelse på hele din forretning. Vi arbejder på tværs af flere marketingkanaler og udnytter husets kompetencer, så du får den bedst mulige løsning. Det gælder både, når det kommer til marketing og din platform. 

 

Du har sikkert hørt om intelligent tracking, cookies, Google Consent Mode, Server Side Tracking og Google Tag Manager - og det er områder, vi er eksperter på.

 

 

Kontakt os nu

Mød dit tracking team

Lars

Lars Friis Hansen

Business Developer & Tracking Specialist
Nicolai

Nicolai Hesselholdt

Tracking & Google Ads Specialist
Kenny

Kenny Bak Jensen

Tracking & Data Specialist

Den mest effektive marketingstrategi starter med tracking

Tænk hvis du bare smed en masse tid og penge efter Google Ads, sociale medier, email-marketing, konverteringsoptimering osv. uden at have nogen idé om, hvordan det virker. Det lyder ikke særligt effektivt, vel?

 

Med et intelligent tracking-setup kan du måle på dine indsatser, se hvad du får ud af dine annoncekroner og optimere din marketing effektivt herefter. Du bliver klogere på din målgruppe - hvilke kanaler kommer de fra, hvilke kampagner performer, hvordan opfører de besøgende sig på dit website, og hvem er de rent demografisk? Du bliver samtidig klogere på dit site eller din webshop - hvilke produkter eller sider konverterer bedst, hvornår falder de besøgende fra i dit checkout, og hvilke budskaber og CTA’ér virker bedst?
Det er bare nogle af de mange ting, som intelligent tracking kan hjælpe dig med at besvare. 

 

Én ting er, at du kan blive klogere på alt ovenstående. En anden ting er, at du med øget data på din målgruppe og deres interageren med dit site og dine annoncer kan målrette din markedsføring endnu mere specifikt til dem. Du kan ramme din målgruppe med budskaber og content som er relevant for netop dem, fordi du ved, hvad de er på udkig efter eller kender deres udfordringer. På den måde kan du påvirke potentielle kunder til at blive kunder - og ikke mindst eksisterende kunder til at blive loyale kunder. 

 

Tracking er altså vigtigt, hvis du driver en forretning, som har en digital tilstedeværelse. Uden intelligent tracking ved du ikke, hvordan dit website eller din marketing performer. Hvis du vil skalere din forretning, er data afgørende - og data får du fra tracking, som er opsat korrekt. Tracking er ligeledes afgørende, hvis du vil leve op til alle de regler, der er for databehandling, ud fra hvilket samtykke dine besøgende giver.

 

 

Kontakt os nu

Det siger vores samarbejdspartnere

Sandshoppen

Vi havde fulgt, at Performance Max var det nye. Jeg var egentlig meget skeptisk inden, men jeg må jo erkende, at det gået over alt forventning. Vi har solgt markant mere. Der har været en stigning på 125 % i omsætning i august i forhold til sidste år på betalt annoncering med Performance Max.

Nicolai fra MCB har været god til at hjælpe os med, hvordan vi optimerer annoncerne, og han har haft rigtig godt styr på alle tallene. Og for mig handler det også lige så meget om at arbejde sammen med nogle, der går op i det. Og jeg føler 100 %, at han går op i det. Det har betydet meget, at vi har mærket, at MCB også brænder for det

Simon Haubjerg Jørgensen

FORRETNINGSUDVIKLER OG DIGITAL MARKETINGANSVARLIG
Get Dressed
Jeg har sat stor pris på det samarbejde, jeg har haft med Louise fra MCB’s marketingafdeling. Hun har givet mig en god intro til Klaviyo, så jeg er blevet fortrolig med programmet, og samtidig har hun opsat de flows, der nu kan blive ved med at give gode resultater lang tid ud i fremtiden.

Nette Blach

INDEHAVER AF GET DRESSED
Light Partner
MCB har hjulpet os på mange områder inden for SEO blandt andet med sparring, få oprettet nyt content og med at få ryddet op i overflødigt indhold.

Vi ser som følge en god fremgang i såvel trafik som omsætning og ser frem til at udbygge samarbejdet med MCB fremadrettet.

