Bliv klog på Facebooks 6 annonceformater og fang opmærksomheden

Din virksomhed er ikke alene om kampen for din målgruppes opmærksomhed. Så hvordan kan du lave annoncer, som skiller sig ud fra mængden og få målgruppens opmærksomhed?

Kreativitet er nødvendigt, hvis du skal få personer til at stoppe med at scrolle og kigge på netop DIN annonce.
Heldigvis har facebook et væld af muligheder og funktioner til at tilpasse annonceformatet, så du kan fange din målgruppes opmærksomhed.

 

Lad os se på dem...

Typer af facebook annonceformater

Udvalget af annonceformater afhænger af målsætningen for din annonce. Målsætningen kan desuden også have indflydelse på, hvor dine annoncer vises (Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network).

 

  • Enkelt billede
  • Video
  • Diasshow
  • Karrusel
  • Samling (kun til mobil)
  • Lynoplevelse (kun til mobil)

Billede og video

Du kan naturligvis bruge billeder og video på dine annoncer, men prøv at finde kreativiteten frem, når du anvender billeder og video. Brug af GIFs er en sjov og nem måde at skabe opmærksomhed og fange målgruppens interesse på.

 

Og så vinder de sjove GIFs kraftigt ind for tiden. 

 

 

Særligt for billeder

Bruger du et billede til din annonce, kan det være fristende at tilføje tekst. Det må du også gerne, og lidt tekst på billedet kan være med til at understrege et budskab eller skabe opmærksomhed.

 

Dog skal du være opmærksom på, at billeder med over 20% tekst er mindre effektive. Facebook kontrollerer mængden af billedetekst, og overstiger du de 20%, vil din annonce blive anset som værende af lav kvalitet. 

 

GISP!

 

Vil du bruge tekst på dit billede? Så tjek mængden af tekst med dette værktøj. 

 

Facebook tekstoverlejringsværktøj

 

 

Særligt for video

Bruger du videomateriale til din annonce, så vær opmærksom på, at annoncer under 15 sekunder har den bedste effekt i Nyheder, mens annoncer i historier bør holde sig under 10 sekunder.

Diasshow

Et diasshow er en sammensætning af billeder eller videoer, som du kan kombinere med tekst og logo. Du kan bruge lige fra 3-10 billeder eller én video, og facebook har desuden skabeloner, som du kan anvende helt gratis!


Du kan fx bruge diasshows til at vise dit produkt i flere varianter, fra forskellige vinkler eller i forskellige brugssituationer. Et diasshow bruger mindre data end videoannoncer, og de kan derfor også vises til personer med langsom internetforbindelse.

 

Diasshows kører i loop og starter desuden automatisk, så du har nemmere ved at fange målgruppens opmærksomhed. 

 

Facebook diasshow og skabeloner

 

 

 

New call-to-action

Karrusel

Med karrusselformatet kan du vise op til 10 billeder eller videoer i én samlet annonce med individuelle links.

 

Din målgruppe kan herefter scrolle gennem de forskellige billeder eller videoer, også kaldet karruselkort. 

Karusselformatet er også fantastisk, hvis du har et katalog tilknyttet din konto. Det kan nemlig automatisk hente produkter fra et bestemt produktsæt fra dit katalog og tilføje navn, pris mm. til produkterne.

 

Karruselformatet er utrolig alsidigt og kan bruges af alle typer virksomheder. 

 

Her er lidt inspiration til, hvordan du kan bruge karruselannoncer:

 

  • Du kan vise flere produkter, som fører til forskellige landingssider. Det giver dine kunder flere valgmuligheder og kan øge chancerne for kliks

 

  • Du kan  fortælle en historie. Brug dine billeder og videoer i en bestemt rækkefølge for at skabe en fortælling om dit produkt eller brand

 

  • Fremhæv funktionerne ved dit produkt, demonstrér brugssituationer eller vis vigtige detaljer, så kunderne får flere oplysninger om dit produkt

 

  • Lav en step-by-step, hvor du viser, hvordan et produkt anvendes, eller hvordan din virksomheds service fungerer

 

  • Fordel ét stort billede ud på dine karruselkort, så du opfordre målgruppen til at swipe for at få hele oplevelsen

 

Standard_Karrusel_video

 

Lynoplevelse

Lynoplevelser er et af de nyeste skud på stammen af annonceformater.

 

En lynoplevelse vises i fuld skærm og aktiveres, når en person trykker på din annonce. Lynoplevelser er dog kun tilgængelige for de personer i din målgruppe, som interagerer med din annonce på en mobilenhed.

 

Lynoplevelser er fantastiske til at fange din målgruppes opmærksom og lade dem interagere med din annonce. De indlæses med det samme og kan bruges i kombination med billede, video, karrusel, diasshow og samlinger.

 

Du kan oprette en brugerdefineret lynoplevelse, vælge en tidligere oprettet lynoplevelse eller vælge mellem forskellige skabeloner, alt efter din målsætning for annoncen og om din annoncekonto har et katalog tilknyttet. 

 

En lynoplevelse kan indeholde videoer, karuseller, formularer og billeder med taggede produkter.


Du kan desuden tilpasse din lynoplevelse med beskrivende tekst, knapper og links for at få din målgruppe til at foretage en handling. Ønsker du mere indhold i en lynoplevelse, kan du også tilknytte 2 eller flere, så målgruppen kan udforske dine produkter i længere tid.

 

 

 

RecordIt-5E92CBC5-5733-446B-B28F-A90A04E3A510

 

Samling

Samlingsformatet er et nyt annonceformat til mobilvisning, som består af et stort billede, video eller diasshow foroven og 4 små produktbilleder under. Interagerer en person med annoncen, åbnes den som en Lynoplevelse. 

