Hvad koster Facebook annoncering?

Har du ledt på Google efter "Facebook annoncering pris" for at finde det gyldne tal, der fortæller dig præcis, hvad det koster at annoncere på Facebook?

 

Så er du ikke alene!

 

Vi bliver ofte spurgt “Hvad koster det at annoncere på Facebook?” Og vi forstår godt, at du er i tvivl.

 

Men... Vi må skuffe dig. Vi kender ikke svaret.

 

Svaret afhænger nemlig af, hvad du vil annoncere på Facebook, og hvordan du vil gøre det. Og målet for din annoncering har også indflydelse på prisen.

 

Derfor er det faktisk kun dig selv, der kan svare på spørgsmålet.

 

Nu forstår vi godt, hvis svaret ikke helt er, hvad du havde forventet, for du havde nok regnet med, at vi var lidt klogere end det, ikke? 

 

Sådan fungerer det bare ikke på Facebook.

 

De største fordele ved at annoncere på Facebook frem for traditionelle medier er, at du kan målrette din annoncering, du kan måle den for at se, om den virker, og derudover kan du bedre lede målgruppen videre fx til din hjemmeside.

 

Du afgør derfor selv prisen.

 

Når det så er sagt. Så koster det ikke mere, end hvad du har råd til at bruge. Start derfor gerne småt, og når måneden er omme, kan du evaluere din investering og se, om pengene har været det værd.

 

Det koster ikke noget at oprette en konto - det er først når du sender en annonce, at det koster penge.

2 ANNONCEVÆRKTØJER DU BØR KENDE

Facebook har to forskellige annonceværktøjer, som du bør kende til. 'Boost opslag' og 'Annonceadministrator'.

 

Hvis du er ny på Facebook, så er Boost-knappen guld værd. Og det er også den nemmeste måde at komme godt fra start på, idet du med Boost-funktionen altid får noget for dine penge. 

 

Mulighederne med Boost er dog meget begrænsede, derfor kan du nemt komme til at bruge funktionen uhensigtmæssigt.

 

GISP!

 

Så vil du gerne være lidt mere sikker på, at dine penge rammer plet? Så bør du bruge 'Annonceadministrator'.

 

Dette værktøj giver dig langt flere muligheder for at nå et bestemt antal brugere og en en bestemt type menneske.

 

Oprettelserne af annoncerne er mere besværlige, end det gør sig gældende ved Boost, men du vil få langt større kontrol. Hvorom alting er, er oprettelsen meget intuitiv, og Facebook skal nok følge dig gennem alle trinene og dermed også de forskellige slags annoncemuligheder. 

 

Under oprettelse af din annonce indstiller du de parametre, som auktionen skal bruge for at levere din annonce. Herunder dit budget.

Du indstiller det beløb, du dagligt vil bruge eller  i løbet af hele kampagnens levetid. Du kan til enhver tid ændre prisen.

Dernæst skal du vælge, hvem dit publikum er. Her kan du vælge mellem demografi, alder, køn og by, ting, der forbinder mennesker såsom interesser eller tidligere handlinger og meget andet.

Slutteligt bestemmer du, hvordan din annonce skal se ud, hvad end det er tekst, billeder eller videoer, der skal være i fokus for at fange din målgruppes opmærksomhed.

 

Kort fortalt...

 

Boost-knappen gør det nemt og hurtigt for dig. Annonce administratoren giver dig den totale kontrol.

 

Så hvad vælger du?

 

 

 

Man er nødt til at bruge penge for at tjene penge. Men vi bruger ikke flere, end du har råd til.

 

Når alt kommer til alt, er det afkastet, der er det vigtigste for din forretning.

Rikke, Facebook Specialist hos MCB

Facebooks udregning af pris

Tilbage til prisen...

 

Når du har oprettet din annonce, bliver den sendt til Facebooks auktion. Her vurderer Facebook annoncens relevans overfor modtagerne, vurderet ud var en masse variabler herunder dit bud og selve annoncen.

 

Auktionen bestemmer, hvilke annoncer der skal vises til hvilke personer. Det sker på baggrund af de oplysningerne, du giver ved oprettelsen af annoncen, der viser, hvilke brugere der er mest tilbøjelige til at være interesseret i den.

Igen er det her vigtigt at pointere, at det udelukkende er til den pris, du byder på eller laverer - det bliver ikke dyrere.

 

Derfor kender du altid prisen, før du trykker på 'go'.

 

Du bliver aldrig snydt af Facebook!

Skal jeg hjælpe dig med at tjene penge på annoncering?

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)