Hvordan kommer jeg i gang med ActiveCampaign?

ActiveCampaign er et avanceret program, der heldigvis er simpelt at bruge. Du kan komme i gang via 5 trin eller lade MCB hjælpe dig til en køreklar konto.

Når du har et ønske om at skabe utrolige og værdifulde kundeoplevelser, så er ActiveCampaign den rette marketingplatform for dig. Den formår nemlig at vokse sammen med din virksomhed. Derfor kan du også gøre brug alt fra træningssessioner, fællesskaber og en-til-en hjælp for at sikre, at du får det mest optimale ud af din konto, og så du også bliver ved med at udvikle dine muligheder.

 

Du kan hente din ROI-beregner til e-mails markedsføring her

Kom i gang via 5 trin

Det kan virke uoverskueligt at komme i gang, idet programmet rummer så mange forskellige funktioner og features, at det ikke er let at beslutte sig for, hvor man skal gribe fat først. Og hvordan kan du så sikre, at du får den bedste opstart?

 

Der er især 5 trin, du skal have styr på:

 

  1. Oprettelse af konto
  2. Klargøring af konto
  3. Overførsel af eksisterende kontakter
  4. Opbyggelse af template
  5. Opbyggelse af velkomstflow

 

Hver især dækker hvert trin over en lang række belsutninger og valg, du skal forholde dig til. 

 

Vi anbefaler, at du søger hjælp til oprettelse af din konto hos en certificeret partner som MCB. På den måde kan du nemlig være sikker på, at der bliver taget hånd om alle de tekniske indstillinger, og at du efterfølgende står klar med en køreklar konto.

 

Hos MCB hjælper vi dig ikke bare med den fulde opsætning af din konto, som bl.a. indebærer udarbejdelse af en ny template og overførsel af nuværende kontakter fra et andet e-mailsystem. Vi giver dig også en en-til-en intro og sørger for at stå til rådighed med dansk support, når du har behov for hjælp eller sparring.

ActiveCampaign

1. Opret en konto

For at komme i gang med ActiveCampaign skal du oprette en konto. Du kan indledningsvist benytte dig af en gratis account i 14 dage for på den måde at teste de forskellige funktioner af, før du tager en endelig belsutning.

 

Herefter kan du oprette en konto med dine oplysninger, og snart vil du se dit dashboard.

 

Herpå er det vigtigt, at du får aktiveret din tracking, så du omgående begynder at indsamle data på dine brugere. Her er der tale om både event- og sitetracking. Og så skal du have whitelistet det/de domæne(er), kontoen omfatter, opsat DKIM og mange andre vigtige detaljer.

2. Klargør din konto

Når din konto er opsat korrekt skal den klargøres. Det betyder, at du fx skal have oprettet alle de lister, du får behov for. Her skal du være opmærksom på, at en kontakt er unik i ActiveCampaign. Det vil sige, at hver kontakt kun tæller én gang, uanset hvor mange lister den ligger på. Og det står i klar modsætning til mange andre e-mailprogrammer som fx MailChimp, hvor hver kontakt tæller det antal gange, den fremgår i programmet. Det er også en fordel ift. abonnement, idet prisen ofte beregnes via aktive kontakter.

 

Udover lister bør du også oprette de tags og segmenter, du skal bruge for at få et godt overblik over dine kontakter. Og start også gerne op med din leadgenerering via en tilmeldingsformular, som du med fordel at knytte en double opt-in til. Husk også at lade den afspejle de felter, du ønsker information om.

 

Vi oplever i stigende grad, at forskellige bots bliver sat til at tilmelde falske e-mailsadresser. Det kan være dyrt, idet der kan blive behov for et større abonnement, men mailadresserne skaber også forkert data, der giver dig et negativt billede af din e-mail markedsføring. Og det er noget, en double opt-in kan modvirke, så du får korrekt data og aktive brugere.

Vælg det rigtige abonnement

Hos ActiveCampaign kan du vælge mellem 4 forskellige abonnementer:

– Lite
– Plus
– Professional
– Enterprise

 

Hver især indeholder de forskellige funktioner og features. Vi anbefaler, at du begynder på et Lite abonnement, som starter på en månedlig pris på $15 for op til 500 aktive kontakter. Senere kan du skalere op efter behov.



Vælg den rigtige betaling

Med et abonnement hos ActiveCampaign kan du vælge mellem 2 forskellige former for betaling:

– Månedlig betaling
– Årlig betaling

 

Vælger du den årlige betaling, sparer du en større procentdel af prisen på dit abonnement. Vi anbefaler dog, at du starter med den månedlige betaling, så du har mulighed for at lære programmet at kende, før du forpligter dig til et års brug.



3. Overfør kontakter

Har du tidligere anvendt et andet e-mailprogram til at udsende nyhedsmails, bør du lave et udtræk af dine nuværende kontakter. Konverter dem til en CSV fil med de felter, du gerne vil have med i ActiveCampaign og indlæs derefter filerne til de tilhørende lister.

 

Har du behov for flere felter i ActiveCampaign, skal de oprettes som Fields, og herefter kan de flettes.

 

Er din liste af kontakter gammel, og har du ikke brugt den længe, bør du tjekke op på de juridiske regler ift., om du har lov til at genaktivere listen.

 

Har du andet data fra et tidligere mailprogram såsom tags, segmenter eller templates, som du gerne vil bibeholde, skal du sørge for at overføre det til din ActiveCampaign-konto også.

4. Opbyg en template

For at komme i gang med at bruge programmet, bør du sørge for at oprette en god template, du kan bruge til dine fremtidige nyhedsbreve. I ActiveCampaign kan du have lige så mange templates, du ønsker, og du kan altid redigere og tilpasse dem.

 

De designes via en drag-and-drop editor, og derfor har du gode muligheder for at lave en skabelon, der afspejler din hjemmeside både ift. font, farver, størrelser osv. Det handler nemlig om at bibeholde det udtryk, du i forvejen præsenterer dine brugere for.

5. Opbyg et velkomstflow

Når du har oprettet en tilmeldingsformular og en template, er du klar til at tage godt imod nye subscribers. Og du bør altid byde dem pænt velkommen hos dig, hvorfor vi altid anbefaler, at dit første flow er et velkomstflow.

 

Det opbygger du i automation-delen i ActiveCampaign, som giver dig alverdens muligheder for at skabe præcis det automatiske flow, der lever op til dine behov, ønsker og krav. Det betyder, at du kan vælge at udsende en enkelt velkomstmail, lige såvel som du kan bygge et større spind op, der udsender flere mails, segmenterer på dine subscribers og meget andet.

 

Allerede med det første flow har du altså rig mulighed for at berige den data, du har på dine subscribers.

Få dansk support på ActiveCampaign

Annemette Rosenkilde Lucas
Digital Marketingskonsulent