FOKUS:
Cloud
Marketing
ActiveCampaign
E-mail
Tracking

46% højere e-mail omsætning efter skifte fra Mailchimp til ActiveCampaign

Friluftsland havde behov for nye funktioner og muligheder ift. deres store marketingindsats med e-mails. MailChimp blev en begrænsning ift. integration til CMS’et og havde samtidig svært ved at rumme de mange gode ideer og ambitiøse mål. Derfor faldt valget på ActiveCampaign, der i langt højere grad tilgodeser den voksende skare af subscribers, de personaliserede udsendelser og nysgerrigheden på yderligere tiltag bl.a. ift. tracking.

 

Siden 1980 har Friluftsland opnået en vis status hos outdoor-entusiaster - det gode grej og snakken omkring bålet og i klubhusene har båret frugt. Og i dag er virksomheden derfor markedets førende friluftskæde bestående af i alt 11 butikker, en Fjällräven Store og et stort centrallager, der danner grundlaget for den succesfulde webshop.

 

Specialet er udstyr og beklædning til det aktive friluftsliv, og derfor finder du et bredt udvalg af rygsække, telte, jakker, vandrestøvler og meget andet til konkurrencedygtige priser. Alle produkter udvælges nøje efter kvalitet, og ekspedienterne i de fysiske butikker har selv erfaring med friluftslivet - derfor er du hos Friluftsland altid sikret ordentlige produkter og seriøs vejledning.

 

Det budskab lever - og skal spredes yderligere.

Der arbejdes derfor dagligt med strategisk og effektiv markedsføring. Det er nemlig ikke længere nok med en snak omkring bålet. Verden har ændret sig, og det er umuligt at komme uden om investeringer i marketing. For at holde på den høje efterspørgsel og for at kunne levere en lige så god service online som i de fysiske butikker arbejdes der derfor massivt med e-mail markedsføring.

 

Det er en kanal, der ikke bare bearbejder gode og loyale kunder, men som også driver omdømme og omsætning.

Citat logo

 

Samarbejdet med MCB omkring ActiveCampaign har hjulpet os med at synliggøre værdien af e-mailmarketing.

 

Vores tidligere e-mailmarketing værktøj havde ikke integration til vores e-commerce system, Cloud, så vi havde kun Google Analytics som tracking. Nu har vi med ActiveCampaign og en specialudviklet e-commerce integration fået adgang til bl.a. automatiserede interessemails og abandoned cart.

 

Vi betaler stort set den samme pris som til vores tidligere e-mailmarketing værktøj, og det er på trods af, at vi har fået adgang til e-commerce data, automatiserede e-mails og en nem onboarding af Facebook leads.

 

Vi er desuden blevet meget klogere på, hvad et lead må koste, idet vi kan tracke førstegangskøbere og værdiansætte nye leads.

 

Ud over at synliggøre værdien af vores arbejde har vi også fået et e-mailmarketing værktøj, der er nemmere og mere intuitivt at arbejde med i hverdagen. Det har sparet tid i vores produktion.

Thomas Ferm Fischer, Head of Ecommerce and online hos Friluftsland

En specialudviklet e-commerce integration sikrer et stort datagrundlag til segmenterede og personaliserede e-mails

I november 2021 startede samarbejdet mellem Friluftsland og MCB, og allerede kort tid efter kunne virksomheden lancere en helt ny platform bygget i Cloud. Det har været en imponerende rejse siden, der bl.a. har ført til en øget konverteringsrate på 20%.
Det kan du læse meget mere om her.

 

Og samarbejdet har udviklet sig yderligere.

 

Friluftsland benyttede sig tidligere af MailChimp til sin e-mail markedsføring. Systemet viste sig dog hurtigt at blive en begrænsing ift. integration til CMS'et, og derfor blev alt relateret til e-mail konverteret til marketing automation-platformen, ActiveCampaign.

