Inbound Marketing

Den røde tråd i hele din forretnings marketingstrategi

Du har sikkert hørt om det, alle taler om det - inbound marketing.
De fleste praktiserer det også, dog er det ikke alle, der mestrer det. Og det er ærgerligt!

Inbound marketing er nemlig en investering - en GOD investering, der kræver dine kræfter, din tid og dine ressourcer.
Derfor handler det om at få det absolut bedste ud af det.
For hvem gider spild?

3 grunde til at investere i inbound marketing:

  1. Mere opmærksomhed. Med inbound marketing er der tale om indholds- og vidensdrevet marketing, og det er noget, der mere end nogensinde har fået ikke bare dine kunders, men også Googles opmærksomhed.  

  2. Flere kunder. Inbound markedsføring er en indirekte markedsføringsstrategi, der tiltrækker nye, potentielle leads og skaber tilbagevendende kunder, så du opnår et bedre afkast.

  3. ‘Gratis’ Markedsføring. Modsat de betalte annonceringsløsninger, hvor du bruger penge på alt fra ‘kliks’ til eksponering, er inbound marketing en ‘gratis’ måde at promovere dine budskaber og nå dine kunder på.

Hvad er inbound marketing

Kort og godt... Inbound marketing er salg, der kommer til dig.
Og så den lidt længere version.

 

Når en potentiel kunde er i gang med at undersøge mulighederne for at købe et produkt, en ydelse eller, hvad end du udbyder i din forretning, er hun allerede langt i sin kunderejse. Hun har besluttet sig for, at hun skal handle, hun skal bare finde ud af, hvor. Og hvorfor skulle det ikke være hos dig? 

Det, der overbeviser hende, kan være noget af dit strategiske content, en annonce, et indlæg på et socialt medier eller...

Derfor er indbound marketing en strategi, der sætter flere af dine kanaler i spil. 

 

Det kan fx være:

  • Leadgenerering
  • Content marketing
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Sociale Media marketing
  • E-mail marketing
  • Blogindlæg
  • Videoer
  • Landingssider
  • CRM (læs mere om det her)...

Og… så… videre…

 

Inbound marketing består derfor af en række værktøjer, du skal have til at spille sammen, og som du kan måle din samlede indsats på. 

Derfor er der i bund og grund tale om den hjælp, du giver dine potentielle kunder, så de gennemfører en købsproces hos dig.
..Et lille eksempel.

Det hele starter med, at du tiltrækker besøgende til dit website fx ved at publicere content, som folk finder i deres søgeproces bl.a. i Google eller på de sociale medier.

Herefter konverterer du de besøgende til leads ved at tilbyde noget så tiltrækkende, at de gerne giver deres e-mail i bytte. De leads sørger du så for at varme op til et køb via automatiserede mailflows, der tilbyder masser af målrettet indhold indtil, at et lead er så varmt, at et salg tager over.

Det hele handler om at sammensætte de dele, der i sin helhed bliver til et salg.

Hvad er inbound marketing

Outbound marketing er de traditionelle kanaler til markedsføring, og det er derfor også dem, du betaler for. Det kan fx være bannere eller annoncer. Og det er derfor de teknikker, du anvender, når du aggressivt vil skubbe et budskab ud til din målgruppe.

 

Og det er både på grund af prisen, aggressiviteten og den åbenlyse reklame-faktor, at outbound marketing i dag oplever et drastisk fald i sin virkning. 

 

Dine potentielle kunder er rent ud sagt blevet immune over for den overeksponering, de vader gennem hver dag, og derfor er det vigtigere, at du forstår at tiltrække dem på de parametre, der interesserer dem.

 

Derfor kan der let skelnes mellem outbound og inbound marketing sådan her:

Outbound

Fokus på produkt

Eksponeres for alle

Eksponerer produkter

Inbound

Fokus på kunde

Er målrettet besøgende

Engagerer målgruppen

Hvordan kommer jeg i gang med inbound marketing?

Som så meget andet er der behov for et stort forarbejde, før du vil opleve resultater af din inbound marketing. Du bør derfor have styr på de marketing kanaler, der giver mening for dig, sørge for at udnytte dem til fulde og konstant optimere og vedligeholde dem for på den måde at være godt på vej.

Men det kan også være en hård proces i sig selv.

 

Tag en dyb vejrtrækning...

 

Vi kan nemlig hjælpe dig hele vejen rundt og besvare spørgsmål som:

  • Hvilke marketingkanaler skal jeg satse på?
  • Hvordan kommer jeg godt i gang med en ny kanal?
  • Hvordan optimerer jeg på de kanaler, jeg i forvejen bruger?
  • Hvordan lægger jeg en god strategi, der sikrer, at jeg får mest ud af mine marketingtiltag?
  • Hvordan får jeg succes med inbound marketing?

Skal vi hjælpe dig i gang?

image description
Rasmus Høegh Refstrup
Konsulent