FOKUS:
Cloud
B2C
UX
Marketing

Når én opdatering fører til flere gode ideer

Søvn & Comfort er Vestjyllands største specialbutik med alt til den gode søvn. Særligt er fokus på senge i den bedste kvalitet, hvorfor du finder et bredt udvalg af både elevationssenge, kontinentalsenge og boksmadrasser fra populære brands som Wonderland, Vispring og Hästens. 

"Vi har fået opdateret vores e-mail flows i samarbejde med Louise og Annemette fra MCB. Samarbejdet har været super godt. Det har været nemt mærke, at vi har arbejdet sammen med kompetente folk.

 

Igennem hele processen er Louise og Annemette kommet med gode råd og vejledning til, hvad der er godt at gøre i forbindelse med e-mail automations. Dialogen har hele vejen igennem været god, og vi har virkelig følt, at vores ønsker og behov er blevet indfriet.

 

Vi er så glade for resultatet. Vores e-mail flows er blevet så flotte."

 

MIA HAAREGAARD NYBY, WEBANSVARLIG HOS SØVN & COMFORT

Det er vigtigt, at vi tilgodeser ikke bare vores søvn, men den gode søvn. Det er den, der giver os energi til hverdagen, og den sørger for, at vi har motivation til at gribe alt det, som livet byder på. Vi bruger flere timer dagligt i vores seng, og et sted, hvor vi ikke bør gå på kompromis, er derfor i soveværelset, hvor miljøet skal indgyde til ro og afslapning. 

 

Siden 1994 har det derfor været Søvn & Comfort’s fornemmeste opgave at finde den seng, der passer til dig - og fordi at ikke to mennesker er ens, kræver det den rette ekspertise. Den kommer bl.a. til udtryk gennem en høj grad af service i den fysiske butik i Holstebro, men også online.
Med årene er Søvn & Comfort’s webshop nemlig kommet til.

 

Her tilbydes samme brede udvalg som i den fysiske butik og for at sikre korrekt vejledning og information til ikke bare kunder, men også potentielle kunder, har Søvn & Comfort opbygget en aktiv og loyal liste af nyhedsbrevsmodtagere i e-mail marketing systemet, ActiveCampaign.

Et nyt design med stor forståelse for brandet

For at følge med den online udvikling valgte Søvn & Comfort i 2022, at det var tid til en opdaterting af deres webshop. Og fordi Søvn & Comfort i mange år haft webshop på MCB’s e-commerce platform, .Cloud, var det selvfølgelig også MCB, der fik æren af at varetage denne opgave. 

 

Webshoppen fik et helt nyt og mere friskt design, som lever op til de nuværende standarder inden for bl.a. UX. Især farvevalget og produktvisningerne har gennemgået en stor og positiv forandring.

Og det endelige resultat taler sit tydelige sprog om det gode samarbejde, der i årevis har været mellem Søvn & Comfort og MCB.

 

Én ting er dog at give webshoppen et nyt udtryk. Når man som Søvn & Comfort også ligger en stor dyd i at udsende spændende og flotte nyhedsbreve til en bred skare af interesserede modtagere, var det selvfølgelig også nødvendigt med en opdatering af hele looket i e-mails og automations. Det nye webshop design skulle derfor konverteres til et bredt udvalg af e-mails i automations lige såvel som til den daværende template. 

Og også denne opgave blev udført som en samarbejde mellem Søvn & Comfort og MCB.

 

Søvn & Comfort har derfor nu et moderne udtryk på tværs af alle de anvendte platforme. Og det skaber en god forståelse for brandet og identiteten. Samhørigheden gør det desuden lettere at huske brandet.

 

Men som vi alle ved, så kan én opgave hurtigt gribe om sig. Og det var lige præcis det, der skete i dette tilfælde. 

 

Da der blev dykket ned i den daværende opsætning i ActiveCampaign, stod det nemlig klart, at der nu var nogle nye og mere effektive metoder, som Søvn & Comfort burde benytte sig af ift. e-mail markedsføring. Og Søvn & Comfort havde også selv fået yderligere blod på tanden, hvorfor der hurtigt efter blev planlagt opsætning af flere automations - flere af disse blev funderet kraftigt i data fra webshoppen.

Tiden er ingen begrænsning for gode resultater

Selvom de nye automations i skrivende stund (januar 2023) kun har kørt i ganske få måneder, er det allerede nu muligt at udlede gode resultater.

 

Som et led i opdateringen af hele e-mail setuppet fik Søvn & Comfort opsat en række forskellige flows.

 

Herunder et Fødselsdagsflow, et Loyalitetsflow, et Gen-aktiveringsflow samt flere data-flows baseret på site tracking og event tracking, der trigges af forskellige former for købsdata med ønsker om bl.a. mersalg og gensalg.

 

Særligt Fødselsdagsflowet er dog værd at fremhæve, idet det til alle tider har en god effekt.
Og lad os bare indrømme det - uanset hvor gamle vi bliver, så vil vil altid gerne forkæles på vores fødselsdag. Og det er lige præcis det, der sker i denne automation. Efter at have udfyldt sin fødselsdato i en formular, gemmes data indtil datoen for fødselsdagen rammes, og en e-mail trigges. I denne er en fødselsdagsgave.

 

Selvom det kun er 3 måneder siden, at denne automation blev sat live, har 11% af Søvn &Comfort’s nyhedsbrevsmodtagere allerede udfyldt formularen, og flere fødselsdagsgaver er blevet sendt ud. Og indtil videre opleves en gennemsnitlig ordreværdi på 1.150,00 kr. ved brug af rabatkoden.

 

Loyalitetsflowet har til hensigt at forkæle de modtagere, der gentagne gange handler hos Søvn & Comfort med tanke på, at vi er alt for gode til at overse tilbagevendende og loyale kunder og i stedet have fokus på nysalg. Dette er en tendens, som denne automation forsøger at gøre op med samtidig med, at de forskellige e-mails også opfordrer til at foretage endnu et køb.

Og selvom vi i dag ikke længere snakker åbningsrater som for bare kort tid siden (grundet iOS15), oplever vi alligevel, at denne ligger på svimlende 80%, mens klikraten ligger på omkring 14%. 

 

Det er tal, der fortæller, hvor vigtigt det er at have ikke bare det rigtige setup, men også den data, der gør det muligt at segmentere på sine udsendelser. At skyde med spredehagl har nemlig ikke virket længe, og faktisk er der flere af os modtagere, der i dag forventer, at de nyhedsbreve, vi modtager, er personaliserede ift. vores interesseområder, behov og adfærd.

Louise Færk
E-mail Marketing Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.