VIL DU ØGE DIN OMSÆTNING MED SOCIALE MEDIER?

Vi er glade for sociale medier såsom Facebook og Instagram.

 

Og undersøgelser viser, at vi ikke tøver med at købe både varer og ydelser gennem dem, hvilket gør dem til oplagte annoncerings- og salgskanaler.

 

De seneste år er det organiske reach dog faldet voldsomt, og det betyder, at den betalte form for annoncering i stigende grad er blevet en vigtig faktor, når man skal nå ud til en bredere målgruppe.

 
 

Hvad er betalt annoncering på sociale medier?

Det er vigtigt at være synlig på de sociale medier. Og det er ekstra godt, hvis man laver opslag, der får ens følgere til at interagere med det - men det er ikke nok!


I dag er det nemlig kun ca. 2% af ens følgere, der ser et opslag organisk. Derfor anbefales det, at man betaler for annoncering, så man får udbredt sit budskab og vist sit opslag til flere personer.

 

Betalt annoncering omfatter forskellige annonceringsmuligheder, prisniveauer og målgrupper for hver platform. Og de består ofte af tekst, billeder, videoer eller en kombination af disse, som eksponeres i et news-feed til brugeren af det sociale medie.

 

Indholdet er svingende og ofte afhængig af både annoncetype og den målsætning, der vælges.
Nogle af de mest anvendte annonceringsformål omfatter at opbygge brand awareness, drive trafik til et website, generere leads, opnå app-installationer, fastholde brugere med remarketing og generelt skabe engagement til dit website eller dine posts.

 

Inden du påbegynder arbejdet med betalt annoncering, skal du finde ud af, hvad du gerne vil opnå med indsatsen, så du sikrer dig selv en effektiv respons.
Og her er det vigtigt, at du er opmærksom på, at dit valg af platform kan være forskelligt afhængig af, hvordan din overordnede målsætning lyder, og hvem din målgruppe er.

 

Typisk tages der udgangspunkt i tre platforme, når der fokuseres på betalt annoncering:

 

Facebook-annoncering

Facebook er det medie, flest danskere benytter sig af, og derfor har denne platform den
suverænt største brugerbase med flest muligheder for annoncering.

Den massive brug af facebook giver hård konkurrence om brugernes interesse blandt annoncører, og derfor er det
vigtigt at være skarp på din målsætning, før du påbegynder din første kampagne.

Og derfor bør du have gjort dig tanker om bl.a. forretningsmål, målgruppe,
budget og indhold, idet de ting gør din kampagne effektiv.

Det skyldes, at den nu er målrettet de mest relevante brugere,
som vil finde dine budskaber interessante.

Læs mere her

Instagram-annoncering

Når der er fokus på betalt annoncering, hænger Instagram uløseligt sammen med Facebook, hvorfor der er en række synergier, der her kan drages fordel af.

Det er fx muligt at opsætte din annonce via Facebook Business Manager og efterfølgende føre samme annonce over på Instagram.

Som udgangspunkt er det bedst at lave forskellige annoncesæt til hver platform på grund af den måde, brugerne konsumerer indholdet på.
Instagram er fx mere visuelt orienteret, end det gør sig gældende med Facebook.

Og så får du også de bedste resultater ved at tilpasse indholdet med billeder, videoer eller som 'story-annoncer'.

LinkedIn-annoncering

LinkedIn hænger ikke sammen med hverken Facebook eller Instagram og tilbyder helt andre annonceringsmuligheder.

Platformen er baseret på erhvervsmæssige relationer, og derfor er annoncerne mere fokuserede på interesse og demografi.

Det betyder, at det er muligt at målrette annoncer mod fx arbejdstitler, virksomhedsnavne, industrier og studieretninger.

Ydermere opretholdes der en professionel tone, mens der fokuseres på indhold af erhvervsmæssig karakter.

 

Hvorfor burde du udnytte betalt annoncering på sociale medier?

Primært anbefales det at anvende annoncering på sociale medier, da næsten alle holder sig opdaterede herpå. Som virksomhed giver det dig et enormt udstillingsvindue, hvor du kan promovere dit brand, dine produkter og dine services for en potentiel målgruppe.

 

Ydermere bør du overveje betalt annoncering via sociale medier, uanset hvilken industri du befinder dig i, idet du har mulighed for at drive relevant og segmenteret trafik til dit website lige såvel, som du får en værdifuld viden om din målgruppe og dennes online adfærd.

 

Derudover opbygger du med en aktiv tilstedeværelse på sociale medier troværdighed og relationer, hvilket giver dig mulighed for at sprede budskaber og nyheder.

Du skaber synergi med dine andre kanaler og tiltag og opbygger derfor generelt et højt afkast for dit marketingbudget, når du kan adressere hele salgstragten med forskellige budskaber.

 

Selvom der findes en række gode grunde til at igangsætte en indsats på de sociale medier, er der også nogle ting, du skal være opmærksom på.

 

For det første skal du sørge for at vælge den rigtige platform ift. din virksomhed og dine målsætninger.

 

For det andet skal du også tilpasse indholdet både platformen og målgruppen. Det er både tids- og ressourcekrævende.

 

Og så skal du holde fokus ved løbende at analysere og tilpasse dine annoncer lige såvel, som de skal passe med dit brand og din value proposition.

 

Konkurrencen på de sociale medier er hård, og derfor kræver indsatsen en investering, da de bedste resultater ofte først ses over en længere tidsperiode.

 

Vil du gerne i gang med betalt annoncering på sociale medier?

Vi sidder altid klar til en uforpligtende snak, og hvis du udfylder formularen - tager vi kontakt hurtigst muligt.

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Lampemesteren

LuxByJakobsen

Go-Bites

Seneste blogindlæg

21. oktober 2020

De 12 oftest stillede spørgsmål til Umbraco

Undrer du dig over noget ift. din Umbraco løsning? Så har vi her samlet de oftest stillede spørgsmål, der netop har med Umbraco CMS at gøre.

Se alle