Sociale medier

Vi er glade for sociale medier såsom Facebook og Instagram. Og undersøgelser viser, at vi ikke tøver med at købe både varer og ydelser gennem dem, hvilket gør dem til oplagte annoncerings- og salgskanaler.

Hvad er betalt annoncering på sociale medier?

Det er vigtigt at være synlig på de sociale medier. Og det er ekstra godt, hvis man laver opslag, der får ens følgere til at interagere med det - men det er ikke nok!


I dag er det nemlig kun ca. 2% af ens følgere, der ser et opslag organisk. Derfor anbefales det, at man betaler for annoncering, så man får udbredt sit budskab og vist sit opslag til flere personer.

 

Betalt annoncering omfatter forskellige annonceringsmuligheder, prisniveauer og målgrupper for hver platform. Og de består ofte af tekst, billeder, videoer eller en kombination af disse, som eksponeres i et news-feed til brugeren af det sociale medie.

 

Indholdet er svingende og ofte afhængig af både annoncetype og den målsætning, der vælges.
Nogle af de mest anvendte annonceringsformål omfatter at opbygge brand awareness, drive trafik til et website, generere leads, opnå app-installationer, fastholde brugere med remarketing og generelt skabe engagement til dit website eller dine posts.

 

Inden du påbegynder arbejdet med betalt annoncering, skal du finde ud af, hvad du gerne vil opnå med indsatsen, så du sikrer dig selv en effektiv respons.
Og her er det vigtigt, at du er opmærksom på, at dit valg af platform kan være forskelligt afhængig af, hvordan din overordnede målsætning lyder, og hvem din målgruppe er.

 

Typisk tages der udgangspunkt i tre platforme, når der fokuseres på betalt annoncering:

kontakt01_smal

Hvorfor burde du udnytte betalt annoncering på sociale medier?

Primært anbefales det at anvende annoncering på sociale medier, da næsten alle holder sig opdaterede herpå. Som virksomhed giver det dig et enormt udstillingsvindue, hvor du kan promovere dit brand, dine produkter og dine services for en potentiel målgruppe.

 

Ydermere bør du overveje betalt annoncering via sociale medier, uanset hvilken industri du befinder dig i, idet du har mulighed for at drive relevant og segmenteret trafik til dit website lige såvel, som du får en værdifuld viden om din målgruppe og dennes online adfærd.

 

Derudover opbygger du med en aktiv tilstedeværelse på sociale medier troværdighed og relationer, hvilket giver dig mulighed for at sprede budskaber og nyheder.

Du skaber synergi med dine andre kanaler og tiltag og opbygger derfor generelt et højt afkast for dit marketingbudget, når du kan adressere hele salgstragten med forskellige budskaber.

 

Selvom der findes en række gode grunde til at igangsætte en indsats på de sociale medier, er der også nogle ting, du skal være opmærksom på.

 

For det første skal du sørge for at vælge den rigtige platform ift. din virksomhed og dine målsætninger.

 

For det andet skal du også tilpasse indholdet både platformen og målgruppen. Det er både tids- og ressourcekrævende.

 

Og så skal du holde fokus ved løbende at analysere og tilpasse dine annoncer lige såvel, som de skal passe med dit brand og din value proposition.

 

Konkurrencen på de sociale medier er hård, og derfor kræver indsatsen en investering, da de bedste resultater ofte først ses over en længere tidsperiode.

pære

Ekspertviden

Hos MCB holder vi os konstant opdaterede inden for trends og tendenser ift. sociale medier. Derfor får du hos os altid den nyeste viden og dermed også den bedste rådgivning inden for området.

tools

Opsætning af konto

Vi hjælper dig med at få oprettet kontoer på de sociale medier, der passer til din forretning. På den måde sikres det, at du kommer godt fra start og dermed får et godt grundlag for at vækste online.

brugere

Målgruppe

Når du får os til at hjælpe dig med dine sociale medier, sørger vi for at lave et grundigt analysearbejde, så vi er sikre på, at vi fx rammer den korrekte målgruppe med de rigtige initiativer

monitor

Oprettelse

Vi sørger for at oprette dine annoncer ud fra dine ønsker og de målsætninger, du har for øje. Vi holder selvfølgelig også øje med, om der er behov for justeringer undervejs og hjælper dig med at måle på værdien

Derfor er sociale medier vigtige for din markedsføring

Der er mange grunde til at de sociale medier er gode kanaler for din markedsføring. Blandt andet fordi du kan udnytte dem, så de passer til lige præcis din forretning, de er billige, og de kan give en meget høj værdi.

 

Derudover øger du også meget hurtigt kendskabet til din virksomhed. En god regel er derfor, at hvis din målgruppe er på de sociale medier, så bør du også være det. Vælger du det fra, går du nemlig glip af en ideel mulighed for at komme i kontakt med potentielle kunder.

Og fordi det både er let og hurtigt at få en bred følgeskare - bl.a. ved at dine opslag bliver liket, delt eller kommenteret på, vil dine forholdsvis små indsatser hurtigt sprede sig som ringe i vand og dermed få stor opmærksomhed.

 

På medierne kan du samtidig reagere hurtigt, hvis der fx er spørgsmål til dine produkter - derfor er det også en god indgang til ekstra kundeservice. Med det sagt ligger de sociale medier op til kunderelationer via interaktion Og du inviterer andre til at gå i dialog med dig.

 

Når du er på de sociale medier, kan du også målrette alt din markedsføring. En stor del af verdens befolkning er på de sociale medier dagligt - eller endda flere gange dagligt, og derfor kan du ud fra oplysinger om bl.a. interesser, demografi eller andet hurtigt ramme plet med dine budskaber.