Stig Meyer Jensen

DIREKTØR OG EJER AF LIGHT PARTNER
Antidark

MCB var med fra starten, da vi skulle bygge vores digitale marketing op. Vi begyndte med at få lavet en konkurrentanalyse og søgeordsanalyse. Og der var ingen tvivl om, at det var Flemming, vi skulle have fat på, da han har en bred erfaring fra både B2B- og B2C-verdenen.

Sammen med MCB er vi meget databaserede. Vi får hver måned en analyse, som fortæller, hvordan det går ift. til de mål, vi har sat op. Det er et godt grundlag for, at vi træffer de rigtige beslutninger og arbejder med det, der giver mening for forretningen.

Vi har opnået super gode resultater! Det skal især fremhæves, at vi nu ligger nr. 1 på Google på flere forskellige søgeord indenfor vores branche – her var vi tidligere slet ikke at finde.

Vi føler os ikke bare som en kunde i mængden hos MCB. Det har hele tiden og er stadig et samarbejde, hvor vi i fællesskab higer efter de gode resultater, som kan måles på bundlinjen.

Diana Erlandsen

MARKETING MANAGER HOS ANTIDARK
Google Analytics

Google Analytics

Rigtig mange bruger Google Analytics eller GA4 som analyseværktøj. Her samles data om dine besøgende og dine kunder. Engang kunne man stole på den data, der kom ind i Google Analytics, men med GDPR-regler, lavere cookie-levetid, adblockers osv. er det lang fra alle køb, der bliver tracket. Derfor er du nødt til at investere i tracking, hvis du vil kunne stole på den data, du (måske) træffer beslutninger ud fra i Google Analytics. 

GA4 er den nyeste og opdaterede version af Google Analytics. Har du husket at sætte din tracking op, så det også sendes korrekt til GA4?

Google Tag Manager

Google Tag Manager

Google Tag Manager, som i daglig tale også kaldes GTM, er uundværlig, når vi snakker om tracking. Google Tag Manager bruges til at styre al trackingen. I stedet for at indsætte dine tracking scripts direkte på dit site, sættes det op i Google Tag Manager, så det hele styres fra ét sted. Det er også her, der sættes regler op for, hvor meget der trackes alt efter, hvilken cookie-accept den besøgende giver.
Ved server side tracking er Google Tag Manager ligeledes et nødvendigt værktøj. 

Er du faret vild i Google Tag Manager, så bare rolig. Vi har nogle af Danmarks bedste specialister i huset - de er eksperter i GTM og har udviklet flere templates dertil.

Looker Studio

Looker Studio

Looker Studio, som tidligere hed Data Studio, er Googles værktøj til at skabe overblik og visualisere din data. Du kan opbygge interaktive rapporter, så lige præcis den data, der er vigtig for dig visualiseres og gøres mere overskuelig. Du kan samle data fra dine forskellige kanaler og skabe et dashboard, som gør dig i stand til at træffe beslutninger ud fra de tal, du ser i dit dashboard. 

Facebook Meta Pixel

Facebook Meta Pixel

Du benytter dig højst sandsynlig af Facebook annoncering, men har du styr din Facebook tracking? Med tracking ved hjælp af Meta Pixel kan du tracke konverteringer og andre vigtige handlinger, dine besøgende gør, efter at have interageret med dine annoncer. Som med alt andet, er det blevet sværere at måle effekten af din Facebook annoncering, men med det rigtige tracking setup kan du spore mere præcist. Med mere data giver du Facebooks algoritmer bedre forudsætninger for at ramme de rigtige målgrupper.

Server Side Tracking - Spor 100% af salget

Som overskriften siger, kan du med et grundigt Server Side Tracking setup spore 100% af salget på din webshop. 

 

I en verden, hvor det bliver mere og mere vanskeligt at indsamle data om dine kunder på grund af større databeskyttelse, kommer vi ikke udenom Server Side Tracking. Engang kunne du stole på den data, du fik ind i Google Analytics, men GDPR-regler, adblockers, browsere, der ikke gemmer cookies osv. gør, at du ikke længere kan stole på den data - og det er langt fra alle konverteringer, der trackes. 

 

 

Hvad gør server side tracking? 

