Sådan kommer du i gang med Facebook målgrupper

En af de største fordele ved Facebook-annoncering er evnen til at identificere og målrette et meget specifikt publikum. Mulighederne er mange, og der kommer hele tiden nye funktioner til, som kan forbedre din virksomheds evne til at nå ud til den ønskede målgruppe.

Facebook har store mængder af data og kan derfor lave et hav af forskellige målgrupper, når du skal oprette dine kampagner. Du kan nemlig vælge en målgruppe baseret på et stor udvalg af parametre. Og det er både virkelig fedt, men kan også virke uoverskueligt, for hvor skal du starte? 

 

Lad os starte fra toppen!


Overordnet har du 3 måder, du kan udforme en målgruppe til din annonce på: 

 

  • Brugerdefineret målgruppe
  • Kopimålgruppe (Lookalike Audience)
  • Demografi (lokation, alder, køn, interesser, sprog)

Brugerdefineret målgruppe

Når du laver en brugerdefineret målgruppe, opretter du selv (altså helt manuelt) en målgruppe, som du kan gemme og bruge igen senere. 

 

Når du skal oprette din brugerdefinerede målgruppe, får du 11 kilder, som du kan basere din målgruppe på.

 

Lad os tage et eksempel. 

 

Kilden “Website”  er baseret på de personer, som har besøgt dit website med udgangspunkt i Facebook Pixel. 

 

Se de 11 kilder i videoen herunder.

 

Brugerdefineret målgruppe_video

 

Kopimålgruppe (Lookalike audience)

En kopimålgruppe gør det muligt at målrette annoncer mod personer, som minder om en brugerdefineret målgruppe, du allerede har oprettet. På den måde kan du nå ud til flere relevante personer, når du bruger en kopimålgruppe.

 

Det er smart!

 

Du vælger størrelsen på målgruppen ved at bestemme, hvor meget kopimålgruppen må afvige fra den brugerdefinerede målgruppe. Jo højere procent, jo større bliver målgruppen, og den kan således også indeholde personer, som afviger mere fra personerne i din brugerdefinerede målgruppe.

 

Har du stor succes med en af dine målgrupper, kan du med fordel oprette en kopimålgruppe på den for at se, om du kan få samme succes med din kopimålgruppe. 

 

Kopimålgruppe

 

 

 

 

 

New call-to-action

Hvilke målgrupper skal jeg oprette?

Vi siger det lige ud.

Vi ved det ikke...

 

Der er aldrig en facitliste for, hvordan, hvor mange eller hvilke målgrupper du skal bruge for at få succes, men hos MCB Marketing har vi alligevel nogle målgrupper, som du aldrig går helt galt i byen med.

 

Du bør fx starte med at fokusere på dine fans, besøgende samt købende kunder, da disse er mest tilbøjelig til at konvertere. Med målgrupper indenfor disse 3 kategorier, kan du komme godt fra start.

 

Fans

 

Fans er de personer, som synes godt om din sider eller har interageret med dem. Dine målgrupper for fans kan derfor være “Instagram: Interageret med profil - 90 dage “, som dækker over alle, der har interageret med din Instagramprofil de sidste 90 dage.

Du kan med fordel lave målgruppen, så den strækker sig over 30, 90, 180 og 365 dage. Det samme kan du gøre for din Facebook side. 

 

 

Målgruppe-oversigt

 


Besøgende på dit site

 

Det er en god idé at oprette målgrupper for de besøgende på dit website, da disse personer har en grad af interesse i din virksomhed eller dit produkt.

 

Du kan oprette målgrupper for alle besøgende på dit site med inddeling på 30, 90, og 180 dage. Disse kan du bruge til en bred vifte af forskellige kampagner som fx fokus på nyheder, særlige tilbud mm.

 

 

Målgruppe-oversigt-besøgende-på-site

 

 

Vil du blive mere specifik?


Det er intet problem - næsten alt er muligt, når det kommer til Facebooks målgrupper. 

 

Måske ønsker du at annoncere et godt tilbud på din produktkategori 'Håndbold'? Du kan derfor oprette en målgruppe, som indeholder de personer, der har besøgt en bestemt side og/eller en særlig produktkategori som fx din varegruppe med produkter til håndbold.

 

Bruger du denne målgruppe til din annonce med tilbud på varer til håndbold, er sandsynligheden for et køb derfor ekstremt høj!

 

 

Smart ikke?

 


Købende kunder

 

Kunder, der allerede har købt i din boks, vil være tilbøjelige til at købe igen, og derfor bør du også oprette en målgruppe for dem. Disse målgrupper kan du bruge, hvis du ønsker at annoncere med indhold, som styrker din kundes efterkøbsoplevelse. Det kan fx være, du vil annoncere med et blogindlæg eller en guide, som fortæller dine kunder, hvordan de kan få mere ud af dit produkt eller din løsning. 

 


Målgruppe-oversigt-purchase

 

 

Og så lige en kedelig, men vigtig pointe, når du skal lave dine målgrupper... Gaaab...

Navnet på din målgruppe

Det virker måske ikke så vigtigt, men for din egen skyld, så er det en god idé at give din målgruppe et navn, der giver mening! 

 

Et godt navn til din målgruppe fortæller, hvad målgruppen består af. Undgå for alt i verden at kalde dem noget intetsigende som; 'Målgruppe 1' eller 'Primær målgruppe'. 

 

For kan du huske, hvad de dækker over om 2 år?

 

Med tiden vil du få oprettet flere og flere målgrupper, og du vil umuligt kunne holde styr på dem, hvis ikke de har et navn, der er mere beskrivende. Du behøver ikke skrive ALT om målgruppen i navnet, men medtag de vigtigste informationer - så er du godt på vej. 

Ekskludering af målgrupper

Ja, hvornår bruger man så ekskludering af målgrupper? Du tænker måske også, hvorfor man overhovedet vælger at ekskludere nogen fra sin målgruppe.

 

Og måske er det fordi, du er er fra den gamle skole.

 

For før skød man nemlig med spredehagl.

Nu rammer du plet!

 

Derfor er 'ekskludering' et vigtigt og genialt værktøj, når du bruger dine målgrupper.

 

 

“ Ekskludering er en overset del af arbejdet med målgrupper, og det er et godt værktøj til at gøre din målgruppe endnu skarpere ”

 

Rikke Nielsen, Facebook ekspert hos MCB



Lad os tage et eksempel.. 


Din virksomhed sælger modetøj til kvinder, og du ønsker at lave en annonce, som promoverer dit gode tilbud, så du kan lokke nye kunder til at handle hos dig. Du har valgt din målgruppe, som er “DK - Kvinder 25-45 år med relevante interesser”. Men du ønsker kun, at tilbuddet skal vises til de personer i målgruppen, som ikke allerede kender din webshop.

 

Det er her, ekskludering af målgrupper kommer ind i billedet. Nu kan du vælge fx at ekskludere “Besøgende på site - 180 dage” og måske også dem, som har interageret med dine profiler på sociale medier. 

 

På den måde kan ekskludering af målgrupper sørge for, at det kun er personer i din målgruppe, som ikke allerede kender dig, der får vist din annonce. 

 

Og det er selvfølgelig bare én af de mange måder at bruge ekskludering af målgrupper på.

 

Så prøv dig frem!

Få hjælp til dine målgrupper på Facebook

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)