 

Hvis du gerne vil have flere besøgende på dit site, er de sociale medier også ideelle. Via dem kan du nemlig nemt drive trafik til dit site. De potentielle kunder har måske svært ved at finde dig, hvis ikke du gør opmærksom på dig selv på de sociale medier, og derfor kan du her ikke bare øge kendskabsgraden, men også sørge for flere steder at linke til dit site og dermed få flere besøgende.

Facebook-annoncering

Facebook er det medie, flest danskere benytter sig af, og derfor har denne platform den
suverænt største brugerbase med flest muligheder for annoncering.

Den massive brug af facebook giver hård konkurrence om brugernes interesse blandt annoncører, og derfor er det
vigtigt at være skarp på din målsætning, før du påbegynder din første kampagne.

Og derfor bør du have gjort dig tanker om bl.a. forretningsmål, målgruppe,
budget og indhold, idet de ting gør din kampagne effektiv.

Det skyldes, at den nu er målrettet de mest relevante brugere,
som vil finde dine budskaber interessante.

Instagram-annoncering

Når der er fokus på betalt annoncering, hænger Instagram uløseligt sammen med Facebook, hvorfor der er en række synergier, der her kan drages fordel af.

Det er fx muligt at opsætte din annonce via Facebook Business Manager og efterfølgende føre samme annonce over på Instagram.

Som udgangspunkt er det bedst at lave forskellige annoncesæt til hver platform på grund af den måde, brugerne konsumerer indholdet på.
Instagram er fx mere visuelt orienteret, end det gør sig gældende med Facebook.

Og så får du også de bedste resultater ved at tilpasse indholdet med billeder, videoer eller som 'story-annoncer'.

LinkedIn-annoncering

LinkedIn hænger ikke sammen med hverken Facebook eller Instagram og tilbyder helt andre annonceringsmuligheder.

Platformen er baseret på erhvervsmæssige relationer, og derfor er annoncerne mere fokuserede på interesse og demografi.

Det betyder, at det er muligt at målrette annoncer mod fx arbejdstitler, virksomhedsnavne, industrier og studieretninger.

Ydermere opretholdes der en professionel tone, mens der fokuseres på indhold af erhvervsmæssig karakter.

 

Pinterest-annoncering

Mere end 200 milliarder pins er gemt på Pinterest og kurven vokser kraftigt hver dag.

Men der er næsten ingen danske annoncører på pinterest og det kommer de få til gode! Næsten alle søgninger på Pinterest er uden brand, hvilket betyder, at brugerne på pinterest er meget åbne for nye ideer og produkter.

Så for dig som ejer et brand, skal du virkelig kigge i denne retning, da du ikke bliver begrænset på annoncekronerne af andre spillere på dit segment.

Men betyder det så at Pinterest kun er for brands og ikke almindelig e-commerce?
Nej, absolut ikke!

For faktisk viser en undersøgelse af Pinterest at hele 73 procent af brugerne på Pinterest ønsker mere brandet indhold og de får endnu større glæde ud af dette.

Så hvad venter du på?

5 trin til SoMe-annoncering

Det kan være svært at komme godt fra start med annoncering på de sociale medier. Dog er der især 5 trin, der kan gøre det lettere dig. De omfatter:

 

1. Vælg de rigtige sociale medier

Tænk her især på din målgruppe. Hvor er de? Der bør du også være. Det er derfor bedre at være de rigtige steder og her lægge en masse kræfter, frem for alle steder halvt.

 

2. Hav fokus på den gode oplevelse

Du skal altid have din målgruppe for øje. Hvad leder de efter? Det er helt sikkert ikke bare en ‘køb nu’-knap. Prøv dig derfor i stedet frem med den gode oplevelse bl.a. via videoer, gratis indhold osv.

 

3. Sæt dig mål

Sørg for at sætte dig nogle mål for, hvad du vil opnå med din annoncering - for hvordan ved du ellers, om det er gået godt? Vil du fx gerne have flere kunder, flere besøgende, højere konvertering eller…?

 

4. Kombiner med en SEO-strategi

Du bør altid sørge for at kombinere dine forskellige marketing-indsatser. For eksempel er SEO en vigtig kanal. Det kan nemlig sørge for, at intet af din organiske trafik går til spilde med bl.a. remarketing på de sociale medier. 

 

5. Gør brug af remarketing

Mange synes, at det er lidt irriterende - men det virker. Når du lader din marketing følge dine potentielle kunder, modner du dem til at foretage et køb, og du sørger for, at du altid ligger i top-of mind.

Vil du gerne i gang med betalt annoncering på sociale medier?

Vi sidder altid klar til en uforpligtende snak, og hvis du udfylder formularen - tager vi kontakt hurtigst muligt.

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)

VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER

Se alle cases

Luxoliving

Lampemesteren

LuxByJakobsen

Go-Bites

Seneste blogindlæg

06. oktober 2021

De 10 bedste Shopify apps

Med apps hos Shopify er der tale om de ekstra funktioner, du kan føje til din Shopify webshop - og det er altså de yderligere features og layout-muligheder, der ikke i forvejen er en del af dit valgte tema.

06. oktober 2021

De 10 bedste Shopify themes

Der findes 4500+ themes til Shopify og som Partner og én af fem Shopify Experts i Danmark har vi arbejdet med mere end 450 af disse.

Der findes mange gode themes, men desværre også nogle mindre gode.

30. september 2021

3 hurtige tips til dine Google Ads under Black Week

Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Årets nok travleste dag. Og for at det ikke skal være løgn, så er det ikke nok kun at fokusere på fredagen. Nu er det hele ugen - Black Week - hvor dine kunder er på jagt efter de gode tilbud.

Se alle blogindlæg