Hvilket socialt medie skal du vælge?

Vil du gerne have skudt gang i din online markedsføring?

Og vil du gerne i gang med at markedsføre dit brand via sociale medier?

Men er i tvivl om, hvordan du bærer dig ad?

 

Så er du måske efterhånden blevet lidt rundtosset i mængden af forskellige sociale medier. Der findes nemlig rigtig mange! 

Og der er uden tvivl kommet flere til i løbet af årene, hvilket selvfølgelig har den betydning, at dine potentielle kunder benytter sig af flere kanaler. Og det er ikke uden grund, for hvert social medie opfylder forskellige behov.

 

Er du interesseret? Så lad os starte fra begyndelsen...

Der var engang...

Engang var Facebook det medie, der havde det hele. Facebook var det ultimative og det The Big One, hvor personer frit berettigede deres venner og familier om, at de havde løbet en tur eller købt et nyt smart produkt.

 

Sådan er det ikke mere...

 

Denne del er nu forbeholdt Instagram, hvor brugerne flittigt viser billeder af deres liv - selvfølgelig på en flot og visuel måde. Det handler nemlig i høj grad om selviscenesættelse.


Engang skrev man også et opslag på Facebook, hvis man manglede et job. Nu bruges det professionelle medie, LinkedIn, til det. 

 

Så var der dengang, hvor man også skrev spontane opslag og gerne flere gange i løbet af dagen på Facebook. Det gør man heller ikke mere. Her har Snapchat nemlig taget over via billeder og videoer, der er forbeholdt vennerne.

 

Og så er der Pinterest - et uendeligt inspirationskatalog, hvor man kan lave private eller offentlige opslagstavler til det, man er interesseret i.

 

Og som om det ikke var nok, så kom TikTok flyvende ind som en storm, og nu er verden betaget. TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden fyldt til randen med en masse underholdende videoer, som især har trukket de helt unge til sig.

 

Men hvad så med Facebook?

Derfor virker Facebook stadig som platform

Sidder du nu og undrer dig over, om Facebook så overhovedet har en berettigelse i din markedsføring?

 

Så bare rolig!

 

Svaret er 'ja'.

 

Facebook er stadig (uden konkurrence) den bredeste kanal af alle sociale medier, og det er også det mest populære medie.


Selvom brugeradfærden har ændret sig fra at være offentlig til nu at være mere privat, så er danskerne stadig massivt til stede på kanalen. 

 

Fordelen for dig er derfor, at du let får fat på dine potentielle kunder her, bl.a. ved let og billigt at lave annoncer.


Mens de andre og nyere sociale medier er mere nicheprægede, er Facebook derfor stadig det sted, hvor du får alt-i-én. Og det har voldsomt potentiale, der kan skabe mindst lige så voldsomme resultater, uanset om du har fokus på at øge omsætningen, din branding eller antal kunder i butikken. 

 

Dog er der især én ting, du ikke må glemme!

 

Det, du i virkeligheden skal se som værende din fordel på Facebook, er, at din virksomhed har mulighed for at være til stede lige der, hvor dine kunder er. Og det er magt!

Hvad er dit formål?

Men...

 

Inden du springer hovedkulds ud i Facebooks univers, bør du som minimum overveje, hvad dit egentlige formål med din ageren på mediet er.

 

Har du fx et brand, som flest mulig bør kende til? Så bør du måske ikke indledningsvist fokuserer på konverteringer, men nok nærmere Brand Awareness.

 

You get the point...

 

Derefter bør du tænke på brugerne. Hvad får de ud af at følge dig? For når alt kommer til alt, så er brugerne på Facebook ikke på platformen for at shoppe, men derimod for at slappe af, blive underholdte, skrive med venner og familie, følge grupper, der interesserer dem og i det hele taget holde sig opdaterede.

 

Så når du overvejer, hvad du skal skrive til dem, er dit første punkt på listen at være inspirerende, at uddanne, at vejlede og at servicerer - og for Guds skyld ikke at kvæle dem med tilbud! 

Skal jeg gennemgå din Facebook-opsætning?

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)