Flere og flere browsere blokerer cookies efter 7 dage. Det betyder, at det med client side tracking er umuligt at spore besøgende/kunder i mere end 7 dage efter, de har besøgt dit website.
Hvis en person klikker på din Google Ads annonce, men først konverterer 8 dage senere, får Google Ads altså ikke en del af kreditten for konverteringen.
Med Server Side Tracking er det muligt at spore efter de 7 dage, og du får dermed mere retvisende data om de besøgende og dine kampagner. 

 

Mange bruger også adblockers, hvilke forhindrer almindelige cookies i at blive sporet på din webshop.
Med Server Side Tracking sendes dataen dog til serveren i stedet for at blive gemt i browseren som ved client side tracking. 

 

Alt dette skyldes, at der med Server Side tracking gemmes et user-Id på hver bruger. Dette ID kan serveren genkende på tværs af alle kanaler og enheder, og derfor kan du let berige data på dine besøgende og sende info på dem - et stor fordel for din markedsføring.

 

Med Server Side Tracking er der altid mulighed for at optimere på dit setup, så du bliver i stand til at spore 100% af salget på din webshop. Server Side Tracking kan opsættes på alle dine kanaler, fx GA4, Facebook, Google Ads, TikTok, Snapchat, Active Campaign, Klaviyo, MailChimp, HubSpot og mange flere. 

 

Server Side Tracking kan desuden optimere hastigheden på din hjemmeside på en måde som client side tracking ikke kan, da du med server side tracking ikke skal indlæse alle de tracking scripts, du normalt bruger ved client side tracking.
Det er noget, der tilgodeses både hos Google, men også blandt dine brugere.  

 

 

Strider Server Side Tracking imod GDPR-lovgivningen?

Hvis din tracking opsættes korrekt, og dataen behandles rigtigt, strider Server Side Tracking ikke imod GDPR-loven.

 

Med Server Side Tracking er det udelukkende dit ansvar, som dataansvarlig, at den data, du indsamler, bliver behandlet efter lovgivningen.

 

Du skal desuden huske, at koble dit eksisterende cookiebanner sammen med din Server Side Tracking. Dermed vil serveren altid respektere det, kunderne har givet sin accept til.

 

Koster det noget at opsætte server side tracking?

Ja. Prisen for opsætning af Server Side Tracking afhænger dog af flere forskellige faktorer i forhold til, hvor kompleks din opsætning af Google Tag Manager er og mængden af data, der transmitteres over til din server.

Men selvom det har en pris, er det stadig vigtigt at tænke på de mange statistiske fordele, du får tilbage ved at bruge Server Side Tracking.

 

Priserne på Server Side Tracking går fra $0 og op til $200 om måneden.

 

Se mere om priserne her.

 

Vil du vide mere om Server Side Tracking og Server Side opsætning? Så få adgang til vores eksklusive videoplæg.

 

 

Få adgang til video og slides

Sådan får vi styr på dit data og din tracking

pære

Specialistviden

Vi er altid opdaterede på nyeste viden og muligheder inden for tracking og data, og vi har nogle af de dygtigste specialister i Danmark ansat.

tools

Opsætning

Vi står gerne for opsætningen af hele din tracking og tester, at det virker. Har du allerede et setup, tager vi også gerne et kig på det.

seo-1

Analyse

Har du allerede et tracking setup, analyserer og fejlfinder vi gerne og giver gode råd til, hvordan du udnytter og optimerer det bedst.

04

Optimering

Dit tracking setup kan altid udbygges og optimeres, så du får den bedst mulige data, og ud fra det kan du optimere dine marketingindsatser.

dashboard

Strategi

Vi rådgiver dig i, at få den helt rigtige tracking opsætning ift., hvad der passer til din forretning, dit behov og din strategi.

sync

Vedligehold

Der kommer hele tiden nye muligheder og nye regler til, som skal overholdes, og det hjælper vi dig gerne med.

Google Consent Mode lader dig tracke brugere anonymt

Det er ikke unormalt, at al omsætning og trafik i Google Analytics og Google Ads er faldet med helt op til 25% som følge af GDPR lovgivningen og respekten for cookies. Og derfor kan det være svært bl.a. at måle ROAS på dine annoncekampagner, som ikke tæller det fulde salg.