 

Eksempel på Facebooks annonceformat samling

Med samlingsformatet kan dine kunder udforske og købe produkter via mobilen på en mere visuel og fængende måde. 

 

 

Samlingsformatet er fedt fordi: 

 

  • Det giver dig mulighed for at engagere din målgruppe på en sjov og nem måde

 

  • Det giver din målgruppe en gnidningsfri shoppingoplevelse på mobilen uden, at forlade Facebook

 

  • Det giver dig mulighed for at få interesserede kunder til at fortsætte købet på dit website

 

  • Det er perfekt til at vise en video eller et billede sammen med dit produkt eller tjeneste, som fanger målgruppens opmærksom og lader dem interagere med din virksomhed 

Flere muligheder for tilpasning

Som sagt afhænger udvalget af annonceformaterne af flere faktorer, men du har også mulighed for at tilpasse dine annoncer endnu mere. 

 

Så spids ører nu!

 

Edit Creative

 

I 'Edit Creative' kan du beskære billedet, tilføje en ramme eller tilføje katalogoplysninger. Særligt de to sidste funktioner er relevante, når du ønsker at tilpasse din annonce yderligere og fange målgruppens opmærksomhed. 

Eksempel på ramme i karrusel

 

Har du et katalog tilknyttet din kampagne, får du funktionen 'Edit Creative', når du vælger  'Enkelt billede eller video' eller 'Karrusel'. 

 

Tilføjer du en ramme, er det som et 'Overlay' på dine billeder fra kataloget. Fx hvis du ønsker at lave en ramme af flag, fordi I har et godt fødselsdagstilbud, er det her, du gør det.

 

En ramme kan skabe ekstra opmærksomhed til din annonce og kan tilføje ekstra information til dine billeder. Du skal dog selv udforme det indhold, du ønsker, rammen skal bestå af. 

 

Vil du have prisen til at fremgå på dine billeder, kan du tilføje katalogoplysninger. Du kan vælge mellem forskellige former, farver, skrifttyper og placering på billedet. Du kan få produktets pris, tilbud i procent og 'Gratis fragt' markeret på billedet. 

 

 

 

 

Intro- og profilkort

 

Har du igen et katalog tilknyttet, og arbejder du med annonceformatet 'Karrusel', kan du tilføje ekstra karruselkort til din annonce. Produkterne i din karrusel er automatisk udvalgte produkter baseret på dit valgte produktsæt. 

YUMMII_introkort_profilkort_video

 

Tilføjer du et introkort til din karrusel, får du et ekstra karruselkort først. Kortet kan tilpasses, så du selv kan vælge det første, der skal vises i din karrusel.

 

Det kan fx være et fedt billede, som passer til dit produktsæt eller en inspirerende video, der giver din målgruppe lyst til at interagere med annoncen. 

 

Tilføjer du derimod et profilkort, får du et ekstra karruselkort til sidst i din karrusel. Kortet viser din Facebook sides profilbillede, og du kan tilpasse linket, så det fører til den side, du ønsker fx dit website. 

 

OBS: Intro- og profilkort kræver en dynamisk udfyldning af karrusellen baseret på dit produktsæt. Vil du udfylde billeder, video og links manuelt, kan du ikke tilføje intro- og profilkort til din karrusel. 

 

 

 

Brug dine Instagram Stories som annonceindhold

 

Som noget nyt kan du nu bruge tidligere offentliggjorte stories fra Instagram som indhold i dine annoncer. 

 

Skærmbillede 2020-10-01 kl. 15.01.30

Hvorfor er det fedt?

 

Det er fedt fordi du kan genbruge de fede stories som din målgruppe elskede og som du fik god respons på.

 

Derudover kan du  samtidig spare tid ved ikke at skulle producere nyt indhold til dine annoncer. 

 

Og det er vel en win-win situation!

 

Dog skal du lige være opmærksom på, at dine annoncer risikerer at blive afvist, hvis dine stories indeholder emojis, GIF's og klistermærker - da Facebook ikke ser dette som originalt indhold. 

 

Desuden kan du kun oprette annoncer med udgangspunkt i én Instagram Story. Du kan derfor f.eks. IKKE bruge karruselformatet og bruge flere stories på hvert karruselkort. 

 

 

 

Placeringer og billedformater

 

Efterhåndenm som alt udvikler sig, er der kommet Stories på Instagram og Facebook, som stiller nye krav til dine billed- og videoformater, samt hvor du skal placere din annonce.

 

Hvordan skal man så forholde sig til de mange placeringer på Facebook?

 

Du kan sagtens vælge at vise din annonce på alle placeringer (Nyheder, Stories, Messenger, Marketplace mm.), for Facebook frasorterer selv de placeringer, hvor din annonce ikke vises optimalt. 

 

Dog bør du tænke over, hvor din målgruppe befinder sig, og hvilken data om deres adfærd du har til rådighed. Performer dine annoncer bedst i Nyheder, eller måske får du flest kliks fra de annoncer, som vises i stories? 

 

Ud fra denne viden bør du tilpasse dit indhold, så det matcher din målgruppes adfærd og præferencer. Så tilpas dine billeder og videoer et lodret storie-format, hvis det er her, din målgruppe interagerer med dine annoncer. 

Eksempel på Facebooks funktion anbefalet billedeformat

 

Det lyder besværligt, men det er det faktisk ikke.

 

Facebook har gjort det nemt for dig at tilpasse dine billeder de forskellige formater. Når du skal vælge, hvilket billede du vil bruge, kan du aktivere 'Anbefalet billedformat', Så facebook tilpasser dit billede de forskellige placeringer, og du kan endda udskifte billederne og beskære dem. 

 

 

Nemt, ikke? 

Mangler du hjælp?

Rikke Nielsen
Digital Marketingskonsulent (Barsel)