FORSTÅ SERVER-SIDE TRACKING PÅ 2 MINUTTER

Der var engang, hvor det var muligt, at du med Google Analytics kunne stole på de tal, du fik. Det er nu muligt igen, da du ved hjælp af server-side tracking ikke kun kan stole bedre på den data du får, men i fremtiden vil du også kunne optimere bedre på dine annoncer og muligheden for at sikre sig et bedre afkast på marketing arbejdet åbner sig.

Lad os starte med at få klargjort: Hvad er server-side tracking? Kort fortalt er det den digitale verdens nyeste disciplin for, hvordan der kan trackes, og måden hvorpå events bliver tracket er væsentligt forbedret.

 

I arbejdet med marketing støder mange ind i udfordringer, og mon ikke der kun kommer flere af disse til, som indtil videre (blandt andet) tæller:

 

  • Apples mange opdateringer, som gør det svært at spore, hvordan brugere opfører sig grundet den automatiske blokering af tredjeparts cookies.
  • Det stigende antal brugere af Adblock, som automatisk forhindrer den almene cookie på hjemmesider.

Selv Google Chrome, som er den mest udbredte browser i verden og står for halvdelen af hjemmesidetrafikken, har planer om at stoppe sporringen af cookies inden 2023.

 

Men hvad er fordelene ved server-side tracking? Strider det imod GDPR? Koster det noget, og hvordan kommer du igang? Du får svarene herunder.

Fordelene ved server-side tracking

chart

Undgå at cookies slettes efter 7 dage på Safari

Tilbage i 2017 begyndte Safari at blokere tredjepart cookies. Med server-side tracking bliver det igen muligt at spore data herfra.

Tilmeldingsfrist

Undgå Adblockere

Adblock forhindrer de almindelige cookies i at blive sporet på dit website, hvis du bruger den almindelige cookie. Med server-side tracking bliver det dog muligt at få data igen på trods af det stigende brug af AdBlockers.

levering

Berig dine data

Med server-side tracking får du muligheden for selv at bestemme, hvordan den data du får ind skal bruges og ikke mindst, hvor de skal sendes til.

Men går server-side tracking ikke imod GDPR-lovgivningen?

Hvis det opsættes korrekt, og dataen behandles korrekt, strider det ikke imod GDPR-loven.

Med server-side tracking er det udelukkende dit ansvar, som dataansvarlig, at den data, du indsamler bliver behandlet efter lovgivningen.

Dertil skal du også koble dit eksisterende cookiebanner sammen med server-side trackingen. Dermed vil serveren respektere det, kunderne har givet sin accept til.

Koster det noget at opsætte server-side tracking?

Ja. Prisen for opsætning af server-side tracking afhænger dog af mange forskellige faktorer i forhold til hvor kompleks din opsætning af Google Tag Manager er og mængden af data, der transmitteres over til din server.

Men selvom det har en pris, er det stadig vigtigt at tænke på de mange statistiske fordele, du pludselig får tilbage ved at bruge server-side tracking.

Priserne går fra 0$ og op til 100$ om måneden.

Se mere om priserne her!

Sådan opsætter du server-side tracking i Google Tag Manager (GTM)

Nedenstående er en overordnet guide til, hvordan du implementerer server-side tracking på Google Tag manager, så det virker i Google Analytics (inkl. Google Analytics 4)

01. Start med at lave en server-side GTM container
02. Konfigurer en google server til din GTM container
03. Send data til din server-side GTM container
04. Forhåndsvis og fejlfind din server-side GTM container
05. Opret et tilpasset domæne

Få eksklusivt adgang til videooplæg

Nu har du fået et indblik i, hvad server-side tracking er og dets mange fordele. Men der ligger fortsat en masse unik viden om emnet, som vores egen tracking specialist forklarer i en video, som du kan få eksklusivt adgang til lige her.

 

I videoen kan du høre mere om, hvordan trackingen fungerer, prissætningen og meget mere.

 

 

Få adgang til video og slides

Vil du videre med server-side tracking?

Udfyld formularen. Så sørger vi for, at du kommer med på vognen.

Lars Friis Hansen
Business Developer & Tracking Specialist