FOKUS:
Marketing
Facebook
Remarketing

Splittest af dynamiske remarketing kampagner på Facebook

Mange bruger dynamiske remarketing kampagner på Facebook - og det med god grund. De er nemlig ideelle til at nå ud til dine eksisterende kunder og lave mersalg samt nå ud til målgrupper, som kender til dit brand men endnu ikke har gennemført et køb eller anden konvertering.

Hvor mange tanker lægger du bag din målsætning, når du opsætter en dynamisk remarketing kampagne på Facebook?

Det er ingen hemmelighed, at de fleste webshops ønsker køb i deres remarketing kampagner, og derfor falder det naturlige valg tit og ofte på netop ‘Køb’ som endelig konverteringshændelse for kampagnen. Det virker naturligt - især når man arbejder i lower funnel, men virker det?

 

Det har vi splittestet, og derfor kan vi konkludere, at ‘Køb’ faktisk ikke altid behøver at være den primære konverteringshændelse  - selvom kampagnen er en remarketing kampagne, og dit primære mål er salg.

 

Vores resultater viser, at en remarketing kampagne kan performe helt op til 66% bedre, hvis du vælger ‘Føj til indkøbskurv’ som primær konverteringshændelse fremfor ‘Køb’. 

 

Hvorfor? Måske fordi det er et krav, at kampagnen genererer 50 køb i en periode på 7 dage for at komme ud af læringsperioden. Og for en mindre webshop kan det være svært at opnå. Den største effekt ses derfor hos større webshops med en omfattende remarketing målgruppe og et højt budget. 

Rigtig mange af vores samarbejdspartnere har stor effekt af at arbejde med remarketing på Facebook.

Men grundet den begrænsede mængde af data vi efterhånden har, bliver remarketing-målgrupperne mindre og mindre og dermed sværere at få til at performe på samme niveau.

For os er det derfor særlig vigtigt at teste os frem til det helt rette setup - både på den tekniske del af opsætning, men også på hele content-delen.

Rikke Nielsen, Paid Social Specialist hos MCB

Øg dit samlede salg med remarketing kampagner

Remarketing kampagner på Facebook dækker over en effektiv annonceringsmetode, der giver virksomheder mulighed for at nå ud til potentielle kunder, som allerede er bekendte med virksomheden. Det kan være, at de har besøgt virksomhedens hjemmeside eller interageret med produkter eller services. 

Remarketing kampagner er derfor et skridt på vejen mod loyale kunder, og de kan være det værktøj, der holder dine kunder til ilden ift. produkter og services.  

 

Og ved hjælp af meta tracking-pixel, som tracker de besøgendes adfærd på din hjemmeside samt andre målretningsteknologier i Facebook, kan du målrette dine forskellige annoncer yderligere dine potentielle kunder og dermed øge chancen for, at de konverterer. 

 

Du kan gøre brug af forskellige typer af remarketing kampagner. 

 

Driver du en webshop, er det særligt relevant med dynamiske produktannoncer, som giver dig mulighed for at oprette karruseller, der viser produkter til din målgruppe baseret på dennes tidligere interaktioner med produkter på din webshop.   

De dynamiske produktannoncer er visuelle i deres udtryk, og derfor er de hurtige at afkode. Samtidig skaber de en god og engagerende annonceoplevelse, da opbygningen består af flere elementer såsom billeder, CTA’er og tekster.

 

Andre typer af remarketing kampagner er lead annoncer og single image annoncer.

Lead annoncerne er særlig gode, hvis du ønsker flere tilmeldte til din nyhedsbrevsliste og mere engagerede brugere på længere sig, mens single image annoncer er gode til at  tiltrække opmærksomhed ved at fremhæve særlige budskaber eller specifikke produkter.   

Resultat af splittest

I MCB’s marketingafdeling arbejder de fleste samarbejdspartnere med remarketing og herunder også dynamiske produktkaruseller. Dog fortæller vores erfaring os, at disse sjældent formår at genere de påkrævede 50 køb inden for 7 dage, og derfor kommer de ikke ud af læringsperioden.

 

Det har vi sat os et mål om at opnå!

 

Vi vil altså opsætte en remarketing kampagne med en dynamisk produktkarrusel, der skaber så gode resultater, at læringsperioden ikke er et problem. Og til det skal vi bruge data fra en splittest.

 

Vi har derfor på Facebook oprettet 3 identiske remarketing kampagner som dynamiske produktkarruseller. De er blevet målrettet hhv. ‘Køb’, ‘Føj til indkøbskurv’ og ‘Visning af indhold’.  

 

Testen blev desuden foretaget på tværs af samarbejdspartnere inden for 3 forskellige brancher; modetøj, senge og smykker. 

 

Vores resultater har efterfølgende vist, at webshops inden for modetøjs- og sengebranchen oplever markant bedre performance, når ‘Føj til indkøbskurv’ vælges som primær konverteringshændelse på remarketing kampagner. 

Begge brancher oplevede op til 66% lavere pris pr. køb og op til 17% lavere pris pr. 1000 nået kontocenter-konto (dette dækker over en måling af den gennemsnitlige pris for at præsentere en annonce for et bestemt antal konti i din målgruppe).

 

Med de resultater er det muligt at konkludere, at en stor mængde webshops vil have markant bedre gavn af remarketing kampagner, hvis ‘Føj til indkøbskurv’ vælges som primær konverteringshændelse fremfor ‘Køb’. 

 

Som en ekstra bonus var det muligt at få samtlige kampagner ud af læringsperioden med ‘Visning af indhold’ som primær konverteringshændelse. Og i overvejende grad var det samme muligt med ‘Føj til indkøbskurv’.

Ved ‘Køb’ var resultaterne af en helt anden kaliber. Her kom ingen af kampagnerne ud af læringsperioden.

Rikke Nielsen
Maternity leave

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.