KONVERTERINGSOPTIMERING

Arbejdet med systematisk at forbedre procentdelen af besøgende, der foretager en ønsket handling, kaldes konverteringsoptimering. 

Ca. 63% af virksomhederne mangler en struktureret tilgang til Konverteringsoptimering (CRO).
I mellemtiden har 40% af marketingfolk en konverteringsfrekvens på mindre end 0,5%.

 

Kæmper du for at generere flere konverteringer på dit website eller shop?
Så skal du kraftigt overveje at arbejde med optimeringer.
Konverteringsoptimering kan hjælpe dig med at nå dine marketingmål og øge omsætningen i din forretning.

 

Hvad er optimering af konverteringsfrekvens helt nøjagtigt?
Hvordan kan det understøtte din SEO-indsats (search engine optimization)?
Ved du hvordan man beregner en konverteringsfrekvens?

 

Fortsæt med at læse for disse svar og meget mere!
Ved at lære mere om CRO kan du udvikle en strategi, der sætter din virksomhed op til succes. Derefter kan du forbedre dit investeringsafkast og vokse!

Hvad er konverterings­optimering?

Konverteringsoptimering handler om at imødekomme dine besøgendes forventninger og behov ved at præsentere dem for relevant information og indhold, så du giver dem de bedst tænkelige muligheder for at foretage en ønsket handling.

 

Derfor indeholder konverteringsoptimering en række forskellige elementer såsom visuelt design, brugeroplevelse, tekstforfatning, psykologi og customer journey mapping. Disse bruges ud fra en metodisk tilgang, hvor der testes forskellige varianter af samme indhold på websitet.

Splittest-Icon

Det er fordelsmæssigt at udregne den enkelte konverteringsrate, således der opbygges en forståelse for de handlinger, de besøgende foretager sig på dit website.
På den måde kan du identificere, hvad det er, der eventuelt forhindrer, at de besøgende foretager sig en bestemt handling.

 

Konverteringsraten udregnes ved at dividere antallet af gange, en besøgende har gennemført en tilsigtet handling med websites trafik. Det vil sige, at 100 køb foretaget af 5000 besøgende giver en konverteringsrate på 2%.

 

 

 

 

For at opnå en bedre forståelse for dette, er det muligt at gennemføre en lang række analyser. Disse kan du foretage databaseret fx via Google Analytics alene eller kombineret med en ‘hvorfor-analyse’, som inddrager spørgeskemaer, brugertests og tilfredshedsundersøgelser. Gennem analyse af data kan du få besvaret en lang række spørgsmål, der kan hjælpe dig med at give et indblik i, hvor du skal justere din indsats, for at få flere besøgende til at udføre den bestemte handling.

 

Du vil fx blive i stand til at få besvaret, hvilke kanaler de besøgende kommer fra, og hvor de lander, hvilke sider de interagerer mest med, hvor i købstragten de falder fra, hvorfor de valgte at besøge dit website eller en underside hertil, hvad den besøgende fandt appellerende på websitet, samt hvilke udfordringer den besøgende oplevede på dit website.

 

 

SE VORES SPLITTESTS LIGE HER

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med konverterings­optimering?

Det er vigtigt at arbejde med konverteringsoptimering, idet du således sikrer, at du ikke spilder en mængde tid og ressourcer på at inddrive besøgende, som i sidste ende ikke kan finde ‘købsknappen’.

I en sådan situation vil dit forarbejde ikke opnå det tilsigtede afkast af din markedsføring og pengene, som du har lagt heri.

 

Den helt åbenlyse grund til at arbejde med konverteringsoptimering er derfor at gøre en indsats for at øge din omsætning i forhold til den trafik, som i forvejen finder sted på dit website.

Selv en begrænset optimering kan skabe en afledt effekt på tværs af dine anvendte kanaler, hvorved afkastet af dit marketingbudget øges.


Ofte er det også en bedre investering og en mere omkostningseffektiv metode, end det gør sig gældende med brug af flere betalte annonceringer.

Hvordan kommer du i gang med konverterings­optimering?

Et godt udgangspunkt for at komme i gang med at optimere din konverteringsrate starter med dit website. Her kan du med fordel starte med at analysere og påbegynde en dialog med de besøgende.
På den måde vil du hurtigt få en indsigt i og kunne spotte, hvad der bør være dine fokuspunkter og dermed også udpege de områder, der kræver yderligere indsatser.

 

Der er en lang række områder, som ofte vil være relevante at teste og optimere. Her kan blandt andet steps i check-out flow, call-to-actions knapper, tekst, billeder og bannere, tilmeldingsformularer, website navigation og struktur samt produkt anbefalinger og visninger nævnes.

 

For at få et bedre overblik kan det være en fordel at opdele dine besøgende i to grupper, som hver får præsenteret forskellige versioner af dit website.
Ved at se på hvordan de interagerer med websitet, vil du være i stand til at udlede, hvilken version der driver flest til en given handling og dermed bidrager til en bedre konverteringsrate.

 

Når du har gennemgået dine opsamlede data, ved du, hvor og hvordan du skal gribe ind for at nå frem til den ønskede effekt.

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Sinnerup

DK-CAMP

Seneste blogindlæg

06. maj 2021

Sådan sælger du med dit content

Et salg foregår mellem almindelige mennesker - uanset om du sælger B2B eller B2C. Derfor trækker salgspsykologien lange tråde til socialpsykologien - altså den, der har lært os, at mennesket er et flokdyr. Når vi vil lykkes med at sælge gennem content, skal vi derfor forstå menneskets adfærd - og her kommer salgspsykologien ind i billedet.

29. april 2021

5 metoder til hurtig og let website-optimering

Mange mener, at det er både tids- og ressourcekrævende at optimere deres website - og det kan det også sagtens være!

Men heldigvis kan små ændringer, der er både hurtige og lette at lave give gode resultater og dermed højne din konverteringsrate.

Lyder det spændende? Så få herunder 5 metoder til hurtig og let website-optimering.

28. april 2021

Hvad er Growth-Driven Design?

Et website skal vedligeholdes. 

Men fordi det er både dyrt og tidskrævende, er det noget, der måske kun bliver gjort 1 gang om året - måske sjældnere.

Nikker du genkendende? Så bør du kende til teknikkerne bag Growth-Driven Design (GDD). Med dem er det nemlig både hurtigt, nemt og effektivt at opbygge og vedligeholde dit website. Og så kan det være en praktisk del af din inbound-strategi.

Se alle blogindlæg