DIGITAL MARKEDSFØRING

Vil du skabe mere værdi med marketing automation?

Har du også hørt om de mange fordele, der er ved at benytte sig af marketing automation, men har du svært ved at få et overblik over, hvad det kan bidrage med til dit website? Så er du ikke alene. Mange har nemlig svært ved at komme ordentligt i gang og benytte sig korrekt af metoden. Men lykkes det først, er vores erfaring, at din virksomhed vil opnå stor succes.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation kan beskrives som værende en kombinationen af software og en tilpasset strategi, hvis formål er at imødekomme dine forbrugere, uanset hvor de befinder sig på deres kunderejse. Det betyder, at du skal tage dine forbrugere i hånden, når de forsøger at interagere med dit website, således de føler sig imødekommet. Og opfordres til at foretage en hensigtsmæssig handling.

Når marketing automation gøres korrekt, er det en ‘lean mean lead machine’, der hovedsageligt tager udgangspunkt i fire punkter. Disse punkter er afhængige af hinanden, og derfor er det også vigtigt at give dem værdi og interesse.

For det første handler det om at trække noget trafik til dit website, herefter skal du omstrukturere den trafik til leads, hvilke efterfølgende kan gøres til kunder. Og til sidst handler det om at fastholde kunderne og dyrke relationen.

Vi hjælper bl.a. disse kunder:

Hvorfor skal du kende til marketing automation?

Der er flere grunde til, at det er en fordel for dig at kende til marketing automation.

For det første gør marketing automation, at du kan få mere værdi ud af dine eksisterende indsatser. Det kommer bl.a. til udtryk, når de besøgende konverteres til at være subscribers ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

For det andet giver flows dig mere luft i kalenderen, idet du har mulighed for at planlægge og automatisere dig uden om eventuelle pressede situationer såsom produktionen af ugentlige nyhedsbreve.

Og for det tredje udvikler dine automations din relation til dine allerede eksisterende kunder lige såvel, som de gør interesserede besøgende til engagerede og ikke mindst købende besøgende.

Hvordan kommer du i gang med marketing automation?

Når du skal i gang med at benytte dig af marketing automation, skal du igen tage udgangspunkt i de fire tidligere nævnte punkter.

Tiltræk trafik

Start med at trække trafik til dit website ved at tage udgangspunkt i kanaler såsom Google SERP, Ads, Facebook, Instagram osv. Her er formålet udelukkende at drive flere besøgende til dit website, hvorfor du med fordel kan tage forskellige strategier i brug.

Gør trafik til leads

Konverter dine besøgende til leads. Ofte foregår det enten onsite med services såsom Sleeknote, der gør det muligt at opsamle sign ups via dit eget website eller offsite med annonceformater såsom Facebook Lead Ads. Her er det tit muligt at få de besøgendes kontaktinfo ved at love en belønning som fx en e-bog, deltagelse i en konkurrence eller en rabatkode til den næste handel.

Gør leads til kunder

Indgå i en dialog med dit nye lead og konverter dem fra leads til kunder. Her har du behov for et email-marketing-system, som fx Active Campaign til at sende nyhedsbreve til dine besøgende. Du har nemlig mulighed for at opsætte automatiserede flows og triggers baseret på de besøgendes adfærd, og gøres det korrekt, vil de opleve dine henvendelser som værende personlige og i tråd med et interesseområde. Det øger dine chancer for at gøre et lead til en kunde.

Fasthold kunden og dyrk relationen

Begynd at udarbejde kampagner og flows baseret på de besøgendes adfærd og interesser, når du har sammenkoblet dit email-marketing-system og dit website. Du kan med fordel producere personlige flows via fx produktanbefalinger, guides baseret på køb og invitationer til events, så den besøgende bringes tættere på din virksomhed. Dette er metoder, der fremmer den besøgendes tillid til din virksomhed og øger chancerne for en anbefaling. På den måde vil den besøgende blive ambassadør for din virksomhed.

Vil du vide mere om marketing automation?

Kontakt Rasmus for en uforpligtende snak om dine muligheder. Han kan give dig kvalificeret og professionel sparring.

Kontakt Rasmus
image description
Rasmus Høegh Refstrup
Konsulent