 

Et system, der rummer langt flere muligheder, hvorfor det i højere grad tilgodeser de mange gode ideer og ambitiøse mål, som Friluftsland har for deres e-mail markedsføring.

 

Der er bygget en direkte integration til ActiveCampaign fra Cloud, lige såvel som MCB har specialudviklet en e-commerce integration, som tillader yderligere tracking og dermed et større datagrundlag bestående af bl.a. købsdata og -historik til brug i e-mail udsendelser og analyse heraf.

 

Med ActiveCampaign har Friluftsland altså åbnet for uanede muligheder med deres e-mail markedsføring. Det betyder også, at virksomheden i samarbejde med MCB’s e-mailmarketing ekspert har udarbejdet et stort setup i ActiveCampaign - og det vokser.

 

Det indebærer bl.a. et velkomstflow, et abandoned cart-flow, flere interesseflows og flere serviceflows - alle med automatiserede e-mails, der er båret på data, og som er personaliserede samt segmenterede, så de lander i indbakken hos et stigende antal subscribers på de helt rette tidspunkter.

 

Ved at anvende automatiseringsflows, som udløses af specifikke kundehandlinger båret på købsdata, er det altså lykkedes at skabe en mere dynamisk og responsiv kommunikation, der effektivt guider kunden gennem købsrejsen.

 

Og det tætte samarbejde har været værdifuldt.

 

For at nå hertil, hvor vi er i dag, har der været behov for den specialistviden, som Friluftsland har opbygget gennem årene. Det gælder fx, når indhold ift. tekster, produkter, artikler og billeder i e-mails skal prioriteres, og når content skal leveres. Friluftsland har konstant bidraget med nyttig information, så det har været muligt at opbygge e-mails, der taler direkte ind i målgruppen.

Det stærke e-mail setup båret på data og tracking har positiv indvirkning på vækstkurven

Med migreringen til ActiveCampaign har Friluftsland ikke kun oplevet en forenkling af arbejdsprocesserne inden for e-mailmarketing - overgangen har også banet vej for implementeringen af langt mere avancerede og datadrevne markedsføringsstrategier. ActiveCampaigns robuste automatiserings- og segmenteringsværktøjer har muliggjort en tilgang, hvor kommunikationen er skræddersyet modtagerens interesser og tidligere adfærd, hvilket øger relevansen og effektiviteten af hver enkelt e-mail.

Det er noget, der særligt kommer til udtryk med de forskellige interesseflows, som netop udsender automatiserede e-mails baseret på bl.a. browserhistorik - og med udgangspunkt i de produkter, den besøgende har udvist interesse for.

 

Migreringen har altså ført til, at Friluftsland kan udforske og udnytte nye muligheder for vækst inden for outdoor-segmentet - bl.a. ved at tilbyde en mere personlig og engagerende online service baseret på tracking-resultaterne.

 

Og vækstkurven har allerede taget et stort hak opad.

Tiltagene har nemlig haft en mærkbar indvirkning på virksomhedens resultater i både ActiveCampaign egne rapporter, men også i Google Analytics. 

 

Med et kig på perioden fra d. 1. september 2023 - 25. marts i år kan vi sammenlignet med samme periode sidste år se, at omsætningen genereret fra e-mail er steget med hele 46%, mens antal køb er steget med ca. 18%.

Det er tal, der også skal sammenholdes med generelt høje åbningsrater og klikrater på automatiserede e-mails. 

 

Det er reultater, der indikerer, at Friluftslands e-mail kommunikation ikke bare når frem i indbakken, men også resonerer godt med målgruppen, som reagerer og aktivt handler på det fremsendte. Det kan skyldes den mere personaliserede og segmenterede tilgang til automatiske e-mail udsendelser, men også at virksomheden generelt har opbygget et stærkere e-mail setup.

Louise Færk
E-mail Marketing Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere

Gå på opdagelse i vores marketing cases.