 

Heldigvis finder du hos MCB nogle af landets bedste Google Ads specialister og trackingspecialister, der kan hjælpe dig til mere korrekte tal med Google Consent Mode og Server Side Tracking.

Når du vil være sikker på, at du kan stole på alle de data, du får fra Google Analytics og Google Ads, bør du gøre brug af Server Side Tracking.

 

Her er der tale om den digitale verdens nyeste disciplin inden for tracking og dermed måden, hvorpå der opfanges data på events - helt uden at blive forstyrret af bl.a. Apples mange opdateringer, brugere af adblock og cookies.

 

Google Consent Mode bruger en ny API fra Google, der gør det lettere for websteder at måle konverteringer og trafik i Google Ads og Google Analytics. Derfor kan dit website stadig hente data fra annoncekampagner, overvåge konverteringer og måle webtrafik, selvom brugerne afviser din brug af cookies - selvfølgelig uden at krænke brugernes privatliv.

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.

Ofte stillede spørgsmål til tracking

Hvad er data og tracking, og hvorfor er det vigtigt?

Data og tracking henviser til processen med at indsamle og analysere data om brugeradfærd og interaktioner med digitale tjenester og platforme. Det er vigtige discipliner, fordi de giver virksomheder og organisationer mulighed for at forstå, hvordan brugerne interagerer med deres digitale tjenester, så de tilpasses målgruppernes behov.

Hvad kan tracking?

Tracking er helt afgørende, hvis du vil have succes med din markedsføring. Korrekt tracking kan gøre dig klogere på dine besøgende og dit website eller shop. Jo mere data du har fra din tracking, jo mere målrettet og præcis kan du blive med din markedsføring. Tracking kan fortælle dig mere om kunderejsen og fortælle, hvilke kampagner der skaber konverteringer. Tracking er ligeledes afgørende for, om du kan leve op til de regler der er i forhold til cookies og GDPR.

Hvad er server side tracking?

Kort sagt er server side tracking den nyeste måde hvorpå, der kan trackes og events bliver sporet. I stedet for, at cookies gemmes i brugerens browser, bliver dataen sendt via en ekstern server. Ved server side tracking bliver cookies lagt via et HTTP-response, som sker mellem browseren og den eksterne server. Med server side tracking bliver dataen mere præcis, da den nye type HTTP-cookie ikke bliver ramt af Adblockers, ITP eller ETP.

Hvad er forskellen mellem Server Side Tracking og client side tracking?

Server Side Tracking og client side tracking refererer begge til metoder til at indsamle data om brugeradfærd, men deres forskelle ligger i, hvor dataene behandles.

Client side tracking foregår på brugerens enhed (fx i browseren), mens Server Side Tracking foregår på serveren, hvor den digitale tjeneste er hostet.

Server Side Tracking kan være mere pålidelig og effektiv i forhold til at beskytte brugerens privatliv, men kan også være mere komplekst at implementere.

Hvad er Google Consent Mode?

Google Consent Mode er en ny API fra Google, som gør det muligt at tracke en bruger på din webshop eller website anonymt, hvis de siger “Nej tak” til cookies. Du vil altså kunne spore trafik og  konverteringer, men du vil ikke få personlige data om den besøgende og dermed ikke krænke deres privatliv. Ved hjælp af Pings - i stedet for cookies - registreres konverteringer, så du kan se dem i eksempelvis Google Analytics og Google Ads.

Hvad koster tracking?

Som sådan koster tracking i sig selv ikke noget, da størstedelen af værktøjerne, der bruges til det er gratis, men det koster selvfølgelig at få sat det op. Og hvad det koster at få sat op varierer rigtig meget og kommer an på dit udgangspunkt, samt hvor stort og avanceret setup du skal have. Der er nærmest ingen grænser for, hvor meget tracking du kan sætte op, men det kan kun betale sig, hvis du bruger det aktivt til at prioritere dine indsatser. Vil du i gang med server side tracking koster det et lille beløb at have adgang til den server, der bruges.

Vil du have landets bedste hjælp til tracking og indsamling af data?

Udfyld formularen, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

Lars Friis Hansen
Business Developer & Tracking Specialist